PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 32 | nr 4 | 77--86
Tytuł artykułu

Strategic Approach to Tourism Destination Management

Warianty tytułu
Podejście strategiczne do zarządzania destynacjami turystycznymi
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Managing tourism in a sustainable manner requires a strategic approach and frame thinking, being particularly emphasized at a tourism destination level alluding to collaboration of many and various stakeholders, thus trying to establish and retain a competitive egde. In order to achieve this, tourism destinations have a need for a destination management that is to manage organizations and stakeholders' interests through strategic and operational approach. The aim of this paper is to provide theoretical understanding of strategic tourism destination management and of the Balanced Scorecard, based on the preliminary research of towns and municipalities within the administrative borders of the Karlovac County. (original abstract)
Zarządzanie turystyką w sposób zrównoważony wymaga podejścia strategicznego oraz myślenia ramowego, szczególnie podkreślanych na poziomie destynacji turystycznych, który nawiązuje do współpracy wielu różnych interesariuszy, próbujących w ten sposób stworzyć i utrzymać przewagę konkurencyjną. Aby to osiągnąć, destynacje turystyczne wymagają zarządzania destynacjami, czyli zarządzania interesami organizacji i interesariuszy poprzez podejście strategiczne i operacyjne. Celem niniejszej pracy jest zapewnienie teoretycznego rozumienia strategicznego zarządzania destynacjami turystycznymi oraz umożliwienie wprowadzenia Zrównoważonej Karty Wyników na podstawie wstępnego badania miast i gmin w obrębie granic administracyjnych gminy Karlovac. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
32
Numer
Strony
77--86
Opis fizyczny
Twórcy
  • Karlovac University of Applied Sciences, Croatia
  • Karlovac University of Applied Sciences, Croatia
Bibliografia
  • ADE. (2008). Turisticki masterplan za Karlovacku i Licko-senjsku zupaniju, Hrvatska [online, accessed: 2015-06-15], Retrieved from: http://www.tzkz.hr/UserFiles/file/pdf/Hrv_CarlBro_Revised_TMP_ Vol_I_Technical_Report_ 14_F eb_2008.pdf.
  • Antonio, N., Serra, F. (2015). The use of design science research in the development of a performance management system of hospitality. Dos Algarves: A Multidisciplinary e-Journal, 26 (2), 23-46. DOI 10.18089/DAMeJ.2015.26.2.2.
  • Bakija, K. (2014). Racunovodstvene informacije za upravljanje odrzivim razvojem. Doctoral thesis. University of Rijçka.
  • Bartoluci, M. (2013). Upravlianie razvojem turizma i poduzetnistva. Zagreb: Śkolska knjiga. ISBN 9789530304185.
  • Bieker, T., Waxenberger, B. (2001). Sustainability Balanced Scorecard and Business Ethics. In: 10th International Conference of the Greening of Industry Network, Sweden (pp. 1-25).
  • Blazevié, B., Perśić, M. (2012). Ocjena turisticke ponude kvamera [online, accessed: 2015-06-02], Retrieved from: http://www.kvamer.hr/docs/kvamer201 lHR/documents/285/1.0/Original.pdf.
  • BusinessDictionary.com. (n.d.). BusinessDictionary.com-Online Business Dictionary [online, accessed: 2016-10-16]. Retrieved from: http://www.businessdictionary.com/.
  • Butler, J. B., Henderson, S. C., Raibom, C. (2011). Sustainability and the Balanced Scorecard: Integrating green measures into business reporting. Management Accounting Quarterly, 12 (2), 1-10.
  • EC. (2004). Early warning system for identifying declining tourist destinations, and preventive best practices [online, accessed: 2016-06-02], Retrieved from: http://bookshop.europa.eu/en/early-waming-system- -for-identifying-declining-tourist-destinations-and-preventive-best-practices-pbNB4902515/downloads/ NB-49-02-515-EN-C/NB4902515ENC_002.pdf;pgid=y8dIS7GUWMdSROEAlMEUUsWb000060zUP CMK;sid=tljms 1 AIltHmtgEoTGV4F.
