PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 69 nr 4 Innowacyjność gospodarki | 73--85
Tytuł artykułu

Innovations in the Service Sector in Poland and the World

Autorzy
Warianty tytułu
Innowacje w sektorze usług w Polsce i na świecie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper has carried out empirical research of innovations in the service sector that allow us to draw the following conclusions: 1. Innovations in the service sector are not of marginal importance - as the literature on this subject claims - they are of an ancillary nature, complementary with respect to the industry and the entire manufacturing sector; 2. There is a synergy and feedback between the service and production sectors in creating innovations; 3. Innovativeness of the entire economy and its particular sectors may be measured by the Solow residual, namely the total factor of productivity (TFP), as the TFP causes innovation growth. Moreover, the research on all signs of TFP growth is a basis for looking for sources of innovation growth in all sectors of the national economy.(original abstract)
W artykule dokonano pomiaru wpływu innowacji w sektorze usług na wzrost gospodarczy w całej gospodarce za pomocą reszty Solowa. Otrzymane wyniki są bardzo interesujące i wskazują na duże znaczenie innowacji w sektorze usług dla całej gospodarki, bowiem działają one na zasadzie forward-looking. Wymaga to jednak prowadzenia dalszych badań.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
  • The WSB University in Wrocław
Bibliografia
  • Blanchard O., 2011, Makroekonomia, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Dominiak J., 2011, Innowacyjność w sferze usług, Przegląd Geograficzny, 4(83), 435-452.
  • Flejterski et al. (eds.), 2005, Współczesna ekonomika usług, Warszawa: WN PWN.
  • Hayek F.A. von, 2006, Konstytucja wolności, Warszawa: WN PWN.
  • http//old.stat.gov.pl/GUS/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ_1477.htm [access: 3.11.2014].
  • http:/old.stat.gov.pl/GUS/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-7060.htm [access: 8.11.2014].
  • Levitt T., 1980, Marketing Success Through Differentiation - of Anything, Harvard Business Review, Reprint 80107.
  • Miles I., 2000, Services innovation: Coming of a age in the knowledge-based economy, International Journal of Innovation Management, 4, 371-389.
  • Noga M., 2014, Kultura a ekonomia, Warszawa: CeDeWu.
  • www.ec.europa.eu/enterprises/policies/innovation/files/ius/ius-2014_en.pdf, AnnexE: Summary Innovation Index (SII) time series [access: 8.11.2014].
  • www.globalinnovationindex.org/userfiles/file/reportpdf/GII-2014-v5.pdf [access: 8.11.2014].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171456541

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.