Warianty tytułu
The Theory of Property in Ordoliberalism and a Contemporary Functioning of the Sector of Football Enterprises in Germany
Języki publikacji
Abstrakty
Celem rozważań jest: 1) ukazanie kluczowych poglądów ordoliberałów na temat kategorii własności; 2) przedstawienie sytuacji ekonomicznej w sektorze niemieckich przedsiębiorstw piłkarskich; 3) zaprezentowanie warunków w jakich odbywa się konkurencja oraz jak kształtują się stosunki własnościowe w tym sektorze gospodarki niemieckiej. W artykule posłużono się krytyczną analizą literatury oraz studium przypadku, które dotyczyło niemieckiego sektora przedsiębiorstw piłkarskich. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono: 1) zarówno wolność, jak i własność były wartościami, z których wywodził się ordoliberalizm. Znalazło to odzwierciedlenie w praktykowanej w Niemczech społecznej gospodarce rynkowej; 2) od ponad dekady wzrosło znaczenie ekonomiczno-społeczne niemieckich przedsiębiorstw piłkarskich. Świadczą o tym m.in. wzrost przychodów i stan kapitału własnego oraz wielkość zatrudnienia. Regularnie ponad połowa przedsiębiorstw piłkarskich odnosi zyski; 3) sektor ten funkcjonuje w warunkach ładu konkurencyjnego wynikającego z ordoliberalizmu. Zapewniona jest w nim wolność prowadzenia działalności i chronione są prawa własności. Zwiększyła się liczba inwestorów zewnętrznych, którzy zaangażowali swój kapitał w podmioty sportowe, co jeszcze bardziej może przyczynić się do dalszego rozwoju tego sektora. (abstrakt oryginalny)
The main goal of this paper is to: 1) present the key notion of originators of ordoliberalism on the value category; 2) present the economic situation in the sector of German football enterprises; 3) present the conditions, in which competition takes place, and how the property relationships in the sector of German football enterprises are created. In the paper, a critical analysis of the literature as well as a case study research was conducted on the sector of German football enterprises. Based on the research it was revealed that: 1) both freedom and property were the values given the origin of ordoliberalism; it was reflected in practice in Germany in the social market economy; 2) for more than a decade the growth of socio-economic importance of German football enterprises has risen; it is proved by the growth of incomings and equity and volume of employment; more than half of football enterprises gain profits regularly; 3) the sector of German football enterprises functions under the competitive order as a result of ordoliberalism; in this sector, the freedom of running business activities is provided and private ownership is protected; the increase of the number of external investors, who invested their capital, is noticed, what can help a further development of the sector of German football enterprises. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Bundesliga Report (2015), Deutsche Fussball Liga GmbH, Frankfurt am Main.
- Bühler A.W. (2006), Die gesellschaftliche und wirtschaftliche Bedeutung des Fussballs in England und Deutschland, (w:) Küger M., Schulze B., Fussball in Geschichte und Gesellschaft, Czwalina Verlag, Hamburg.
- Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (2012), "Schlaglichter der Wirtschaftspolitik, Monatsbericht", No. 2.
- Eucken W. (1950), Die Grundlagen der Nationalökonomie, Springer Verlag, Berlin-Göttingen-Heidelberg.
- Eucken W. (1990), Grundsätze der Wirtschaftspolitik, J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), Tübingen.
- Eucken W. (2005), Nationalökonomie wozu?, Klett-Cotta, Stuttgart.
- Grabowski A. (2013), Przedsiębiorstwa sportowe w gospodarce rynkowej. Na przykładzie FC Bayern Monachium SA, Wydawnictwo WNT, Warszawa.
- Röpke W. (1948), Die Gesellschaftskrisis der Gegenwart, Eugen Rentsch Verlag, Erlenbach-Zürich.
- Röpke W. (1994), Die Lehre von der Wirtschaft, Verlag Paul Haupt, Bern-Stuttgart-Wien.
- Satzung Ligaverband (Stand 16.03.2015), Deutsche Fussball Liga GmbH, Frankfurt am Main.
- Woratschek H. (2002), Theoretische Elemente einer ökonomischen Betrachtung von Sportdienstleistungen, "Zeitschrift für Betriebswirtschaft", No. 4 (Ergänzungsheft).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171450021