PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 5 | nr 2 | 12--19
Tytuł artykułu

The Role of Tourism in Local Development Strategies on the Example of Selected Tourism Comunnities in Malopolska Region, Poland

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Strategic planning of socio-economic development is one of the most important function and task of local, regional and national authorities. Tourism development should be included in this process of strategic planning and in case of places where tourism plays an important role this role should also be mirrored in official strategic documents and also should be carefully included in strategic planning by public authorities at all levels. The aim of the paper is presentation of the way in which tourism is included in strategic documents of four selected four communities from Malopolska voivodeship (region) in the southern part of Poland. Communities were selected purposely and selected communities might be described as typically tourism areas. Their development strategies (Zakopane and Szczawnica) tourism was perceived as a major factor of socio-economic development, and in two cases (Krynica-Zdrój and Uoecie Gorlickie) the role of tourism was acknowledged but tourism was not pointed in all main statements. The main research approach used in the paper was reviewing official documents of selected communities available on-line or in community offices. (original abstract)
Rocznik
Tom
5
Numer
Strony
12--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Andrzej Frycz-Modrzewski University in Cracow, Poland
  • Pedagogical University of Cracow, Cracow, Poland
Bibliografia
  • Blair, R. (2004). Public participation and community development: The role of strategic planning. Public Administration Quarterly 28(1/2).
  • Deželan, T., Maksuti, A., Uršiè, M. (2014). Capacity of local development planning in Slovenia: strengths and weaknesses of local sustainable development strategies. Lex localis, 12(3).
  • Dziurbejko T (2006). Planowanie rozwoju gminy jako instrument pozyskiwania funduszy pomocowych Unii Europejskiej, Warszawa: Difin.
  • Krynica-Zdrój (2013). Strategia rozwoju miasta i gminy Krynica-Zdrój.
  • Malachovsky, A (2012). Market Strategies in Slovak and Austrian Tourism. Current Issues in Tourism Research 2 (2).
  • Ritchie, J.R.B., Crouch, G.I. (2000). The competitive destination: A sustainability perspective. Tourism Management 21(1).
  • Ruhanen, L. (2004). Strategic planning for local tourism destinations: An analysis of tourism plans. Tourism and Hospitality Planning & Development, 1(3).
  • Simpson, K. (2001). Strategic Planning and Community Involvement as Contributors to Sustainable Tourism Development. Current Issues in Tourism 4(1).
  • Soboń, J., & Rogozińska-Mitrut, J. (2003). Wspomaganie małych i średnich firm jako priorytetowy element strategii rozwoju lokalnego.[w:] Funkcjonowanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Wybrane problemy. Wyd. Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie.
  • Szczawnica (2014). Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta i Gminy Szczawnica na lata 2015-2020.
  • Szromek, A.R. (2012). Wskaźniki funkcji turystycznej. Koncepcja wskaźnika funkcji turystycznej i uzdrowiskowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 122.
  • Uście Gorlickie (1998). Strategia rozwoju gminy Uscie Gorlickie.
  • Wojciechowski E (2003). Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Warszawa: Difin.
  • Wojtasiewicz L. (1996). Czynniki i bariery rozwoju lokalnego w aktualnej polityce gospodarczej Polski, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, Zeszyt nr 734, Wrocław: Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu.
  • Zakopane (2009). Strategia Rozwoju Miasta Zakopane na lata 2010-2020.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171453407

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.