PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2, cz. 1 | 7--16
Tytuł artykułu

Attributes of Entrepreneurial Teams as Elements of a Mental Model

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Atrybuty zespołu przedsiębiorczego jako elementy modelu mentalnego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
An entrepreneurial team can be defined as a small group of individuals holding ownership or control positions who create or develop an entrepreneurial venture and have shared commitments towards each other. Entrepreneurial teams start numerous new ventures or affect the performance of firms due to their social capital based on some characteristic attributes. The mental models of teams refer to internal, organized representation of team tasks, relations, skills and environment. A mental model of a team is dynamic and if it is shared by team members at the beginning of the team's lifecycle, it is crucial for the team members' cooperation and influences the team's performance, satisfaction and viability. The vision of the entrepreneurial team's characteristics is an important element of its members' mental model that they start their cooperation with. The aim of this article is to define the initial mental model of an entrepreneurial team and diagnose the young Poles' image of entrepreneurial teams that can be a trigger or a barrier in developing collaborative entrepreneurship. The method used was based on a survey with open-ended questions conducted among 120 students. The presented results allow for proposing an initial mental model for cooperation in entrepreneurial teams and putting forward recommendations for preparing students for adopting a more open attitude towards team-based innovative enterprises. (original abstract)
Zespół przedsiębiorczy może być zdefiniowany jako mała grupa osób, które są współwłaścicielami firmy lub pełnią w niej wysokie funkcje związane z kreowaniem lub rozwojem nowego przedsięwzięcia biznesowego, współzależąc od siebie nawzajem. Wykorzystując swój kapitał społeczny, wynikający ze szczególnych cech zespołów przedsiębiorczych, tworzą one wiele nowych firm i zwiększają efektywność organizacji. Model mentalny zespołu to wewnętrzna reprezentacja obejmująca zadania, relacje, kompetencje i otoczenie zespołu, która dynamicznie ewoluuje w procesie współpracy. Jeśli jest wspólna dla wszystkich osób tworzących zespół, ma pozytywny wpływ na kooperację w zespole, jego efektywność, satysfakcję członków oraz skłonność do podejmowania współpracy w przyszłości. Wyobrażenie dotyczące charakterystyki zespołu przedsiębiorczego jest ważnym elementem modelu mentalnego, z którym każdy z członków zespołu przystępuje do współpracy. Celem niniejszego artykułu jest zdefiniowanie wstępnego modelu mentalnego zespołu przedsiębiorczego oraz ocena, na ile atrybuty zespołu przedsiębiorczego w modelu mentalnym młodych Polaków wzmacniają lub hamują skłonność do tworzenia nowych, zespołowych przedsięwzięć. W badaniu zastosowano metodę analizy tekstów pozyskanych w odpowiedzi na otwarte pytania skierowane do grupy 120 studentów. Uzyskane wyniki pozwoliły na opracowanie propozycji wstępnego modelu mentalnego zespołu przedsiębiorczego oraz na sformułowanie rekomendacji w zakresie przygotowywania studentów do podejmowania zespołowej przedsiębiorczości. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
7--16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Gdańsk University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Aldrich, H.E. and Kim, P.H. (2007). Small Words, Infinite Possibilities? How social Networks Affect Entrepreneurial Team Formation and Search. Strategic Entrepreneurship Journal, 10, 147-165, DOI: 10.1002/sej.8.
  • Anders, H.P. (2013). Team cognition using collaborative technology: a behavioral analysis. Journal of Managerial Psychology, 28(1), 38-54, DOI: 10.1108/02683941311298850.
  • Cooney, T. (2005). What is an Entrepreneurial Team? International Small Business Journal, 23(3), 226-235, DOI: 10.1177/0266242605052131.
  • Davison, G. and Blackman, D. (2005). The role of mental models in innovative teams. European Journal of Innovation Management, 8(4), 409-423, DOI: 10.1108/14601060510627795.
