PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 41 Religion and Religiosity in the Processes of Modernization and Globalization | 211--246
Tytuł artykułu

Contexts of Empirical Research in the Social Sciences

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article analyses "immersing" empirical research conducted in the field of social sciences (psychology, sociology, education etc.) in four contexts: psychological, ethical, cultural and the context of methodological awareness. It focuses in particular on the following issues, crucial for the condition of social sciences: - research competences of those who undertake to design and conduct empirical research (the state of social and individual methodological awareness); - specificity of psychological research carried out with the participation of human subjects - the perception of empirical research as an interaction "researcher - participant of the study"; - cultural specificity of the environment in which research takes place; - attitude of researchers towards research participants (the state of ethical awareness); - accepted patterns of disseminating research results (the policy of editors of scientific journals to approve only of such papers which contain statistically significant results i.e. with significance at the level of p < 0,05;; - assessment practices applied in institutions employing researchers: bibliometric assessment of academic units and the evaluation of individual scholars' research performance; - succumbing to the pressure exerted by supervisors on researchers to publish "at all costs." (original abstract)
Twórcy
  • Polish Academy of Sciences
Bibliografia
  • Ajdukiewicz, K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Warsaw: Czytelnik.
  • American Psychological Association (2010a). Publication manual of the American Psychological Association (6th edition). Washington, DC: Author.
  • American Psychological Association (2010b). Ethical principles of psychologists and code of conduct. Washington, DC: Author; at: http://www.apa.org/ethics/code/principles.pdf.
  • American Psychological Association. (2003). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. American Psychologist, 58, pp. 377-402.
  • American Psychological Association. (2008). Report of the task force on the implementation of the multicultural guidelines. Washington, DC: Author; at: https://www.apa.org/about/ policy/multicultural-report.pdf.
  • APA presidential task force on evidence-based practice. (2006). Evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61, pp. 271-285.
  • APA Publications and Communications Board Working Group on Journal Article Reporting Standards (2008). Reporting standards for research in psychology. Why do we need them? What might they be? American Psychologist, 63, pp. 839-851.
  • Asch, S. E. (1951/2001). Wpływ nacisku grupy na zmianę i zniekształcenie sądów. In J. Siuta (ed.), Konteksty ludzkich zachowań (pp. 17-30). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Blanck, P. D. (red.). (1993). Interpersonal expectations. Theory, research, and applications. New York: Cambridge University Press.
  • Bridgman, P. W. (1927). The logic of modern physics. New York: Macmillan.
  • British Psychological Society (1985). A code of conduct for psychologists. Bulletin of the British Psychological Society, 38, pp. 41-43.
  • Brzeziński, J. (1976). Struktura procesu badawczego w naukach behawioralnych. Warsaw - Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Brzeziński, J. (1978). Metodologiczne i psychologiczne wyznaczniki procesu badawczego w psychologii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Brzeziński, J. (2004). Trafność zewnętrzna terenowych badań eksperymentalnych. Zagadnienia Naukoznawstwa, 161(3), pp. 455-469.
  • Brzeziński, J. (2012a). Jakich kompetencji badawczych oczekujemy od psychologa? In H. J. Grzegołowska-Klarkowska (ed.), Agresja, socjalizacja, edukacja. Refleksje i inspiracje (pp. 383-409). Warsaw: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  • Brzeziński, J. (2012b). Co to znaczy, że wyniki przeprowadzonych przez psychologów badań naukowych poddawane są analizie statystycznej? Roczniki Psychologiczne, 15 (3), pp. 7-39.
  • Brzeziński, J. (2015a). Jeżeli oceniać (jednostki naukowe i badaczy), to JAK oceniać. Przeciwko IF, a za peer review. Nowotwory Journal of Oncology, 65, pp. 476-480; also at: http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/.
  • Brzeziński, J. (2015b). Czy (i jakie) potrzebne są testy inteligencji? In Seminarium Polskiej Akademii Umiejętności, T. XI, 2013-2015 (pp. 49-76). Kraków: Wydawnictwo Polskiej Akademii Umiejętności.
  • Brzeziński, J. (2015c). O powinnościach psychologów wobec społeczeństwa. Zawód psychologa jako zawód zaufania publicznego. W: E. Jeliński, Z. Stachowski, S. Sztajer (eds), Ratio, religio, humanitas. Miscellanea dedykowane Profesorowi Zbigniewowi Drozdowiczowi (pp. 45-57). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
  • Brzeziński, J. (2016a). Przeciwko depersonalizacji i nadmiernej standaryzacji procesu ewaluacji w nauce. Zagadnienia Naukoznawstwa, 52 (1), pp. 127-137.
  • Brzeziński, J. (2016b). Towards a comprehensive model of scientific research and professional practice in psychology. Current Issues in Personality Psychology, 4 (1), pp. 2-10; also at: http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/.
  • Brzeziński, J. (2016c). Metodologia badań psychologicznych (5th edition). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Brzeziński, J. (2016d). Chapter 5. Etyka postępowania psychologa klinicznego. In L. Cierpiałkowska, H. Sęk (eds), Psychologia kliniczna (vol. 1, pp. 81-98). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, Toeplitz-Winiewska M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (2015). Psycholog jako zawód. Sześć powodów dla których powinniśmy być razem. Przegląd Psychologiczny, 58 (4), pp. 405-418.
  • Bunge, M. (1967). Scientific research I. The search for system. Berlin: Springer-Verlag.
  • Carnap, R. (1959). The methodological character of theoretical concepts. In H. Feigel and M. Scriven (eds), Minnesota Studies in the Philosophy of Sciences (vol. 1, pp. 38-76). Minneapolis,MN: University of Minnesota Press.
  • Chambers, Ch. D., Feredoes, E., Muthukumaraswamy, S. D., Etchells. P. J. (2014). Instead of "playing the game" it is time to change the rules: Registered Reports at AIMS Neuroscience and beyond. AIMS Neuroscience, 1, pp. 4-17. At: http://orca.cf.ac.uk/59475/1/ AN2.pdf.
  • Chambers, Ch., Munafo, M. (2013). Trust in science would be improved by study pre-registration; at: http://www.theguardian.com/science/blog/2013/jun/05/trust-in-science-study-pre-registration.
  • Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Cronbach, L., Meehl, P. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin, 52, 281-302.
  • DORA (2012). San Francisco Declaration on Research Assessment. Putting science into the assessment of research, at: http://www.ascb.org/files/SFDeclarationFINAL.pdf?157685.
  • Embretson, S. E., Reise, S. P. (2000). Item response theory for psychologists. Malwah, NJ: L. Erlbaum.
  • FPRM (2002). US Federal Policy on Research Misconduct; at: www.federalregister.gov/ articles/2000/12/06/00-30852/executive-office-of-the-president-federal-policy-on-research-misconduct-preamble-for-research
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171456165

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.