PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2, cz. 1 | 96--106
Tytuł artykułu

Przedsiębiorcza orientacja współczesnych polskich korporacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Entrepreneurial Orientation of Contemporary Polish Corporations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnych, coraz bardziej złożonych warunkach otoczenia, przedsiębiorczość postrzegana jest jako wartość sama w sobie. Umożliwia funkcjonowanie i rozwój. Jest podstawą innowacyjności, konkurencyjności, efektywności działania. Powinna zatem charakteryzować zarówno jednostki (przedsiębiorczość indywidualna), jak i różnego rodzaju przedsiębiorstwa (przedsiębiorczość korporacyjna, wewnętrzna, intraprzedsiebiorczość). Szczególnie pożądana jest w dużych korporacjach, w których pobudzenie "przedsiębiorczego ducha" ("wskrzeszenie" swego rodzaju DNA przedsiębiorczości (Arshi, 2012)) z powodu między innymi formalizacji, biurokracji, braku (lub ograniczonej) wolności działania, jest bardzo trudne (czasami wręcz niemożliwe). W opracowaniu zwrócono szczególną uwagę na wymiary rozwoju przedsiębiorczości korporacyjnej. Omówiono różnego rodzaju przedsiębiorcze inicjatywy, podejmowane w obrębie struktur dużych, rozbudowanych przedsiębiorstw. Dokonano tego, wykorzystując kategorię przedsiębiorczej orientacji (zbliżonej do przedsiębiorczości, choć nie tożsamej), w której zwraca się uwagę na to, jak przedsiębiorstwo funkcjonuje, jakie działania podejmuje, by mogło zostać ocenione jako przedsiębiorcze. (abstrakt oryginalny)
EN
In contemporary, more and more complicating conditions of the environment, entrepreneurship is perceived as a value per se. It enables functioning and development. It is the basis for innovativeness, competitiveness and efficiency. Therefore, entrepreneurship should characterize individuals (individual entrepreneurship), as well as various kinds of enterprises (corporate, internal and intra- entrepreneurship). It is particularly desired in large corporations in which the resurrection of "entrepreneurial spirit" (implantation of specific entrepreneurial DNA (Arshi, 2012)), among others, owing to formalization, bureaucracy and lack of freedom is very difficult (sometimes even impossible). In this paper particular attention is paid to the dimensions of corporate entrepreneurship development. There are discussed various types of entrepreneurial activities undertaken within large, complex enterprises. For this purpose, the category of entrepreneurial orientation (similar to entrepreneurship, however not identical) is used. It draws attention to how enterprises function, what actions they take to be considered entrepreneurial. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
96--106
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • Anserson, B.S. (2012). Reconceptualizing Entrepreneurial Orientation: Revisiting a Vital but Troublesome Construct. Academy of Management. Proceedings. Pozyskano z: http://proceedings.aom.org/content/2012/1/1.92.short (03.08.2016).
  • Anderson, B.S., Kreiser, P., Kuratko, D.F. i Hornsby, J.S. (2011). Attitude behavior, or both? An empirical investigation of the entrepreneurial orientation construct (interactive paper). Frontiers of Entrepreneurial Research, 31(17).
  • Antoncic, B. i Hisrich, R.D. (2001). Intrapreneurship: Construct: Refinement and Cross-Cultural Validation. Journal of Business Venturing, 16.
  • Arshi, T. (2012). Entrepreneurial Intensity in the Corporate Sector in Oman: The Elusive Search Creativity and Innovation. International Business Research, 5(9).
  • Block, Z. i McMillan I.C. (1995). Corporate Venturing. Creating New Business within the firm. Harvard Business School Press.
  • Bratnicki, M. i Zbierowski, P. (2005). Uwaga i orientacja przedsiębiorcza w gospodarce opartej na wiedzy. Acta Universitatis, Folia Oeconomica, 195.
  • Burgelman R.A. (1984). Designs for corporate entrepreneurship in established firms. California Management Review, 26(3).
