PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 4 | 65--75
Tytuł artykułu

Tworzenie oraz przechwytywanie wartości w modelach biznesu - ujęcie relacyjne

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Creation and Capturing Value in Business Models - Relational Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Teoria wartości w modelach biznesu oparta jest na rozróżnieniu pomiędzy wartością generowaną dla klienta, a wartością przechwytywaną przez przedsiębiorstwo. Oba te procesy, mogą odbywać się przy czynnym udziale partnerów - innych organizacji, funkcjonujących w otoczeniu przedsiębiorstwa. Z tego powodu celem badań prezentowanych w niniejszym artykule było rozpoznanie, jak często z tymi samymi kategoriami partnerów, badane przedsiębiorstwa nawiązują równoczesne relacje międzyorganizacyjne, wspomagające tworzenie, jak i przechwytywanie wartości. Z badań wynika, iż większość przedsiębiorstw nawiązujących relacje z konkretnymi partnerami, czyni to zarówno w celu wsparcia tworzenia, jak i przechwytywania wartości. (abstrakt oryginalny)
EN
The theory of value combined with business models concept, is based on the distinction between the value creation for the customer and the value captured by the company. Both of these processes can be carried out with the active participation of partners - other organizations operating in the company environment. Therefore, the aim of the research presented in this paper was to determine how often the company establish inter-organizational relationships to support creating and capturing value simultaneously. The research shows that the majority of companies establishing relationships with partners, makes it both to support the creation and capture of value. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
65--75
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Afuah A. (2003): Business models: A strategic management approach. New York: McGraw-Hill.
  • Amit R., Zott C. (2010): Business Model Design: An Activity System Perspective, Long Range Planning, vol. 22, pp. 216-226.
  • Bowman C., Ambrosini V. (2000): Value Creation versus Value Capture: Towards a Coherent Definition of Value in Strategy, British Journal of Management, vol. 11, pp. 1-15.
  • Casadesus-Masanell R., Ricart J.E. (2010) : From Strategy to Business Models and onto Tactics, Long Range Planning, vol. 43. pp. 195-215.
  • Chesbrough H. (2007a): Business model innovation: it's not just about technology anymore, Strategy&Leadership, vol. 6, pp. 12-17.
  • Chesbrough H. (2007b): Why companies should have open business models, MIT Sloan Management Review, vol. 48(2), pp. 22-28.
  • Cyfert S., Krzakiewicz K. (2011): Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy, [w:] R. Krupski (red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, Prace Nauk. Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
  • Dyduch W., Bratnicki M. (2015): Tworzenie i przechwytywanie wartości w organizacjach współdziałających w sieci, [w:] R. Krupski, Zarządzanie strategiczne. Strategie sieci i przedsiębiorstw w sieci, Prace Nauk. Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, s. 77-93.
  • Falencikowski T. (2012): Wartość dla klienta, a wartość przechwycona dla przedsiębiorstwa: postacie i relacje w modelach biznesu, [w:] S. Lachiewicz (red.), Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce, Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego, wyd. specjalne, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzi, s. 23-37.
  • Falencikowski T. (2013): Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar. Warszawa: CeDeWu.pl.
  • Falencikowski T. (2015): Przechwytywanie wartości w modelu biznesu sieci przedsiębiorstw - osnowa teoretyczna i przypadki praktyczne, [w:] R. Krupski, Zarządzanie strategiczne. Strategie sieci i przedsiębiorstw w sieci, Prace Nauk. Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, s. 109-120.
  • Gulati R. (1998): Alliances and networks, Strategic management Journal, vol. 19(4), pp. 293-317.
  • Jędrysiak A., Piwoni-Krzeszowska E. (2012): Znaczenie modelu biznesu w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej na przykładzie UK-POL Sp. z o.o., [w:] G. Bełz, S. Cyfert, Strategie i mechanizmy odnowy przedsiębiorstw, Prace Nauk. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 276, s. 58-67.
  • Johnson M.W., Christensen C.M., Kagermann H. (2008): Reinventing your business model, Harvard business review, vol. 86(12), pp. 57-68.
  • Kaczmarczyk S. (2011), Badania marketingowe. Podstawy metodyczne. Warszawa: PWE.
  • Lambert S.C., (2015): The Importance of Classification to Business Model Research, Journal of Business Models, vol. 3, no. 1, s. 49-61.
  • Linder J., Cantrell S. (2000): Changing Business Models: Surveying the Landscape. Cambridge: Accenture Institute for Strategic Change.
  • Magretta J. (2002): Why Business Models Matter?, Harvard Business Review, vol. 80, pp. 86-92.
  • Mahadevan, B. (2000): Business models for Internet-based e-commerce: An anatomy, California Management Review, vol. 42(4), pp. 55-69.
  • Malone T.W., Weill P., Lai R.K., D'Urso V.T., Herman G., Apel T.G., Woerner S.L. (2006): Do some business models perform better than other?, MIT Sloan Research Paper, nr 4651-06, pp. 324-337.
  • Markides C. (2008): Game-changing strategies: How to create new market space in established industries by breaking the rules. New York: Jossey-Bass.
  • Maxwell A., Rankin S. (2007): Building a Better Business Model, Alliance&Technology Marketing Resource Centre - CATA, Ottawa.
  • Osterwalder A., Pigneur Y. (2002): An e-Bussines Model Ontology for Modeling e-Business, Słowenia: 15th Bled electronic commerce conference, pp. 1-12.
  • Osterwalder A. (2004): The business model ontology: A proposition in a design science approach, Universite de Lausanne, Ecole des Hautes Etudes Commerciales, Lausanne.
  • Osterwalder A., Pigneur Y. (2010): Business Model Generation. Hoboken-New Jersey. John Wiley & Sons Inc.
  • Rappa M.A. (2004): The utility business model and the future of computing service, IBM Systems Journal, vol. 43(1), pp. 32-42.
  • Seddon P.B., Lewis G.P., Freeman P., Shanks G. (2004), The case for viewing business models as abstraction of strategy, Communications of the Association for Information Systems, vol. 13, pp. 427-442.
  • Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C. (2005): The power of business models, Business Horizons, vol. 48 (3), pp. 199-207.
  • Slywotzky AJ. (1996): Value migration. Boston (MA): Harvard Business Review Press.
  • Smith W., Binns A., Tushman M. (2010): Complex Business Models: Managing Strategic Paradoxes Simultaneously, Long Range Planning, vol. 43, pp. 448-461.
  • Sorescu A., Frambach R.T., Singh J., Rangaswamy A., Bridges Ch. (2011): Innovations in Retail Business Models, Journal of Retailing, vol. 87S(1), pp. S3-S16.
  • Stachak S. (2003): Podstawy metodologii nauk ekonomicznych. Warszawa: Wyd. Książka i Wiedza.
  • Teece D.J. (2010): Business Models, Business Strategy and Innovation, Long Range Planning, vol. 43, pp. 172-194.
  • Wikström K., Artto K., Kujala J., Söderlund J. (2010): Business models in project business, International Journal of Project Management, vol. 28, pp. 832-841.
  • de Witt B., Meyer R. (2007): Synteza strategii. Warszawa: PWE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171450691

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.