PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 9 Kształcenie zawodowe przez pracę i w miejscu pracy | 36--40
Tytuł artykułu

Kształcenie zawodowe - wyzwania i trendy rozwojowe na świecie

Warianty tytułu
Vocational Education - Challenges and Development Trends in the World
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W erze globalizacji pojawiła się potrzeba przejrzystości pracowniczych kwalifikacji. Komisja Europejska przygląda się ramom kwalifikacyjnym państw trzecich, takich jak Australia i nowym, zorientowanym na przygotowanie zawodowe (Chiny). Takie rozwiązania wprowadzano na bazie niemieckiego systemu dualnego. Nie zawsze kraje wdrażające używają obowiązujących standardów. Może to przyczynić się do stworzenia słabych jakościowo systemów, a w szerszej perspektywie pogorszyć wizerunek przygotowania zawodowego (bez odpowiednich standardów system nie będzie w stanie zwalczać bezrobocia młodych). W artykule pokazano porównanie wśród państw trzecich modernizujących swoje systemy edukacji zawodowej. Rezultaty wskazały na duży wpływ tradycji kulturowych na tworzone systemy (Egipt). Wspólnym wyzwaniem stał się słaby obraz kształcenia zawodowego i niedostatecznie rozwinięte doradztwo zawodowe. Konkluzje te powinny pomóc w dyskusjach nad rozwojem "naszego" przygotowania zawodowego. (abstrakt oryginalny)
EN
In the era of globalisation, there is a need of transparency of workers qualifications. EC is looking at the qualification frameworks in third countries like Australia and at new apprenticeship-oriented VET systems (China). Such solutions were implemented on the basis of "German dual system". It seems, that not always implementing countries use all needed standards which leads to low quality apprenticeships and - in the wider horizon - development of apprenticeship's bad image (without proper standards system will not be able to help combating youth unemployment). During my research I've made comparison among third countries with newly modernized VET system. Effects have showed, that countries apprenticeship system develop according to their cultural habits (Egypt). Common challenge for Europe is weak perception of VET and insufficient career guidance. Below mentioned conclusions should help in discussion on further development of apprenticeship in Poland. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
36--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Związek Rzemiosła Polskiego
Bibliografia
  • Akoojee S. (2014), Accelerating Artisan Training: A response to South African Skills Challenge, w: L. Deitmer, U. Hauseshikit, F. Rauner, H. Zelloth (eds.), The architecture of innovative apprenticeship, Science&Business Media.
  • Amin G. (2014), Egypt Country Report. Policies and mechanism for integration into workforce and job creation, Arab Republic of Egypt, Association for the Development of Education in Africa.
  • Aring M. (2014), Innovations in Quality Apprenticeships for high-skilled manufacturing jobs in the United States, ILO, http://www.ilo.org/skills/pubs/WCMS_244374/lang-en/index.htm [dostęp 24.01.2016].
  • Barabash A., Rauner F., eds. (2012), Work and education in America. The art of integration, Springer Science&Business Media B.V.
  • Becker G.S., Becker G.N. (2006), Ekonomia życia, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Buchanan J., Jakubauskas M., Schultz H. (2009), From Preserving to Renovating Australian Apprenticeships: Insights from recent international experiences, University of Sydney, Sydney.
  • Deitmer L., Burchert J., Han X. (2014), Work based learning in China, w: L. Deitmer, U. Hauseshikit, F. Rauner, H. Zelloth (eds.), The architecture of innovative apprenticeship, Springer Science&Business Media.
  • Deitmer L., Hauseshikit U., Rauner F., Zelloth H., eds. (2014) The architecture of innovative apprenticeship, Springer Science&Business Media.
  • Globalny rynek pracy - globalne kształcenie i szkolenie zawodowe (2015)" CEDEFOP.
  • Green skills and innovation for inclusive growth (2015), Publications Office of the European Union, CEDEFOP, OECD, Luxemburg.
  • Grunwald E., Becker B. (2014), Successful in reforming the TVET System and Shaping the society. The example of Mubarak Kohl Initiative, w: L. Deitmer, U. Hauseshikit, F. Rauner, H. Zelloth (eds.), The architecture of innovative apprenticeship, Springer Science&Business Media.
  • Smith E., (2014) Occupational identity in Australia traineeships: an initial exploration, w: L. Deitmer, U. Hauseshikit, F. Rauner, H. Zelloth (eds.), The architecture of innovative apprenticeship, Springer Science&Business Media.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171451197

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.