PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2(34) | 155--165
Tytuł artykułu

Wybrane aspekty funkcjonowania OTA na polskim rynku hotelarskim

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Online Travel Agencies On Polish Hospitality Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Choć biura podróży funkcjonują online na rynku turystycznym od 1996 roku, ich działalność nie jest przedmiotem wielu prac naukowych z dziedziny ekonomiki turystyki. Oligopolistyczny rodzaj rynku OTA (online travel agencies) oraz stosunki między OTA a branżą hotelarską opisywane są głównie w czasopismach branżowych i prasowych. W niniejszym artykule autor stara się podsumować dotychczasowy stan wiedzy oraz zbadać pozycję OTA w polskich kanałach dystrybucji usług hotelarskich. Ponieważ dotychczasowe badania wskazywały, że przedmiotem zainteresowania OTA jest rynek turystyki biznesowej głównie w dużych miastach, jako obszar badań wybrano 20 polskich miast o największej liczbie ludności. W badaniach zestawiono oficjalne dane dotyczące liczby hoteli z Centralnej Ewidencji Obiektów Hotelarskich z liczbą obiektów dostępnych w kanale sprzedaży największego OTA na rynku - Booking.com. Z badań wynika, że ponad 90% z 672 polskich hoteli współpracuje z Booking.com (w tym prawie wszystkie obiekty 3-, 4- i 5-gwiazdkowe). Ze względu na rozdrobnienie polskiego rynku hotelarskiego oraz rosnące uzależnienie od dystrybucji online można przyjąć, że siła przetargowa OTA jest bardzo duża. Stanowi to uzasadnienie dla działań regulacyjnych w zakresie zawartości kontraktów zawieranych między OTA a przedsiębiorstwami hotelarskimi. (abstrakt autora)
EN
Although online travel agencies (OTA) exist on tourism market since 1996, they represent only a fraction of coverage in scientific tourism literature. Oligopolistic type of OTA market and relations between OTA and hospitality industry are referred mainly in industry journals and press releases. This paper tries to summarize existing knowledge about OTA market and investigate its position in Polish hospitality distribution channels. As previous research indicated that OTA cooperate mainly with business tourism establishments as a research area were chosen 20 Polish cities with highest population number. The number of Polish hotels from official record of Ministry of Sport and Tourism were compared with the number of hotels from a site of an OTA which has the highest market share (Booking.com). Over 90% of Polish hotels cooperate with Booking.com (almost all among 3,4 and 5 star hotels). Given the fragmented nature of Polish hospitality market and growing dependence of online distribution channels, it indicates a strong bargaining power of OTA. For that reason those contracts should be subject of industry specific regulations. (author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
155--165
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Anderson, C.K. (2009). The Billboard Effect: Online Travel Agent Impact on Non-OTA Reservation Volume. Cornell Hospitality Report, 9 (16).
  • Biełuszko, K., Kubicki, R., Pawlicz, A. (2015). Wpływ kategoryzacji na rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji na przykładzie rynku usług hotelarskich w Unii Europejskiej. e-mentor, 1 (58), 75-80.
  • Booking.com (2015). Pobrano z: www.booking.com (10.11. 2015).
  • Borzyszkowski, J. (2014). Information technologies in the activities of destination management organizations. Tourism and Hospitality Management, 20 (1), 61-70.
  • Borzyszkowski, J. (2013). Współczesne wyzwania Destination Management Organizations (DMO). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, 49-57.
  • Centralna Ewidencja Obiektów Hotelarskich (2015). Pobrano z: turystyka.gov.pl/cwoh/raporty (6.11.2015).
  • Green, C.E., LoManno, M.V. (2012). Distribution Channel Analysis: A Guide For Hotels - Trends & Research. Pobrano z: www.hsmai.org (19.10.2015).
  • Gretzel, U., Yoo, K.H. (2008). Use and Impact of Online Travel Reviews. Information and Communication Technologies in Tourism, 35-46.
  • Horecanet (2015). Pobrano z: http://www.horecanet.pl (14.11. 2015).
