PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 454 Ekonomika ochrony środowiska i ekoinnowacje | 131--140
Tytuł artykułu

Zasadność ekoratingu samochodów osobowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Appropriateness of Eco-Rating of Passenger Cars
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Specyfika samochodu osobowego powoduje, że stanowi on źródło wielu zagrożeń dla środowiska naturalnego. Obserwowany intensywny wzrost liczby samochodów osobowych na świecie przekłada się na poziom szkodliwego ich wpływu na środowisko przyrodnicze i zdrowie człowieka, którego skali nie można obecnie pominąć. Ze względu na aktualność oraz znaczenie tej problematyki celem niniejszej pracy jest ocena zasadności ekoratingu w przypadku samochodów osobowych zarówno w związku z ich szkodliwym oddziaływaniem na środowisko naturalne, jak i zmieniającymi się wymaganiami konsumentów. Z tego względu w artykule zaprezentowano skalę użytkowania samochodów osobowych na świecie oraz wynikające z tego szkodliwe konsekwencje dla środowiska. Następnie przybliżono przeobrażenia w podejściu proekologicznym konsumentów w tym zakresie. Zakończono przedstawieniem przykładowych systemów analizowanego rodzaju ekoratingu oraz sformułowaniem wniosków na jego temat. Na potrzeby realizacji założonego celu wykorzystano następujące metody badawcze: opisowa, porównawcza, analiza literatury przedmiotu, analiza przypadków(abstrakt oryginalny)
EN
The character of a passenger car causes that it is a source of many health and environment risks. Observed intensive development of the number of produced and used cars has confirmed that they have substantial impact on the environment which cannot be ignored. Due to the importance and topicality of the issues this paper is focused on the assessment of appropriateness of eco-rating of passenger cars. The scale of using passenger cars will be presented first. Next, the harmful effects of cars on the environment and changes in consumer's proecological attitude will be shown. Finally examples of eco-rating system will be depicted. The article uses descriptive method, comparative method, reference books analysis and case study(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Dargay J., Gately D., Sommer M., 2007, Vehicle ownership and income growth, worldwide: 1960 -2030, The Energy Journal, vol. 28, no. 4, s. 143-170.
  • de Haan P., Mueller M., Scholz R., 2009, How much do incentives affect car purchase? Agent based microsimulation of consumer choice of new cars, Part II: Forecasting effects of feebates based on energy-efficiency, Energy Policy, no. 37, s. 1083-1094.
  • Delucchi M.A., 2000, Environmental externalities of motor-vehicle use in the US, Journal of Transport Economics and Policy, vol. 34, s. 135-168.
  • D'Souza C., Taghian M., 2005, Green advertising effects on attitude and choice of advertising themes, Asian Pacific Journal of Marketing and Logistics, vol. 17, s. 51-66.
  • Fuchs D., Lorek S., 2005, Sustainable consumption governance - a history of promises and failures, Journal of Consumer Policy, no. 28, s. 261-288.
  • Ilustrowany Słownik Statystyk Transportu, wyd. 4, http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/coded_files/transport_glossary_4_ed_PL.pdf.
  • Kalafatis S., Pollard M., East R., Tsogas M., 1999, Green marketing and Ajzen's theory of planned behavior: A cross-market examination, Journal of Consumer Marketing, vol. 16(5), s. 441-460.
  • Kuba A., Hausman J., 1989, Dzieje samochodu, Krajowa Agencja Wydawnicza, Katowice.
  • Laroche M., Bergeron J., Barbaro-Forleo G., 2001, Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products, Journal of Consumer Marketing, vol. 18(6), s. 503-520.
  • Litman T., 2009, Transportation cost and benefit analysis: techniques, estimates and implications, Victoria Transport Policy Institute, http://www.vtpi.org/tca/.
  • Maibach M., Schreyer C., Sutter D., van Essen H.P., Boon B.H., Smokers R., Schroten A., Doll C., Pawlowska B., Bak M., 2008, Handbook on Estimation of External Costs in The Transport Sector Internalisation Measures and Policies for All External Cost of Transport (IMPACT), Delft, CE.
  • Marques S., Batista T., Silva C., 2014, Eco-rating methodologies for private cars: driving cycle influence, Procedia - Social and Behavioral Sciences, no. 111, s. 682-691.
  • Menges R., 2003, Supporting renewable energy on liberalized markets: Green electricity between additionally and consumer sovereignty, Energy Policy, no. 31, s. 583-596.
  • Moriarty P., Honnery D., 2008, The prospects for global green car mobility, Journal of Cleaner Production, no. 16, s. 1717-1726.
  • Ornetzeder M., Hertwich E., Hubacek K., Korytarova K., Haas W., 2008, The environmental effect of car-free housing: A case in Vienna, Ecological Economics, no. 65, s. 516-530.
  • Parry I., Walls M., Harrington W., 2006, Automobile Externalities and Policies, Discussion Paper 06-26, s. 1-55.
  • Porter R., 1999, Economics at the Wheel: The Costs of Cars and Drivers, Academic Press, San Diego.
  • Quinet E., 2004, A Meta-analysis of Western European external costs estimates, Transportation Research, Part D, s. 465-476.
  • Rostocki A.M., 1980, Poczet twórców motoryzacji, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  • The Contribution of the Automobile Industry to Technology and Value Creation 2013, https://www.atkearney.com/documents/10192/2426917/The+Contribution+of+the+Automobile+Industry+to+Technology+and+Value+Creation.pdf/8a5f53b4-4bd2-42cc-8e2e-82a0872aa429.
  • The European Automotive Industry 2014, http://www.fahrzeugindustrie.at/fileadmin/content/Zahlen_Fakten/Wirtschaftsfaktor_Automobil/POCKET_GUIDE_2014-1.pdf.
  • Young W., Hwang K., McDonald S., Oates C. J., 2010, Sustainable consumption: green consumer behaviour when purchasing products, Sustainable Development, vol. 18(1), s. 20-31.
  • [http1] http://www.britannica.com/technology/automobile/History-of-the-automobile.
  • [http2] http://www.oica.net/category/vehicles-in-use.
  • [http3] http://wardsauto.com/news-analysis/world-vehicle-population-tops-1-billion-units.
  • [http4] https://www.greenvehicleguide.gov.au.
  • [http5] http://www.nextgreencar.com/emissions/ngc-rating.
  • [http6] http://www.ecoscore.be/what-ecoscore-vehicle.
  • [http7] https://www.vcd.org/themen/auto-umwelt.
  • [http8] http://www.greenercars.org/greenercars-ratings/how-we-determine-rating.
  • [http9] http://www.worldometers.info/cars.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171452905

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.