  • Edwards, B.D., Day, E.A., Winfred, A.J. and Bell, S.T. (2006). Relationship Among Team Ability Composition, Tam Mental Models, and Team Performance. Journal of Applied Psychology, 91(3), 727-736. DOI: 10.1037/0021-9010.91.3.727.
  • Khan, M.S., Breitencker, R.J. and Schwarz, E.J. (2014). Entrepreneurial team locus of control: diversity and trust. Management Decision, 52(6), 1057-1081. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/MD-06-2013-0349.
  • Krawczyk-Bryłka, B. (2016). Indywidualizm versus zespołowość - w jakich kategoriach myślimy o przedsiębiorczości. Accepted to print in: Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Quarterly of Institute of Human Capital.
  • Gładys-Jakóbik, J. (2015). Zmiana modeli mentalnych, jako reakcja na niepewność (nie tylko) organizacyjną. Marketing i Rynek, 5, 1112-1136.
  • Mathieu, J.E., Heffner, T.S., Goodwin, G.F., Salas, E. and Cannon-Bowers, J.A. (2000). The Influence of Shared Mental Models od Tam Process and Performance. Journal of Applied Psychology, 85(2), 273-283. DOI: 10.1037/0021-9010.85.2.273.
  • Mohammed, S., Ferzandi, L. and Hamilton, K. (2010). Metaphor No More: A 15-Year Review of the Team Mental Model Construct. Journal of Management, 36(4), 876-910, DOI:10.1177/0149206309356804.
  • Naffakhi-Charfeddine, H. (2014). Knowledge Creation In Entrepreneurial Teams. In: R. Sternberg and G. Krauss, Handbook of Research on Entrepreneurship and Creativity (pp. 122-144). UK: Edward Elgar Publishing. Inc.
  • OECD (2014). OECD Guidelines for Multinational Enterprises. Retrieved from: https://mneguidelines.oecd.org/MNEguidelines_RBCmatters.pdf (07.07.2016).
  • Rook, L. (2013). Mental models: a robust definition. The Learning Organization, 20(1), 38-47, DOI: 10.1108/09696471211288519.
  • Santos, C.M. and Passos, A.M. (2013). Team mental models, relationship conflict and effectiveness over time. Team Performance Management, 19(7/8), 363-385. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/TPM-01-2013-0003.
  • Santos, C.M., Passos, A.M. and Uitdewilligen, S. (2015). When shared cognition leads to close mind: Temporal mental models, team learning, adaptation and performance. European Management Journal, XXX, 1-11, DOI: 10.1016/j.emj.2015.11.2006.
  • Schenkel, M.T. and Garrison, G. (2009). Exploring the roles of social capital and team-efficacy in virtual entrepreneurial team performance. Management Research News, 32(6), 525-538, DOI: 10.1108/-1409170910962966.
  • Schjoedt, L. and Kraus, S. (2009). Entrepreneurial teams: definition and performance factors. Management Research News, 32(6), 513-524. DOI: 10.1108/01409170910962957.
  • Shepherd, D.A. and Krueger, N.F. (2002). An Intentions-Based Model of Entrepreneurial Teams' Social Cognition. Entrepreneurship Theory and Practice, winter, 167-185.
  • Szczepaniak, K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych - refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Socjologica, 42, 83-112.
  • Tihula, S., Huovinen, J. and Fink, M. (2009). Entrepreneurial teams vs managerial teams. Reasons for team formatting in small firms. Management Research News, 32(6), 555-566, DOI: 10.1108/01409170910962984.
  • Tzeng, J.Y. (2006). Developing and Sharing Team Mental Models in Profession-driven and Valueladen Organization. Performance Improvement Quarterly, 19(2), 155-172.
  • Zolin, R., Kuckerts, A. and Kautonen, T. (2011). Human resource flexibility and strong ties in entrepreneurial teams. Journal of Business Research, 64, 1097-1103, DOI: 10.1016/j.jbusters.2010.11.026.
  • Vyakarnam, S., Jacobs, R. and Handelberg, J. (1999). Exploring the formation of entrepreneurial teams: The key to rapid growth business? Journal of Small Business and Enterprise Development, 6(2), 153-165.
  • Webber, S.S., Chen, G., Payne, S.C., Marsh, S.M. and Zaccaro, S.J. (2008). Enhancing Team Mental Model Measurement With Performance Appraisal Practices. Organizational Research Methods, 3(4), 307-322.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171457193

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.