PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 4(16) Metody i Narzędzia Inżynierii Produkcji dla Rozwoju Inteligentnych Specjalizacji | 180--187
Tytuł artykułu

Przykład wykorzystania narzędzi zarządzania jakością w doskonaleniu procesów utrzymania ruchu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Example of use of Quality Tools in the Improvement of Maintenance Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje wyniki badań obserwacyjnych, jakie przeprowadzono w jednym ze śląskich przedsiębiorstw produkcyjnych. Badania miały na celu doskonalenie procesu utrzymania ruchu, a skupiły się na analizie wykorzystania czasu pracy przez pracowników. Pomiarów dokonano dla trzech losowo wybranych osób. Zidentyfikowano najważniejsze czynności wykonywane przez pracowników oraz przyporządkowano je do czasu efektywnego - poświęcanego na codzienne obowiązki związane z utrzymywaniem w sprawności środków technicznych, pomocniczego - polegającego na czynnościach o charakterze przygotowawczym i administracyjnym oraz czasu nieefektywnego, w ramach którego pracownicy wykonywali czynności nie mające związku z wykonywaną pracą. Wśród czynności nieefektywnych i pomocniczych wyodrębniono te, których czas był najdłuższy. W celu zmniejszenia ich trwania wykorzystano metodę 5 Why. Dzięki niej rozpoznano przyczyny odpowiedzialne za występowanie zbyt długich czasów trwania czynności pomocniczych. W wyniku przeprowadzonej analizy zaproponowano działania korygujące mające na celu skrócenie czasu wykonywania tych czynności wraz z systemem ich oceny, co w konsekwencji powinno przyczynić się do poprawy efektywności pracy pracowników utrzymania ruchu. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the results of observational studies conducted in one of Silesian production companies. The research was aimed at improving the maintenance process and focused on the analysis of utilization of working time by the employees. The measurements were taken for three randomly chosen persons. The most important actions performed by the employees were identified and assigned to effective time - spent on everyday duties connected with maintaining the functionality of technical equipment, auxiliary time - dedicated to preparatory and administrative activities, and ineffective time, during which the employees performed actions not connected with their work. Among the ineffective and auxiliary actions those which took the longest were separated. In order to reduce their duration, the 5-Why method was used. It allowed us to identify the causes responsible for the overly long duration of auxiliary actions. As a result of the analysis conducted, corrective measures were proposed aimed at reducing the duration of those actions along with a system for their assessment, which should lead to an improvement in the efficiency of maintenance department employees. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • A. Drzymalski. "Podstawy organizacji pracy działu UR". Utrzymanie ruchu, nr 2, pp. 65-67, 2012.
  • Z. Huber: "Metoda 5-Why". Internet: http://www.strefa-iso.pl/5-why.html, 2006, [Jun. 12, 2016].
  • Z. Jasiński. Zarządzanie pracą. Warszawa: Agencja wydawnicza Placet, 1999.
  • S. Kaczmarczyk. Badania marketingowe. Metody i techniki. Warszawa: PWE, 2003.
  • S. Legutko. "Trendy rozwoju utrzymania ruchu urządzeń i maszyn". Eksploatacja i Niezawodnosc - Maintenance and Reliability, no. 2, pp. 8-16, 2009.
  • W. Mączyński, T. Nahirny. "Efektywność służb utrzymania ruchu jako składowa efektywności przedsiębiorstwa", in Innowacyjność procesów i produktów. R. Knosala, Ed. Opole: Oficyna wydawnicza PTZP, 2012 pp. 203-213.
  • K. Midor, B. Szczęśniak, M. Zasadzień. "The identification and analysis of problems within a scope of cooperation between traffic maintenance department and production department". Scientific Journals Maritime University of Szczecin, vol. 96, no. 24, pp. 48-52, 2010.
  • J. Mikler: "Znaczenie utrzymania ruchu w nowoczesnym przedsiębiorstwie". Internet: http://www.eison.pl/zasoby/8-utrzymanie-ruchu [Jun. 12, 2016].
  • K. Stanek, P. Czech, J. Barcik. "Metodologia World Class Manufacturing (WCM) w fabryce Fiat Auto Poland S.A.". Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, s. Transport, z. 71, pp. 65-72, 2011.
  • R.N. Tague. The Quality Toolbox. Milwaukee,Wisconsin: ASQ Quality Press, 2005.
  • F. Żurakowski. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171451475

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.