PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 13 | 53--70
Tytuł artykułu

Trendy rozwojowe franchisingu w Polsce i Europie

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Franchising Development Trends in Poland and Europe
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Franchising stał się jedną z najpopularniejszych form rozwoju przedsiębiorstw. Dynamiczny proces globalizacji wymaga internacjonalizacji przedsiębiorstw. Okazuje się, że ta forma rozwoju jest koncepcją pozwalającą osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku lokalnym i globalnym. Równocześnie także sama idea franchisingu z biegiem lat ulegała ciągłym przemianom. Celem tej pracy jest przedstawienie bieżących trendów rozwojowych franchisingu w Polsce i Europie na podstawie dostępnej literatury przedmiotu oraz danych rynkowych. Jednocześnie praca ta ma za zadanie wspomóc wysiłki naukowe podejmowane w celu analizy zjawiska franchisingu i zachodzących w nim przemian na tle procesów globalizacyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
Franchising became one of the most popular forms of enterprise development. A dynamic globalization process requests international presence of enterprises and this form of development turns out to be a concept which allows to reach a competitive advantage on a local and global market. At the same time the concept of franchising evolved in the course of time. The aim of this study is to present, based on an available literature and market data, the current franchising development trends in Poland and Europe. The study also aims to contribute to scholarly efforts being undertaken to analize the phenomenon of franchising and its transformation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
53--70
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Alon I., Welsh D.H.B. (2002), Global Franchising in Emerging And Transitioning Economies, International Journal of Business and Economics, 2(1).
  • Antonowicz A. (2008), Wykorzystanie franchisingu w finansowaniu działalności przedsiębiorstw w Polsce, Zeszyty Naukowe SGGW, Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw Uniwersytet Gdański.
  • Antonowicz A. (2010), Franchising - uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wyd. Novae Res, Gdynia.
  • Antonowicz A. (2011), Rozwój sieci franczyzowych w Niemczech i w Polsce - analiza porównawcza, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 685, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia" nr 46.
  • Attracting Early Retirees To Your Franchise,Franchising World, Grudzień 2010.
  • Banachowicz E. (1994), Franchising, czyli klucz do przyszłości, Business Press Ltd., Warszawa.
  • Di Mauro F., Dees S. (2009), Globalisation, Regionalism and Economic Interde-pendence,Cambridge University Press, Cambridge.
  • Dlahandlu.pl, www.dlahandlu.pl/franczyza/rozwoj-sieci/co-trzecia-firma-franczyzowa-i-co-drugi-franczyzobiorca-w-europie-srodkowo-wschodniej-dziala-w-polsce,37803.html(data dostępu: 16.02.2016).
  • Eksportuj.pl, www.eksportuj.pl/artykul/pokaz/id/25616/globalne-trendy-w-fran-chisingu(data dostępu: 16.02.2016).Franchising.pl, http://franchising.pl/abc-franczyzy/162/definicja-franczyzy/, http://franchising.pl/artykul/9165/raport-o-rynku-franczyzy-2015/(data dostępu: 16.02.2016).
  • Franczyza jak absolutyzm oświecony, "Własny Biznes, Franchising", nr 2 (48) luty 2009.
  • Golawska-Witkowska G., Rzeczycka A., Mazurek-Krasodomska E. (2014), Franchising w kształtowaniu działalności gospodarczej w Polsce na tle wybranych krajów świata, Zakład Finansów, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  • Growth Patterns, Entrepreneur, styczeń 2015.
  • Hoffman R.C., Preble J.F. (1993), Franchising into the Twenty-First Century, Business Horizons, listopad - grudzień 1993.
  • Hoffman R.C., Preble J.F. (1995), Franchising Systems Around the Globe. A Status Report, Small Business Management, kwiecień 1995.
  • Hoffman R.C, Preble J.F. (2004), Global Franchising: Current Status and Future Challenges, Journal of Services Marketing, Vol. 18, No. 2.
  • Hoffman R.C., Preble J.F. (2006), Strategies for Business Format Franchisors to Expand into Global Markets, Journal of Marketing Channels, Vol. 13 (3).
  • Komańda M. (2011), Nowoczesność przemysłu i usług. Dynamika zmian w polskim przemyśle i usługach, TNOiK, Katowice.
  • Lewandowska L. (2014), Franchising as a Way of Creating Entrepreneurship and Innovation, Comparative Economic Research, Vol. 17, No. 3.
  • Lewandowska L. (2001), Rozwój firmy - koncepcje zarządzania i finansowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr sp. z o.o., Gdańsk.
  • Mróz-Gorgoń B. (2012), Procesy globalizacji i ich wpływ na zarządzanie marką sieci franczyzowych, Prace naukowe uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, nr 267.
  • Podstawa franczyzy, Franczyza & Biznes, Własna firma na licencji, nr 2 (6), 2014.
  • Prakash A., Hart J.A. (2000), Responding to Globalization, Routledge Advances in International Political Economy, London.
  • Profitsystem, www.profitsystem.pl (data dostępu: 20.07.2015).
  • Rączka M. (2008), Systemy zarządzania jako element rozwoju przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, "Zarządzanie i Marketing", nr 249, z. 13.
  • Rundo A., Ziółkowska M. (2013), Nowoczesne modele współpracy przedsiębiorstw, Wyd. CeDeWu sp. z o.o., Warszawa.
  • Sanghavi N. (1998), Franchising as a Tool for Small Medium Sized Enterprises (SME) Development in Transitional Economies - The Case of Central European Countries, Management Research News, Vol. 21, No. 11.
  • Staying on track, Entrepreneur, styczeń 2012.
  • Tokaj-Krzewska A. (1999), Franchising. Strategia rozwoju małych firm w Polsce, Difin, Warszawa.
  • The dream team?, Morning Advertiser,www.morningadvertiser.co.uk (data dostępu: 16.02.2016).
  • Tysiąc pomysłów na biznes, "Własny Biznes, Franchising", nr 4 (110), kwiecień 2014.
  • Zarzuć sieć za granicą, "Własny Biznes, Franchising", nr 7 (101), lipiec 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171450601

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.