PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 5 | 195--204
Tytuł artykułu

Contemporary Determinants of Sustainable Consumption

Warianty tytułu
Współczesne determinanty zrównoważonej konsumpcji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
At the time of growing social awareness, the operation of modern enterprises amounts to a range of pro-social and pro-ecological activities. Such an attitude, connected with the implementation of the principles of sustainable development, results from the fact that the present-day consumer is the one making decisions with consideration of the principles of sustainable development, being aware of the consequences of their own decisions, in other words, the responsible consumer. Therefore, it is important to examine both theoretical and practical aspects of sustainable consumption with reference to the sustainable attitude of both the consumer and the entrepreneur. In the paper, there has been used the available domestic and foreign literature in the field of sustainable consumption, with a particular emphasis on responsibility in purchasing decisions, supported by the conducted survey. (original abstract)
W dobie rosnącej świadomości społecznej o funkcjonowaniu współczesnego przedsiębiorstwa stanowi wiele działań o charakterze prospołecznym i proekologicznym. Taka postawa, związana z realizacją zasad zrównoważonego rozwoju, wynika z faktu, iż współczesny konsument to podejmujący decyzje z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju konsument, świadomy konsekwencji swoich decyzji, inaczej mówiąc konsument odpowiedzialny. Z tego też względu istotne jest podjęcie rozważań odnoszących się do teoretycznych, jak i praktycznych aspektów zrównoważonej konsumpcji w odniesieniu do odpowiedzialnej postawy zarówno konsumenta jak i przedsiębiorcy. W artykule wykorzystano dostępną krajową i zagraniczną literaturę z zakresu konsumpcji zrównoważonej, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji zakupowych, popartą przeprowadzonymi badaniami sondażowymi. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
195--204
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Adamczyk J., Nitkiewicz T. (2007), Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Bansal P. (2005), Evolving sustainably: a longitudinal study of corporate sustainable development, "Strategic Management Journal", No. 26(3).
  • Boczar P., Błażejczyk-Majka L. (2015), Characteristics of vegetable oil consumers in Poland in a view of sustainable consumption principles, "Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia", No. 14(3).
  • Brendzel-Skowera K. (2009), Bariery w realizacji zrównoważonego rozwoju w Polsce, "Zeszyty Naukowe Katedry Teorii Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy". No. 14.
  • Briceno T., Stagl S. (2006), The role of social processes for sustainable consumption, "Journal of Cleaner Production", No. 14.
  • Chabowski B.R., Mena J.A., Gonzalez-Padron T.L. (2011), The structure of sustainability research in marketing,1958-2008: a basis for future research opportunities, "Journal of the Academy of Marketing Science", Vol. 39, No. 1
  • Dobson A. (2007), Environmental citizenship: towards sustainable development, "Sustainable Development", Vol. 15.
  • Fuller D.A. (1999), Sustainable Marketing. Managerial-Ecological Issues, Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Gotowska M. (2013), Powiązania poziomu i jakości życia ze zrównoważonym rozwojem w ujęciu teoretycznym i badawczym, "Handel Wewnętrzny", listopad-grudzień.
  • Juscius V., Sneideriene A. (2013), The Research of Social Values Influence on Consumption Decision Making in Lithuania, "Economics and Management", Vol. 18(4).
  • Kobyłko G. (2007), Proekologiczne zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • Kronenberg J. (2007), Making consumption "reasonable". "Journal of Cleaner Production", Vol. 15.
  • Kryk B. (2013), Zrównoważona jakość życia a zrównoważona konsumpcja i zachowania ekologiczne polskich konsumentów, "Handel Wewnętrzny", November-December.
  • Paluch Ł., Sroka W. (2013), Socio-economic and environmental determinants of suistainable development of rural communes in małopolska province, "Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia", No. 12(2).
  • Przez zrównoważoną konsumpcję do zrównoważonego rozwoju (2012), dokument Ministerstwa Gospodarki, http://www.mg.gov.pl/files/upload/8382/Broszura%20konsumpcja.pdf [access: 25.11.2015].
  • Tomski P. (2012), Imperatyw zrównoważonego rozwoju a współdziałanie przedsiębiorstw w sieciach wartości, "Handel Wewnętrzny", Vol. 1, lipiec-sierpień.
  • Voinea L., Filip A. (2011), Analyzing the main changes in new consumer buying behavior during economic crisis, "International Journal of Economic Practices and Theories", No. 1(1).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171449220

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.