PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 70 | 39--50
Tytuł artykułu

Studia przypadków w badaniach nauk o zarządzaniu w świetle rygoru metodologicznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Case Study Research in Management Sciences in Terms of Methodological Rigor
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto tematykę zastosowania studiów przypadków w badaniach nauk o zarządzaniu. Głównym celem rozważań uczyniono identyfikację możliwości zastosowania badań interpretatywnych, a w szczególności case studies w dyscyplinie nauk o zarządzaniu w aspekcie kryteriów rygoru metodologicznego. Referat ma charakter teoretyczno-systematyzujący. Dokonano w nim krytycznego przeglądu dostępnej literatury polskiej i międzynarodowej. Pracę rozpoczyna syntetyczna charakterystyka badań interpretatywnych w aspekcie paradygmatu alternatywnego. W drugiej części pracy autorka dokonała prezentacji przesłanek i potencjalnych zastosowań metody studiowania przypadków w badaniach nauk o zarządzaniu. Przedstawiono schematyczną procedurę oraz cele prowadzenia badań case study. Ostatnia część artykułu poświęcona została zagadnieniu kryteriów rygoru metodologicznego w badaniach interpretatywnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The subject matter of this article is the application of case study research in the management sciences. The main goal of considerations is the identification of case study research application possibilities in terms of methodological rigor criteria. The paper is of a theoretical and systemizing nature. The author conducted a critical analysis of the available Polish and international literature. The paper opens with a synthetic characterization of qualitative research with regard to the alternative paradigm. In the second part of the article, the author presents the premises and potential applications of case study research in management studies. A schematic procedure and the main goals of case study research are presented. The last part of the article is dedicated to the issue of methodological rigor in qualitative research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
39--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. Blaug, M. (1995). Metodologia ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 2. Cyfert, S. (2014). Od redaktora naczelnego. Organizacja i kierowanie. 1/2014(161), 7-9.
  • 3. Czakon, W. (2006). Łabędzie Poppera - case studies w badaniach nauk o zarządzaniu. Przegląd organizacji, 9/2006, 9-12.
  • 4. Czakon W. (2009). Mity o badaniach jakościowych w naukach o zarządzaniu. Przegląd organizacji, 9/2009, 13-17.
  • 5. Czakon W. (2014). Kryteria oceny rygoru metodologicznego w naukach o zarządzaniu. Organizacja i kierowanie, 1/2014(161), 51-61.
  • 6. Czakon W. (2015a). Rygor metodologiczny. In: Czakon, W. (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer SA. 82-102.
  • 7. CzakonW. (2015b). Zastosowanie studiów przypadku w badaniach nauk o zarządzaniu. W: Czakon, W. (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu Warszawa: Wolters Kluwer, 189-210.
  • 8. Czernek K. (2015). Wprowadzenie do badań jakościowych w naukach o zarządzaniu. W: Czakon W. (Red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer, 167-188.
  • 9. Dul J., Hak T. (2008). Case Study Methodology in Business Research. Oxford: Elsevier.
  • 10. Eisenhard K.M. (1989). Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, 14, 4, 532-550.
  • 11. Gephard, R.P. (2004). From the editors. Qualitative Research and the Academy of Management Journal. Academy of Management Journal, 47, 4, 454-462.
  • 12. Graebner M.E., Maritn J.A., Roundy P.T. (2012). Qualitative data: Cooking without a recipe. Strategic Organisation, 10(3), 276-284.
  • 13. Kostka-Bochenek, A., Lisiecka, K. 2009. Case study research jako metoda badań naukowych. Przegląd organizacji, 10/2009, 25-29.
  • 14. Matejun, M. (2011). Metoda badania przypadków w naukach o zarządzaniu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 10/2011, 93-102.
  • 15. Nowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
  • 16. Silverman, D. (2011). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 17. Sławińska, M., Witczak, H. (red.) (2012). Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • 18. Stolecka-Makowska, A. (2014). Zastosowanie podejścia interpretacyjnego w badaniu zmian zachowań nabywczych konsumentów podlegających akulturacji. In: Mazurek-Łopacińska, K., Sobocińska, M., Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 336. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 244-256.
  • 19. Sudoł, S. (2012). Nauki o zarządzaniu. Podstawowe problemy, kontrowersje i propozycje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • 20. Sułkowski, Ł. (2007). Od redaktora naczelnego. Kim jesteś badaczu organizacji? Organizacja i kierowanie, 4(130), 5-8.
  • 21. Sułkowski, Ł. (2012). Epistemologia i metodologia zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • 22. Sułkowski, Ł. (2015). Paradygmaty i teorie w naukach o zarządzaniu. In: Czakon, W. (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, 424-446. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • 23. Vissak, T. (2010). Recommendations for Using the Case Study Method in International Business Research. The Qualitative Report, 15, 2, 370-388.
  • 24. Yin, R.K. (2014). Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks-London-New Delhi: Sage Publications.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171456879

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.