PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | Vol. 14, No 4 | 25--34
Tytuł artykułu

Conditions of innovativeness growth of enterprises in Poland

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Innovativeness activity of enterprises is stimulated by a number of factors which have their source inside the company or its surroundings. The aim of the article is to specify the determinants stimulating innovativeness of industrial enterprises in Poland, on the bases of survey research conducted among entrepreneurs. Factors which are perceived as the most favourable for the growth of innovativeness in industrial enterprises are: existing atmosphere of mutual trust between employees, especially executive employees, and managerial staff as well as possession of their own financial resources. The respondents emphasise the significant role of competition in stimulating innovativeness. Awareness of the enterprise concerning innovativeness activities of competing companies and market pressure on constant improving of products are perceived as other important stimulators of introducing of product and process innovations in industrial companies.(original abstract)
Rocznik
Strony
25--34
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw Management University, Poland
Bibliografia
  • Bloomberg (2014). Most innovative in the World: Countries from http://images. businessweek.com/bloomberg/pdfs/most_innovative_countries_2014_011714. pdf. (access: 08.07.2015).
  • Drucker, P. E. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa, PWE.
  • Dworak, K. (2011). Kapitał społeczny przedsiębiorstwa a ryzyko podejmowane przez menedżerów, In: Hejduk, I. K. (Ed.) Sustainability odpowiedzią na kryzys ekonomiczny. Nowe koncepcje przedsiębiorstwa przyszłości. Warszawa, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ, 95.
  • European Commission (2015). Innovation Union Scoreboard from http:// ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards/files/ius- 2015_en.pdf., 5, 65, (access: 08.07.2015).
  • Hausman, A. (2005). Innovativeness among small businesses: Theory and propositions for future research, Industrial Marketing Management, 34.
  • Kamińska, A. (2011). Regionalne determinanty rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa, Difin, 44-53, 231-242.
  • Kamińska, A. (2013). Problemy współpracy przedsiębiorstw z jednostkami sfery badawczo- rozwojowej. Poznań, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 50 (5), 95-106.
  • Kamińska, A. (2014). Bariery wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach w Polsce, In: Kamińska, A. (Ed.) Innowacyjność. Uwarunkowania, strategie, wyzwania. Warszawa, Wydawnictwo Placet, 76-96.
  • Kamińska, A. (2015). Stymulatory działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce. Referat zgłoszony na Konferencję "Innowacje i przedsiębiorczość. Teoria i praktyka", Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
  • Kraśnicka, T. & Ingram, T. (2014). Innowacyjność przedsiębiorstw - koncepcje, uwarunkowania i pomiar. Katowice, Wydawnictwo UE w Katowicach, 102-103.
  • OECD & Eurostat, (2005). Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third Edition. Paris, OECD/Eurostat, 45-47.
  • Orłowski, W., Pasternak, R., Flaht, K. & Szubert, D. (2010). Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu. Warszawa, PARP, 45-47.
  • Pichlak, M. (2012). Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych. Warszawa, Difin, 66, 72, 122-123.
  • Romanowska, M. & Gierszewska, G. (2009). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa, PWE, 24.
  • Schumpeter, J. A. (1960). Teoria wzrostu gospodarczego. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 104.
  • Szultka, S. (2008). Badanie barier i stymulatorów dotyczących mechanizmów tworzenia i transferu innowacji ze środowiska naukowego do sektora przedsiębiorstw. Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową PARP, Gdańsk, 25-26, 40-42.
  • Tellis, G. J., Prabhu, J. C. & Chandy, R. K. (2009). Radical Innovation Across Nations: The Preeminence of Corporate Culture, Journal of Marketing, 73(3-2), 3.
  • Tidd, J. & Bessant, J. (2011). Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Warszawa, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 151-152.
  • Weresa, M. A. (2014). Polityka innowacyjna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171452787

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.