PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 (79) Rynek kapitałowy i zarządzanie wartością | 809--817
Tytuł artykułu

Wskaźniki efektywności w badaniach nad zaufaniem międzyorganizacyjnym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Performance Indicators Application in the Research of Interorganizational Trust
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel - Podsumowanie narzędzi wykorzystujących miary efektywności dotychczas stosowanych przez autorów badań nad skutkami zaufania międzyorganizacyjnego oraz syntetyczna ich ocena w zakresie przydatności, wiarygodności i ograniczeń zastosowania w procesie badań nad skutkami zaufania międzyorganizacyjnego. Metodologia badania - W pracy wykorzystano elementy metodyki systematycznego przeglądu literatury, którym objęto 17 pozycji literaturowych dotyczących skutków zaufania międzyorganizacyjnego. Efektywność stanowiła zmienną zależną. Przeanalizowano 31 pomiarów efektywności oraz jej korelacji z zaufaniem międzyorganizacyjnym o charakterze afektywnym. Wynik - W wyniku badań ustalono, że najwyższą przydatność w procesie badań nad efektywnościowymi skutkami zaufania międzyorganizacyjnego mają mierniki o charakterze efektywności procesowej oszacowane na podstawie skali Likerta. Oryginalność/wartość - Praca stanowi podsumowanie badań innych autorów. Dokonana ocena narzędzi pomiaru efektywności może stanowić bazę dla przyszłych badaczy problemu zaufania międzyorganizacyjnego i jego skutków oraz stanowić przyczynek do analizy w zakresie kapitału intelektualnego bazującego na zaufaniu. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose - The aim of this study is to assess the application possibilities, reliability and threats of performance measures which can be used in the research on the interorganizational trust outcomes. Design/methodology/approach - The partial method of systematic review of literature has been applied in the research. The authors reviewed 17 studies included 31 measurements of performance trust outcomes. Findings - The authors assessed that process performance measures have the highest applicability in the research on interorganizational trust outcomes. The analysis also gave a conclusion that there is a highest applicability of Likert scale than of primary financial data. Originality/value - The work consists of summary of the research methodologies of other authors. The evalu ation of research tools, which use performance measurements can be a basis for future research standards in this area. It also can be a contribution to analysis tools creation in area of intellectual capital. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • Aulakh, P.S., Kotabe M., Sahay A. (1996), Trust and Performance in Cross-Border Marketing Partnerships: A Behavioral Approach, "Journal of International Business Studies, Global Perspektives on Cooperative Strategies" vol. 27, no. 5, s. 1005-1032.
  • Cheng J-H., Yeh Ch-H., Tu Ch-W. (2008), Trust and knowledge sparing in green supply chains, "Supply Chain Management: An Internatinol Journal" vol.13, no. 4, s. 283-295.
  • Claro P.C., Hagelaar. G., Omta O. (2003), The determinants of relational governance and performance: How to manage business relationships?, "Industrial Marketing Management" vol. 32, no. 8, s, 703-716.
  • Czakon W. (2015), Metodyka systematycznego przeglądu literatury, w: W. Czakon, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna Wolters-Kluwer Business, Warszawa, s. 119-139.
  • Fang E., Palmatier R.W., Scheer L.K., Li N., (2008), Trust at Different Organizational Levels, "Journal of Marketing" vol. 72, no. 1, s. 80-98.
  • Gondek A., Mazur K. (2015), Metodyka metaanalizy w naukach o zarządzaniu, w: W. Czakon, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna Wolters-Kluwer Business, Warszawa, s. 140-166.
  • Gulati R., Nickerson J.A. (2008), Interorganizational Trust, Governance Choice, and Exchange Performance, "Organization Science" vol. 19, no. 5, s. 688-708.
  • Guilford J.P. (1965), Fundamental Statistics in Psychology and Education, McGraw-Hill, New York.
  • Heide J.B. (1994), Interorganizational governance in marketing channels, "Journal of Marketing" vol. 58, no 1, s. 71-85.
