PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 30 | nr 4 Przemiany sektora usług transportowych i turystycznych = The Transformation of Transport and Tourism Industry | 119--132
Tytuł artykułu

Międzynarodowe uwarunkowania rozwoju turystyki medycznej w Korei Południowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Global Determinants of the Development of Medical Tourism in South Korea
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ukazanie stanu rozwoju turystyki medycznej w Korei Południowej, jej konkurencyjności oraz głównych ośrodków usług na tle międzynarodowych uwarunkowań rozwoju tej formy turystyki. W analizie wykorzystano dane z portali internetowych Koreańskiej Organizacji Turystyki, szpitali i klinik, agencji rządowych i turystycznych, a także z polskiej i obcojęzycznej literatury. Turystyka medyczna rozwija się w wielu krajach świata, wykorzystując z jednej strony kapitał ludzki i jego kwalifikacje oraz tradycje w zakresie leczenia, a z drugiej - walory środowiska przyrodniczego i kulturowego. Najczęściej wybieranymi przez turystów destynacjami w zakresie usług medycznych są kraje azjatyckie i latynoamerykańskie. W Azji Południowo-Wschodniej liderami w tej branży są głównie Indie, Tajlandia, Singapur oraz Malezja i Filipiny. Dużą konkurencją dla rynku usług medycznych tych państw staje się Korea Południowa, w której turystyka medyczna jest silnie promowana przez władze rządowe. Kraj ten z roku na rok zyskuje coraz większe zainteresowanie zagranicznych turystów, stając się obecnie jedną z ważniejszych i popularniejszych destynacji turystyki medycznej w tym regionie świata. W 2011 roku do Korei Południowej należało już ponad 6% rynku turystyki medycznej Azji. Według oficjalnych statystyk w 2013 roku 210 tys. pacjentów zagranicznych skorzystało z usług południowokoreańskich szpitali i klinik. Odzwierciedlają to także przychody z tej działalności, które stanowiły 2,27% udziału w ogólnych dochodach z turystyki tego kraju. Koreańska Organizacja Turystyki rekomenduje łącznie 132 szpitale, kliniki lub centra medyczne oraz 27 agencji specjalizujących się w pakietach turystyki medycznej spośród dużej ich liczby.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper discusses the current state of medical tourism in South Korea, its degree of competitiveness, and primary centers of medical tourism in the context of global determinants of this form of tourism. The paper relies mostly on secondary sources of data such as official websites of hospitals, clinics, government agencies, tourism agencies, and the Korea Tourism Organization. Data provided by the research literature printed in Polish and in other languages were also used in the analysis. Medical tourism is growing in many countries around the world and takes advantage of human capital (i.e. qualified personnel) and local medical traditions. The local natural environment and cultural environment further contribute to this newly evolving trend. Countries in Asia and Latin America are most often selected by visitors for the purpose of medical tourism. Leading medical tourism countries in Southeast Asia are India, Thailand, Singapore, Malaysia, and the Philippines. South Korea is becoming a strong competitor in the medical services market in large part thanks to government support of this type of business. The number of non-local medical tourists visiting South Korea is growing with every year. South Korea is on its way to become a major medical tourism destination in this part of the world. In 2011 more than 6% of this market belonged to South Korea. Official statistics indicate that 210,000 foreign patients were recorded to have taken advantage of services at South Korean hospitals and clinics in 2013. This is also reflected in tourism revenue: 2.27% of all revenue from tourism was ascribed to medical tourism. In fact, the Korea Tourism Organization recommends 132 hospitals, clinics, and medical centers as well as 27 agencies specializing in medical tourism packages, although the total number of such agencies as well as cooperating medical institutions in South Korea is much larger.(original abstract)
Twórcy
  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Polskie Towarzystwo Geograficzne
Bibliografia
  • 8 Most Popular Plastic Surgery Procedures in Korea (2015, 6 października). Pozyskano z http:// www.koreaboo.com/spotlight/8-most-popular-plastic-surgery-procedures-in-korea/
  • Białk-Wolf, A. (2010). Potencjał rozwojowy turystyki medycznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 591, 653-662.
  • Białk-Wolf, A. (2014). Turystyka medyczna. Perspektywy rozwoju w woj. pomorskim. Pozyskano z http://www.gdansk4u.pl/uploads/TurystykaMedycznaRaport.pdf
  • Bookman, M.Z., Bookman, K.R. (2007). Medical Tourism in Developing Countries. New York: Palgrave MacMillan.
  • Carrera, P., Bridges, J. (2006). Globalization and healthcare: understanding health and medical tourism. Expert Review of Pharmacoeconomics and Outcomes Research, 6, 447-454.
  • Chang, J., Thompson, V. (2014) (2015, 7 października). South Korea's Growing Obsession with Cosmetic Surgery. Pozyskano z http://abcnews.go.com/Lifestyle/south-koreas-growing- -obsession-cosmetic-surgery/story?id=24123409
  • Connell, J. (2010). Medical Tourism. UK: Cabi.
  • Connell, J. (2011). A new inequality? Privatisation, urban bias, migration and medical tourism, Asia Pacific Viewpoint, 52(3), 260-271.
  • Connell, J. (2013). Contemporary medical tourism: Conceptualisation, culture and commodification. Tourism Management, 34, 1-13.
