PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 460 Badania marketingowe a potrzeby informacyjne podmiotów decyzyjnych na współczesnym rynku | 82--89
Tytuł artykułu

Pomiar działań marketingowych - proces i obszary

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Measuring Marketing - Process and Dimensions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowe koncepcje i trendy rynkowe, takie jak big data, marketing automation czy wzrost znaczenia komunikacji cyfrowej, mediów społecznościowych oraz wykorzystania nowoczesnych technologii sprawiają, że rośnie rola analityki marketingowej i pomiaru działań marketingowych. Pomiar ten rozumiany jest jako zdolność mierzenia działań i oceny ich efektów w celu podnoszenia skuteczności i efektywności prowadzonych aktywności rynkowych. Na bazie literatury przedmiotu artykuł podejmuje próbę wpisania się w dyskusję nad obszarami i procesem pomiaru marketingu. W oparciu o klasyczne hierarchiczne podejście do struktury organizacyjnej wskazano na poziomy i obszary pomiaru marketingu w wymiarze zarządu, strategicznych jednostek biznesowych oraz działań operacyjnych. Zdefiniowano także cztery kluczowe etapy procesu pomiaru - budowa mapy strategii, identyfikacja celów, kluczowych czynników sukcesu, KPI, systemów i wskaźników pomiaru oraz dashboardów marketingowych(abstrakt oryginalny)
EN
New market concepts and trends such as big data, marketing automation, digitals media, social media, new technologies and others influence the role of marketing analytics and measurement of marketing activities. Marketing measurement should be perceived as the process of evaluation of marketing activities in order to increase business efficiency and effectiveness. Based on the literature analysis, the paper aims to describe the scope and stages of process of marketing measuring. Three key levels of measuring marketing have been indicated e.g. corporation, SBU and marketing operations level. Marketing measurement process has also been described. It should consist of four main stages - mapping the business strategy, identifying critical success factors and KPI, devloping meaurement system and indicators, building marketing dashboards(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Barnard Ch.I., 1938, The Functions of Executive, Harvard University Press, Cambridge.
  • Bush A.J., Smart D., Nicholas E.L., 2002, Pursuing the concept of marketing productivity, Journal of Business Research, vol. 55.
  • Chandler A.D., 1962, Strategy and Structure, MIT Press, Cambridge.
  • Chew W., 1988, No-nonsense guide to measuring productivity, Harvard Business Review, vol. 66.
  • Clark B.H., 2001, A Summary of thinking on measuring the value of marketing, Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, vol. 9.
  • Coyle J.J., Bardi E.J., Langley jr C.J., 1996, The Management of Business Management, West Publishing Company, New York.
  • Day G.S., Fahey L., 1988, Valuing market strategies, Journal of Marketing, vol. 52.
  • Fayol H., 1949, Administration Industrielle et Generale, Sir Isaac Pitman & Sons, London.
  • Feder R.A., 1965, How to measure marketing performance, Harvard Business Revie, May/June.
  • Goodman S.R., 1970, Techniques of Profitability Analysis, Wiley-Interscience, New York.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., 2003, Strategy Maps - Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston.
  • Kotler Ph., Gregor W., Rodgers W., 1977, The marketing audit comes of age, Loan Management Review, vol. 18.
  • Kozielski R., 1997, Istota i obszary skuteczności reklamy, Marketing i Rynek, nr 1.
  • Kozielski R. (red.), 2006, Wskaźniki marketingowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Lewin A.Y., Minton J.W., 1986, Determining organizational effectiveness - another look, and an agenda for research, Management Science, vol. 32
  • Likert R.L., New Patterns of Management, McGraw Hill, New York.
  • Mayo E., 1993, The Human Problems of an Industrial Civilization, Macmillan, New York.
  • McGregor D., 1960, The Human Side of Enterprise, McGraw Hill, New York.
  • Morgan N.A., Clark B.H., Gooner R., 2002, Marketing productivity, marketing audits, and systems for marketing performance assessment - integrating multiple perspectives, Journal of Business Research, vol. 55.
  • Neely A., Adams Ch., Kennerle M., 2005, Performance Prism, Prentice Hall, New York.
  • Sevin Ch., 1965, Marketing Productivity Analysis, McGraw Hill, New York.
  • Shapiro S. J., Kirpalani V.H.,1984, Marketing Effectiveness - Insights from Accounting and Finance, Allyn and Bacon, Boston.
  • Sheth J.N., Sisodia R.S., 2002, Marketing Productivity - Issues and Analysis, Journal of Business Research, vol. 55.
  • Simon H.A., 1947, Administrative Behavior - A Study of Decision-Making Processes in Administrative Organization, Macmillan, New York.
  • Sink D.S., Tuttle T.C., 1989, Planning and Measurement in your Organization of the Future, Industrial Engineering and Management Press.
  • Sloan A.P.,1963, My Years with General Motors, Doubleday, New York.
  • Sumanth D., 1994, Productivity Engineering and Management, McGraw Hill, New York.
  • Taylor F.W.,1911, The Principles of Scientific Management, Harper & Row, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171458069

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.