  • Hult G.T.M., Ketchen D.J., Griffith D.A., Chabowski B.R., Hamman M.K., Dykes B.J., Pollite W.A., Cauvasgil S.T. (2008), An Assessment of the Measurement of Performance in International Business Research, "Journal of International Business Studies" vol. 39, no. 6, s. 1064-1080.
  • Johnson J.L., Cullen J.B., Sakano T., Takenouchi H. (1996), Setting the Stage for Trust and Strategic Integration in Japanese-U.S. Cooperative Alliances, "Journal of International Business Studies" vol. 27, no. 5, s. 981-1004.
  • Johnson D., Grayson H. (2005), Cognitive and affective trust in service relationships, "Journal of Business Research" vol. 58, no. 2, s. 500-507.
  • Krishnan R., Martin X., Noorderhaven N.G. (2006), When Does Trust Matter to Alliance Performance?, "Academy of Management Journal" vol. 49, no. 5, s. 894-917.
  • Lado A., Dant R., Tekleab A. (2008), Trust-opportunism paradox, relationalism, and performance in interfirm relationships: evidence from the retail industry, "Strategic Management Journal" vol. 29, no. 4, s. 401-423.
  • Leonidou L.C., Samiee S., Aykol B., Talias M.A. (2014), Antecedents and Outcomes of Exporter-Importer Relationship Quality: Synthesis, Meta-Analysis, and Directions for Further Research, "Journal of International Marketing" vol. 22, no. 2, s. 21-46.
  • Liao T.J. (2010), Cluster and performance in foreign firms: The role of resources, knowledge, and trust, "Industrial Marketing Management" vol. 39, no. 1, s. 161-169.
  • Łobos K. (2009), Operational effectiveness - an evaluation method, "Management" vol. 13, no. 2, s. 7-14.
  • McAllister D.J. (1995), Affect- and Cognition-Based Trust as Foundations for Interpersonal Cooperation in Organizations, "The Academy of Management Journal" vol. 38, no. 1, s. 24-59.
  • Negandhi A.R. (1975), Organization Theory In an Open System: A Study of Transferring Advanced Management Practices to Developing Nations, Dunellen Publishing, New York.
  • Nes E.B., Solberg A.B., Silkoset R. (2007), The impact of national culture and communication on exporter-distributor relations and on export performance, "International Business Review" vol. 16, no. 4, s. 405-424.
  • Nie R., Zhong W., Zhou M., Jiang W., Wang X. (2011), A bittersweet phenomenon: The internal structure, functional mechanism, and effect of guanxi on firm performance, "Industrial Marketing Management" vol. 40, no. 4, s. 540-549.
  • Qui C., Chau P.Y.K. (2013), Investigating the roles of interpersonal and interorganizational trust in IT outsourcing success, "Information Technology & People" vol. 26, no. 4, s. 120-145.
  • Robson M.J., Katsikeas C.S., Bello D.C. (2008), Drivers and Performance Outcomes of Trust in International Strategic Alliances: The Role of Organizational Complexity, "Organization Science" vol. 19, no. 4, s. 647-665.
  • Sankowska A. (2015), Analiza zaufania w sieciach badawczo-rozwojowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków.
  • Thorgren S., Örtqvist D., Wincent J. (2009), A Cause-effect Study of Inter-firm Networking and Corporate Entrepreneurship: Initial Evidence of Self-Enforcing Spirals, "Journal of Developmental Entrepreneurship" vol. 14, no. 4, s. 355-373.
  • Williamson O.E. (1993), Calculativeness, trust, and economic organization, "Journal of Law and Economics" vol. 36, no. 1, s. 453-486.
  • Zaheer A., McEvily B., Perrone V. (1998), Does Trust Matter? Exploring the Effects of Interorganizational and Interpersonal Trust on Performance, "Organization Science" vol. 9, no. 2, s. 141-159.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171450755

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.