PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
15 (2016) | nr 4 | 83--92
Tytuł artykułu

Supply and Demand in the Press Market in Poland

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Podaż i popyt na rynku prasy w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Polish press market is dominated by entities with foreign, particularly German, capital. The only major Polish publisher is Infor, which operates magazines focusing on legal and business issues. In the segment of daily newspapers there is a tendency to create oligopolistic structures with four big players dominating the market. The aim of this article is to present the current situation in the press market in Poland from the perspective of supply and demand The paper lists and characterizes the major publishers of newspapers and magazines as well as the readers' reception of their offer, that is, the demand for the offered market goods, in this case - newspapers and magazines. It also focuses on the impact of on -line publications and advertising revenue on the changes in the press market. The empirical part of the paper provides the analysis of data originating from the Central Statistical Office of Poland (GUS), the Institute of Press Circulation Control (ZKDP), Polish Readership Survey (PBC), Expert Monitor and Starlink Media House. The paper uses a descriptive research method and detailed data are presented in tabular form. (original abstract)
Na polskim rynku prasowym dominującą pozycję zajmują podmioty z udziałem kapitału zagranicznego, w szczególności niemieckiego. Jedynym dużym, polskim podmiotem jest Infor, wydawca pism o tematyce prawnej i gospodarczej. W segmencie prasy codziennej występują tendencje do tworzenia struktur oligopolowych, w tym przypadku dominacja czterech podmiotów. Celem artykułu jest przedstawienie aktualnej sytuacji na rynku prasowym w Polsce w perspektywie podaży i popytu. Wymieniono i scharakteryzowano głównych wydawców prasy codziennej oraz czasopism, a także zainteresowanie czytelników ich ofertą, czyli skalę popytu na oferowane dobra rynkowe, jakimi są dzienniki i czasopisma. Podkreślono również wpływ wydawnictw on-line i wpływów reklamowych na przemiany na rynku prasy. W części empirycznej przeprowadzono analizę danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP), Polskiego Badania Czytelnictwa (PBC), a także Expert Monitora i Domu Mediowego Starlink. W artykule zastosowano metodę opisową, a szczegółowe dane przedstawiono w układzie tabelarycznym. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
83--92
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland
Bibliografia
  • Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej. Raport z badania realizowanego w 2014 roku na zlecenie Izby Wydawców Prasy [Diagnosis of Readers' Behaviour Concerning Print and Digital Media. Report on the Study Conducted in 2014 for the Chamber of Press Publishers] (2015). Retrieved from www.pik.org.pl (accessed: 6.11.2015) [in Polish].
  • Institute of Press Circulation Control (ZKDP), 2014-2015.
  • Kowalski, T. (2013). Zarządzanie w mediach [Media Management]. Wolters Kluwer, Warszawa [in Polish].
  • Manovich, L. (2006). Język nowych mediów [The Language of New Media]. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa [in Polish].
  • Secler, B. (2011). Media dawne i współczesne [Old and New Media]. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań [in Polish].
  • Szpunar, M. (2008). Czym są nowe media - próba konceptualizacji [Understanding New Media - an Attempt of Conteptualization]. Studia Medioznawcze, 4 [in Polish].
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe [Press Law Act]. Dz.U. 1984 nr 5, poz. 24 [in Polish].
  • Wydatki na kulturę w 2013 r. [Household expenditure on culture in 2013]. Rocznik Statystyczny GUS, Warszawa 2014 [in Polish].
  • Żabiński, R. (2012a). Jakość dóbr medialnych [Quality of Material Goods]. Rocznik Bibliologiczno- Prasoznawczy, 4/15, 2, 37 [in Polish].
  • Żabiński, R. (2012b). Tendencje na rynku czasopism w Polsce w XXI wieku [Trends in the Market Segment of Magazines in Poland in 21st Century]. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 15, 1, 133-148.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171453785

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.