  • Figge, F., Hahn, T., Schaltegger, S., Wagner, M. (2002). The Sustainability Balanced Scorecard-Management to business strategy. Business Strategy and the Environment, 11, 269-284. Retrieved from: http:// doi.org/10.1002/bse.339.
  • Franzoni, S. (2015). Measuring the sustainability performance of the tourism sector. Tourism Management Perspectives, 16, 22-27. http://doi.Org/10.1016/j.tmp.2015.05.007.
  • Gajdośik, T., Hmbvoca, G., Śramek, J., Tittelbachova, Ś. (2015). Approaches to the economization of cultural heritage in context of destination management in the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 7(1), 22-34. 10.7441/joc.2015.01.02.
  • Grżinić, J., Safti, D. (2012). Approach to the development of destination management in Croatian tourism. Management, 17 (1), 59-74.
  • Hoque, Z. (2003). Strategic management accounting concepts, processes and issues. Sprio Press USA. ISBN 1904298797.
  • Hubbard, G. (2009). Measuring organizational performance: Beyond the triple bottom line. Business Strategy and the Environment, 18, 177-191. http://doi.org/Doi 10.1002/Bse.564.
  • Jones, T., Atkinson, H., Lorenz, A., Harris, P. (2012). Strategic managerial accounting hospitality, tourism and events applications. Oxford Goodfellow Publisher Ltd. ISBN 9781908999016.
  • Kang, J. S., Chiang, C. F., Huangthanapan, K., Downing, S. (2015). Corporate Social Responsibility and Sustainability Balanced Scorecard: The case study of family-owned hotels. International Journal of Hospitality Management, 48, 124-134. http://doi.Org/10.1016/j.ijhm.2015.05.001.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating strategy into action. Boston, MA: Harvard Business School Press. http://doi.org/10.1109/JPROC.1997.628729.
  • Karlovacka żupanija. (2014). Adresar gradova i općina Karlovacke żupanije [online, accessed: 2016-06-20]. Retrieved from: http://www.kazup.hr/images/dokumenti/tmp/gradoviiopcinel2_2014.pdf.
  • Mihalić, T., Żabkar, V., Knezevic Cvelbar, Lj. (2012). A hotel sustainability model: Evidence from Slovenia. Journal of Sustainable Tourism, 20 (5), 701-719. http://dx.doi.org/101080/09669582.2011.632092.
  • Pechlaner, H., Volgger, M., Hemtrei, M. (2012). Destination management organizations as interface between destination governance and corporate governance. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23 (2), 151-168. http://dx.doi.org/10.1080/13032917.2011.652137.
  • Persic, M., Jankovié, S. (2006). Menadżersko raâunovodstvo hotela. Opatija and Zagreb: RiF. ISBN 9536480840.
  • UNWTO. (2007). A practical guide to tourism destination management, http://doi.org/. ISBN: 978928441243.
  • Vila, M., Costa, G., Rovira, X. (2010). The creation and use of scorecards in tourism planning: A Spanish example. Tourism Management, 31 (2), 232-239. http://doi.Org/10.1016/j.tourman.2009.02.015.
  • WTO. (2004). Indicators of sustainable development for tourism destinations [online, accessed: 2015-06-02], Retrieved from: http://www.adriaticgreenet.org/icareforeurope/wp-content/uploads/2013/ll/Indicators- -of-Sustainable-Development-for-Tourism-Destinations-A-Guide-Book-by-UNWTO.pdf.
  • Żupanijska razvojna strategija Karlovacke żupanije 2011.-2013. (2011) [online, accessed: 2015-06-08]. Retrieved from: http://europski-fondovi.eu/sites/default/files/dokumenti/Karlovacka_zupanija.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171457437

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.