PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 35/2 | 420--431
Tytuł artykułu

Zmiany strategii konkurowania podmiotów rynku transportu lotniczego w warunkach globalizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Changes in the Compatition Strategies of Entities in the Air Transport Market under Globalistaion
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono zmiany w strategiach konkurencji podmiotów rynku lotniczego w ostatnich dekadach. Przedmiotem analizy jest współpraca nawiązywana między przewoźnikami lotniczymi, a także między przedsiębiorstwami przewozowymi a portami lotniczymi. Celem artykułu jest wykazanie, iż wiele zmian, które zaszły w podaży usług transportu lotniczego, było odpowiedzią na procesy globalizacji. Za taką zmianę należy uznać tendencję do konsolidacji podażowej strony rynku lotniczego oraz wzrost znaczenia kooperacyjnych strategii konkurencji. W transporcie lotniczym w warunkach globalnej konkurencji dominację na rynku przewozów pasażerskich mogą uzyskać tylko podmioty zdolne do wdrożenia strategii konkurencji, umożliwiającej osiągnięcie przewagi nad konkurentami, wyższego poziomu efektywności ekonomicznej i skutecznego przejmowania popytu dzięki zawieraniu aliansów strategicznych i podejmowaniu współpracy z innymi podmiotami rynku transportowego. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the changes in the competition strategies of entities in the air transport market in recent decades. The subject of the analysis is cooperation between air carriers and between carriers and airports. The aim of this article is to prove that many changes which have taken place in the supply of air transport services were a response to globalization. Such a change is especially visible in the tendency to consolidate the supply side of the air transport market or in the increasing importance of cooperative competition strategy. In a global competition, the dominant position in the market of passenger air transport can be gained only by entities able to implement suitable strategies of competition. The article argues that such a strategy must allow for achieving a competitive advantage, a higher level of economic efficiency and effective takeover of demand. This, in turn, is enabled by entering strategic alliances and undertaking cooperative agreements with other entities in the air transport market(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
420--431
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Best H., 2015, Fast Travel Program Strategy, IATA, http://www.iata.org/whatwedo/passenger/ fast-travel/Documents/Fast-Travel-Program-Strategy-V7.pdf [dostęp: 25.03.2016].
  • Goetz A.R., Budd L. (ed.), 2016, The Geographies of Air Transport, Routledge, London - New York.
  • IATA, 2011, Innovation in Airline-Airport Cooperation, Press Release, no. 54, http://www. iata.org/pressroom/pr/Pages/2011-ll-02-01.aspx [dostęp: 25.03.2016].
  • Koźlak A., 2008, Transport jako czynnik i przedmiot globalizacji, Przegląd Komunikacyjny, nr 9.
  • Marciszewska E., 2001, Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, Monografie i Opracowania Szkoły Głównej Handlowej, nr 493, Warszawa.
  • Media Center British Airways, 2013, http://www.britishairways.com/en-gb/bamediacentre/newsarticles?articlero=20131226065142
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171451717

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.