  • Gan, L.L., Frederick, J.R. (2011). Medical tourism facilitators: Patterns of service differentiation. Journal of Vacation Marketing, 17(3), 165-183.
  • Gaworecki, W. (2007). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Han, H. (2013). The healthcare hotel: Distinctive attributes for international medical travelers. Tourism Management, 36, 257-268.
  • Henderson, J. (2004). Healthcare Tourism in Southeast Asia. Tourism Review International, 7(3-4), 111-121.
  • Hopkins, K., Labonte, R., Runnels, V., Packer, C. (2010). Medical tourism today: what is the state of existing nowledge? Journal of Public Health Policy 31(2), 185-198.
  • Horowitz, M.D., Rosensweig, J.A., Jones, Ch.A. (2007). Medical Tourism: Globalization of the Healthcare Marketplace. MedGenMed, 9(4), 1-33. Pozyskano z http://www.ncbi.nlm.nih. gov/pmc/articles/PMC2234298/
  • International Medical Travel Journal (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.imtj.com/ news/?entryid82=355073
  • Jeju Special Self Governing Province (2015, 10 września). Pozyskano z http://english.jeju.go.kr/
  • Kim, S., Lee, J., Jung, J. (2013). Assessment of medical tourism development in Korea for the achievement of competitive advantages. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(5), 421-445.
  • Korean Plastic Surgery Statistics (2015, 6 października). Pozyskano z https://www.seoultouchup. com/korean-plastic-surgery-statistics/
  • Kurek, W. (2008). Turystyka. Warszawa: PWN.
  • Levary, R.R. (2011). Multiple-Criteria Approach to Ranking Medical Tourism Destinations. Thunderbird International Business Review, 53(4), 529-537.
  • Lewandowska, A. (2007). Turystyka uzdrowiskowa. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Lubowiecki-Vikuk, A.P. (2012), Turystyka medyczna przejawem współczesnych trendów i tendencji w turystyce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 699, Ekonomiczne Problemy Usług, 84, 553-568.
  • Lubowiecki-Vikuk, A.P. (2015). Specyficzność turystyki medycznej. W: G. Godlewski, M. Zalech (red.). Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży - formy, uwarunkowania, skutki. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego, 163-172.
  • Lunt, N., Carrera, P. (2010). Medical tourism: Assessing the evidence on treatment abroad. Maturitas, 66, 27-32.
  • Lunt, N., Smith, R., Exworthy, M., Green, S.T., Horsfall, D., Mannion, R. (2011). Medical Tourism: Treatments, Markets and Health System Implications: A scoping review. Pozyskano z http:// www.oecd.org/els/health-systems/48723982.pdf
  • Łęcka, I. (2003). Nowe (?) trendy w turystyce zdrowotnej. Prace i Studia Geograficzne. Geografia turyzmu, 32, 174-190.
  • Medical Tourism Association (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.medicaltourismassociation.com/en/research-and-surveys.html
  • Plastic Surgery Clinics Seoul (2015, 15 września). Pozyskano z http://www.whatclinic.com/co- smetic-plastic-surgery/south-korea/seoul
  • Plastic Surgery Price Korea (2015, 20 grudnia). Pozyskano z www.kmhglobal.com/plastic-surge- ry-price-korea
  • Prochorowicz, M. (2008). Turystyka medyczna nową perspektywą dla polskich placówek służby zdrowia. W: R. Grzywacz (red.). Turystyka i rekreacja szansą rozwoju aktywności społecznej. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
  • Rab-Przybyłowicz, J. (2014). Produkt turystyki medycznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Suh, E.C. (2015, 25 września). South Korea: Medical Tourism. Pozyskano z https://brandeisear. wordpress.com/2014/10/04/south-korea-medical-tourism/
  • Tourism Statistics (2015, 20 września). Korea Tourism Organization. Pozyskano z http://kto.vi- sitkorea.or.kr/eng/tourismStatics/keyFacts/KoreaMonthlyStatistics/eng/inout/inoutkto
  • Ulloa, S. (2012). Korea Health Tourism Sector Hits Milestone. Pozyskano z http://www.globalsurance.com/news/2012/02/13/korea-health-tourism-sector-hits-millestone UNWTO
  • Tourism Highlights 2015 Edition (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.e-unwto. org/doi/pdf/10.18111/9789284416899
  • Visit Medical Korea (2015, 15 września). Pozyskano z http://english.visitmedicalkorea.com
  • Want China Times (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.wantchinatimes.com/news- -subclass-cnt.aspx?id=20150212000056&cid=1103, http://www.imtj.com/news/?entryid 82=355073
  • Wolski, J. (1970). Turystyka zdrowotna a uzdrowiska europejskich krajów socjalistycznych. Problemy Uzdrowiskowe, 5.
  • Xinhua News Agency (2015, 8 listopada). Feature: South Korea's medical tourism revenue slips amid growing malpractice. Pozyskano z http://www.china.org.cn/world/Off_the_Wire/2015- 02/10/content_34786781.htm
  • Yeoh, E., Othman, K., Ahmad, H. (2013). Understanding medical tourists: Word-of-mouth and vi- ral marketing as potent marketing tools. Tourism Management, 34, 196-201.
  • Youngman, I. (2015, 6 listopada). Medical Tourism Research: Facts And Figures 2015. International Medical Travel Journal. Pozyskano z http://www.imtj.com/resources/medical-tourism-re- search-facts-and-figures-2015/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171453979

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.