PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 4 | 101--113
Tytuł artykułu

Value Creation in E-Business as a Driver of Financial Performance : Investigating Business Models of Polish Internet Companies

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Kreacja wartości w e-biznesie jako determinanta wyników finansowych : badanie modeli biznesu polskich firm internetowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article presents the findings of a survey of managers of Polish internet companies investigating links between e-business value creation and financial performance. The theoretical framework was developed by Amit and Zott that conceptualized the main sources of value in internet-enabled companies. The study included 150 businesses with the largest representation of internet retailers and service providers. The major outcome of the study was developing logistic regression model that allowed to establish which variables were statistically significant predictors of the operational return on sales ratio. It implied that out of the four elements comprising Amit and Zott's framework only Complementarities were closely linked with improved financial performance. The other two elements - Lock-in and Novelty - were not viable predictors, while the forth component - Efficiency - was negatively related to the performance metric. (original abstract)
Artykuł prezentuje wyniki badań przeprowadzonych wśród menedżerów polskich firm internetowych. Celem badań było ustalenie zależności między sposobami kreacji wartości w e-biznesie a poziomem rentowności firm. Podstawę teoretyczną badań stanowił model kreacji wartości w e-biznesie autorstwa Amita i Zotta. Badania objęły 150 firm należących do grupy największych internetowych sprzedawców i dostawców e-usług. W celu ustalenia statystycznie istotnych predyktorów współczynnika zysku operacyjnego do sprzedaży wykorzystano regresję logistyczną. Z badań wynika, że z czterech elementów tworzących model Amita i Zotta jedynie komplementarność była blisko powiązana z poprawą wyników finansowych. Kolejne dwa elementy - uwięzienie klienta i nowatorstwo - nie miały mocy predykcyjnej, natomiast czwarty element (efektywność klienta) był ujemnie skorelowany z wynikiem finansowym. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
101--113
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej
Bibliografia
  • Amit R., Zott C. (2001): Value Creation in E-Business, Strategic Management Journal, 22, pp. 493-520.
  • Amit R., Zott C. (2012): Creating Value through Business Model Innovation, MIT Sloan Management Review, 53, pp. 41-49.
  • Christensen G.E., Methlie L.B. (2003): Value Creation in eBusiness: Exploring the Impacts of Internet-Enabled Business Conduct, presented at 16th Bled eCommerce Conference eTransformation, Bled, Slovenia, 9-11 June 2003, pp. 27-43.
  • Doligalski T. (ed.), (2014): Modele biznesu w Internecie. Teoria i studia przypadków polskich firm. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Doligalski T. (2010): Strategies of value proposition on the Internet. PIEB Perspectives of Innovations, Economics and Business, 17-19. doi:10.15208/pieb.2010.36
  • Doligalski T., Zaborek P., Sysko-Romańczuk S. (2015): Value proposition and firm performance: Segmentation of Polish online companies. International Journal of Business Performance Management IJBPM, 16(2/3), 133. doi:10.1504/ijbpm.2015.068733
  • Hax A.C., Wilde D.L. (2001): The Delta project: Discovering new sources of profitability in a networked economy. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave.
  • Malone T.W., Weill P., Lai R.K., D'Urso V.T., Herman G., Apel T.G., Woerner S. (n.d.): Do Some Business Models Perform Better than Others? SSRN Electronic Journal SSRN Journal. doi:10.2139/ssrn.920667.
  • Nojszewski D. (2006): Przegląd modeli e-biznesowych, e-mentor, 5/17.
  • Soto-Acosta P., Meroño-Cerdan A.L. (2008): Analyzing e-business value creation from a resource-based perspective, International Journal of Information Management, 28, 49-60, doi:10.1016/j.ijinfomgt.2007.05.001.
  • Sysko-Romańczuk S., Doligalski T. (2016): Business Models and Growth Modes. Qualitative Research of Polish Online Companies, Zesz. Nauk. Politechniki Poznańskiej, Organizacja i Zarządzanie, 68, pp. 205-223.
  • Szpringer Wł. (2012): Innowacyjne modele e-biznesu. Aspekty instytucjonalne, Warszawa: Difin.
  • Rapp A., Rapp T., Schillewaert N. (2008): An empirical analysis of e-service implementation: Antecedents and the resulting value creation, Journal of Services Marketing, 22, pp. 24-36.
  • Zaborek P. (2012): Wybrane zagadnienia pomiaru efektywności w przedsiębiorstwach na przykładzie technologii informatycznych, Logistyka i Gospodarka Materiałowa, 4, pp. 24-32.
  • Zhu K. (2004): The Complementarity of Information Technology Infrastructure and E-Commerce Capability: A Resource-Based Assessment of Their Business Value, Journal of Management Information Systems, 1, 21.
  • Zott C., Amit R. (2007): Business Model Design and the Performance of Entrepreneurial Firms. Organization Science, 18(2), 181-199. doi:10.1287/orsc.1060.0232
  • Zott C., Amit R. (2007): The fit between product market strategy and business model: Implications for firm performance. Strat. Mgmt. J. Strategic Management Journal, 29(1), 1-26. doi:10.1002/smj.642.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171450805

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.