  • Covin, J.G. i Slevin, D.P. (1984). Strategic management of small firms in hostile and benign environments, Strategic Management Journal, 10(1).
  • Cuervo, A., Ribeiro, D. i Roig, S. (2016). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective. Pozyskano z: http://www.uv.es/bcjauveg/docs/LibroCuervoRibeiroRoigIntroduction.pdf (15.04.2016).
  • Dollinger, M.C. (2008). Entrepreneurship. Strategies and Resources. Illinois, USA: Marsh Publications, Lombard.
  • Dyduch W. (2006). Badanie poziomu przedsiębiorczości organizacyjnej w polskich firmach. W: M. Romanowska i P. Wachowiak (red.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Dyduch, W. (2008). Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej jako przesłanka podwyższania efektywności. Organizacja i Zarządzanie. Kwartalnik Naukowy Politechniki Śląskiej, 4. Gliwice: Wyd. Politechniki Śląskiej.
  • Grzegorzewska-Mischka, E. (2010). Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Guth, W.D. i Ginsberg, A. (1990). Corporate Entrepreneurship. Strategic Management Journal, 11, Special Issue (Summer).
  • Kilenthong, P., Hultman, C.H. i Hills, G.E. (2016). Entrepreneurial orientation as the determinant of entrepreneurial marketing behaviors. Journal of Business Strategy, 26(2).
  • Kuratko, D.F. i Audretsch, D.B. (2009). Strategic Entrepreneurship: Exploring Different Perspectives of an Emerging Concept. Entrepreneurship: Theory and Practice, 33(1).
  • Lumpkin, G.T. i Dess, G.G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. The Academy of Management Review, 21(1).
  • Lumpkin, G.T. i Dess, G.G. (2005). Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: the moderating role of environment and industry life cycle. Journal of Business Venturing, 16(5).
  • Lumpkin, G.T. i Frese, M. (2015). Entrepreneurial orientation and business performance: an assessment of past research and suggestions for the future. Pozyskano z: https://ore.exter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10036/4249/rauch.1.pdf?seqence=12 (12.02.2015).
  • Mawson, J. (2012). Corporate Venturing in the UK. RSA Projects, www.thersa.org, (15.01.2016).
  • McMillan, I.C. (1987). Corporate ventures into industrial markets: Dynamics of aggressive entry. Journal of Business Venturing, 2(1).
  • Miller, D. (1983). The correlaties of entrepreneurship in three types of firms. Management Science, 29(7).
  • Nogalski, B. i Karpacz, J. (2011). Komponenty orientacji przedsiębiorczej - studium przypadku. Współczesne Zarządzanie, 3.
  • Piecuch, T. (2015). Przedsiębiorczość i innowacje w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 6.
  • Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.
  • Pinchot, G. (1997). Tworzenie organizacji o wielu przywódcach. W: F. Hesselbein, M. Goldsmith i R. Beckhard (red.), Lider przyszłości. Warszawa: Wyd. Business Press.
  • Rauch, A., Wiklund, J., Covin, J.G. i Wales, W.J. (2011). The Measurement of Entrepreneurial Orientation. Entrepreneurship. Theory and Practice, 36(4).
  • Saetre, S. (2001). Intrapreneurship. An Exploratory Study of Select Norwegian Industries. Trondheim: Norwegian Research Council.
  • Sharma, P. i Chrisman, J.J. (1999). Toward a Reconciliation of the Definitional Issues in the Field of Corporate Entrepreneurship. Entrepreneurship. Theory and Practice, Spring.
  • Stevenson H.H. i Jarillo, J.C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: entrepreneurial management, Strategic Management Journal, 11 (Special Issue).
  • Stopford, C.M. i Baden-Fuller, Ch.W. (1994). Creating Corporate Entrepreneurship. Strategic Management, 15(7).
  • Wales W. (2016). Entrepreneurial orientation: A review and synthesis of promising research directions. International Small Business Journal, 34.
  • www.entrepreneurialorientation.com, (08.08.2016).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171457383

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.