  • Kachniewska, M. (2014a). Innowacyjne modele biznesu jako strategia przetrwania niezależnych obiektów hotelowych w warunkach polaryzacji rynku turystycznego. Marketing i Rynek, 7 (CD), 94-103.
  • Kachniewska, M. (2014b). Wpływ digitalizacji kanałów dystrybucji na strukturę rynku usług pośrednictwa turystycznego. e-mentor, 1 (53), 86-92.
  • Kachniewska, M. (2015). Powiązanie aspektów biznesowych i wypoczynkowych podróży służbowych (bleisure trend) jako przesłanka rozwoju oferty hotelowej. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 40, 42-58.
  • Kowalczyk-Anioł, J., Papińska-Kacperek, J. (2015). Wykorzystanie mediów elektronicznych w turystyce kulturowej na przykładzie muzeów i miejskich aplikacji mobilnych. Turystyka Kulturowa, 5, 6-20.
  • Kuchciak, I. (2012). Mobilna bankowość jako nowoczesny kanał dystrybucji usług bankowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 46 (4), 469-479.
  • Lee, H. "Andy", Guillet, B.D., Law, R. (2013). An Examination of the Relationship between Online Travel Agents and Hotels A Case Study of Choice Hotels International and Expedia.com. Cornell Hospitality Quarterly, 54 (1), 95-107.
  • Ling, L. i in. (2015). Availability management of hotel rooms under cooperation with online travel agencies. International Journal of Hospitality Management, 50, 145-152.
  • Liu, J.N.K., Zhang, E.Y. (2014). An investigation of factors affecting customer selection of online hotel booking channels. International Journal of Hospitality Management, 39, 71-83.
  • Panasiuk, A. (2015). Problemy asymetrii informacji na rynku turystycznym w obszarze transakcyjnym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 379, 430-438.
  • Panasiuk, A. (2014). Rynek turystyczny. Studium strukturalne. Warszawa: Difin.
  • Pawlicz, A. (2011). Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau - ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, 95-105.
  • Pawlicz, A., Sidorkiewicz, M., Milewski, D. (2010). Oferta hotelarska w miejscach kultu religijnego w Polsce na przykładzie domów pielgrzyma. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Rozprawy i Studia, 765 (I), 346-355.
  • Phocus (2015). Pobrano z: http://www.phocuswright.com (15.10.2015).
  • Piechota, N. (2014). Lokalizacyjna aplikacja mobilna jako narzędzie badań ruchu turystycznego w miastach. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2 (1), 115-133.
  • Reformat, B. (2015). E-turystyka i uwarunkowania jej rozwoju w Polsce - wybrane aspekty analizy. Studia Ekonomiczne, 215, 74-89.
  • Schegg, A. (2015). Online Travel Agencies: Future Industry Outlook - Market Realist. Priceline Delivers Strong 2Q15 Earnings. Pobrano z: http://marketrealist.com/2015/08/online-travel-agencies-future-industry-outlook (2.11.2015).
  • Schegg, R. (2014). European Hotel Distribution Study: The Rise of Online Intermediaries Special Focus Switzerland Executive Summary. Institute of Tourism, HES-SO Valais. Pobrano z: https://www.hotelleriesuisse.ch/files/ pdf7/2014_European_Hotel_Distribution_Study_SUMMARY_Switzerland_Focus1.pdf (30.09.2015).
  • Sidorkiewicz, M., Pawlicz, A. (2015). Propedeutyka hotelarstwa. Ujęcie ekonomiczne. Warszawa: Difin.
  • Sidorkiewicz, M., Tokarz, A. (2009). Internetowe systemy rezerwacji jako nowa forma dystrybucji usług hotelarskich w dobie społeczeństwa informacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 35 (1), 705-713.
  • Starkov, M. (2010). End of the OTA merchant model - this time for real. HeBS digital. Pobrano z: https://cdn.hebsdigital. com/1492126425/cms/pressroom/11_hotelsmag_end_of_the_ota_merchant_model.pdf (19.10.2015).
  • TrefisTeam (2014). Competitive landscape of the U.S. online travel market is transforming. Forbes. Pobrano z: http:// www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/04/08/competitive-landscape-of-the-u-s-online-travel-market-istransforming (2.11.2015).
  • Verma, R., Stock, D., McCarthy, L. (2012). Customer Preferences for Online, Social Media, and Mobile Innovations in the Hospitality Industry. Cornell Hospitality Quarterly, 53 (3), 183-186.
  • Withiam, G. (2011). Brave new world: Online hotel distribution. Cornell Hospitality Research Summit, 3 (4), 6-14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171456877

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.