PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 460 Badania marketingowe a potrzeby informacyjne podmiotów decyzyjnych na współczesnym rynku | 101--110
Tytuł artykułu

Badania postaw nostalgicznych konsumentów wobec marek

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Research on Nostalgic Attitudes of Consumers Towards Brands
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nostalgia to pozytywne nastawienie lub korzystna postawa wobec ludzi, miejsc, produktów i marek, które były znane konsumentowi w czasach jego młodości. Wyniki badań prowadzonych w zagranicznych ośrodkach potwierdzają pozytywny wpływ nostalgii na postawy i zachowania konsumentów, zwłaszcza w obszarze komunikacji marketingowej. Celem artykułu jest próba przedstawienia koncepcji nostalgii w marketingu oraz ocena postaw nostalgicznych konsumentów wobec marek z wykorzystaniem istniejących technik pomiarowych. W artykule wykorzystano informacje pochodzące ze źródeł wtórnych i pierwotnych. Głównym celem studiów literaturowych było dokonanie krytycznej analizy koncepcji marki nostalgicznej. W artykule przedstawiono także wyniki własnych badań pilotażowych dotyczących postaw nostalgicznych młodych konsumentów z Francji i Polski. Analiza wyników badań potwierdza pozytywną ocenę marek nostalgicznych przez młodych konsumentów, zwłaszcza w przypadku marek pokoleniowych(abstrakt oryginalny)
EN
Nostalgia is a positive or favourable attitude toward people, places, products and brands that were known by a consumer in his/her youth. The results of research conducted abroad confirm the positive effect of nostalgia on the attitudes and behaviours of consumers, especially in the area of marketing communication. The aim of this article is to present the concept of nostalgia in marketing and the assessment of the nostalgic attitudes of consumers towards brands, using existing measurement. In the article information from primary and secondary sources is used. The main purpose of literature studies was to make a critical analysis of the concept of nostalgic brand. The article presents also the results of own pilot studies on the nostalgic attitudes of young consumers in France and Poland. The analysis of the research results confirmed positive nostalgic attitudes of young consumers towards brands, especially generational brands(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Aaker D.A., 1991, Managing Brand Equity, Editions Free Press, New York.
  • Audrain A.-F., Evrard Y., 2001, Précision et discriminance du concept de satisfaction des consommateurs, Actes du 17ème Congrès International de l'Association Française du Marketing, Deauville, CD-ROM.
  • Badot O., Cova B., 2003, Néo-Marketing, 10 ans après, Revue Française du marketing, vol. 195, s. 79-94.
  • Baker S.M., Kennedy P.F., 1994, Death by nostalgia: A diagnosis of context - specific cases, Advances in Consumer Research, vol. 21, s. 169-174.
  • Brown S., Kozinets R.V., Sherry Jr. J.F., 2003, Teaching old brands new tricks: retro branding and the revival of brand meaning, Journal of Marketing, vol. 67 (July), s. 19-33.
  • Chun-Chih Chen J., 2014, The impact of nostalgic emotions on consumer satisfaction with packaging design, Journal of Business and Retail Management Research (JBRMR), vol. 8, issue 2, s. 71-79.
  • Cristau C., 2003, Définition, mesure et modélisation de l'attachement à une marque comme la conjonction de deux dimensions distinctes et concomitantes: la dépendance et l'amitié vis-à-vis de la marque, Congrès International "Les tendances du marketing", Venise.
  • Davis F., 1979, Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia, The Free Press, New York.
  • Divard R., Robert-Demontrond P., 1997, La nostalgie: un thème récent dans la recherche marketing, Recherche et Applications en Marketing, vol. 12 (4), s. 41-62.
  • Gurviez P., Korchia M., 2002, Proposition d'une échelle de mesure multidimensionnelle de la confiance dans la marque, Recherche et Applications en Marketing, vol. 17(3), s. 41-61.
  • Hess J., 1995, Construction and Assessment of a Scale to Measure Consumer Trust, AMA Educators' Conference, Enhancing Knowledge Development in Marketing, vol. 6, s. 20-25.
  • Holak S.L., Havlena W.L., 1998, Feelings, Fantasies, and Memories: an Examination of the Emotional Components of Nostalgia, Journal of Business Research, vol. 42, s. 217-226.
  • Holak S., Matveev A.V., Havlena W.J., 2008, Nostalgia in post-socialist Russia: Exploring applications to advertising strategy, Journal of Business Research, vol. 61(1), s. 172-178.
  • Holbrook M.B., 1993, Nostalgia and consumption preferences: some emerging patterns of consumer tastes, Journal of Consumer Research, vol. 20(2), s. 245-256.
  • Holbrook M.B., Schindler R.M., 1991, Echoes of the Dear Departed Past: some work in progress on nostalgia, Advances in Consumer Research, vol. 18, s. 330-333.
  • Kessous A., Roux E., 2008, Nostalgia - a connection to the past: a semiotic analysis, Qualitative Market Research: An International Journal, vol. 11, no. 2, s. 192-212.
  • Kessous A., Roux E., 2010, Les marques perçues comme «nostalgiques»: conséquences sur les attitudes et les relations des consommateurs à la marque, Recherche et Applications en marketing, vol. 25(3), s. 29-56.
  • Lacoeuilhe J., 2000, L'attachement à la marque: proposition d'une échelle de mesure, Recherche et Applications en Marketing, vol. 15, n°4, s. 61-77.
  • Lambert-Pandraud D.R., Laurent G., 2010, Why do older consumers buy older brands: the role of attachment and declining innovativeness, Journal of Marketing, vol. 74 (5), s. 104-121.
  • Loveland K.E., Smeesters D., Mandel N., 2010, Still preoccupied with 1995: the need to belong and preference for nostalgic products, Journal of Consumer Research, vol. 37 (3), s. 393-408.
  • Merchant A., Ford J.B., 2008, Nostalgia and giving to charity: a conceptual framework for discussion and research, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, vol. 13 (1), s. 13-30.
  • Muehling D.D., Pascal V.J., 2011, An empirical investigation of the differential effects of personal, historical, and non-nostalgic advertising on consumer responses, Journal of Advertising, vol. 40 (2), s. 107-122.
  • Muehling D.D., Sprott D.E., 2000, The power of reflection: an empirical examination of nostalgia advertising effects, Journal of Advertising, vol. 33 (3), s. 25-35.
  • Muehling D.D., Sprott D.E., Sultan A., 2014, Exploring the boundaries of nostalgic advertising effects: a consideration of childhood brand exposure and attachment on consumers' responses to nostalgia-themed advertisements, Journal of Advertising, vol. 43 (1), s.73-84.
  • Pascal V.J., Sprott D.E., Muehling D.D., 2002, The influence of evoked nostalgia on consumers' responses to advertising: and exploratory study, Journal of Current Issues and Research in Advertising, vol. 24, no.1, s. 39-49.
  • Reisenwitz T.H., Iyer R., Cutler B., 2004, Nostalgia advertising and the influence of nostalgia proneness, Marketing Management Journal, vol.14 (2), s. 55-66.
  • Rousseau G.G., Venter D.J.L., 2000, The relationship between nostalgia and consumer preference: replication and extension, Journal of Industrial Psychology, vol. 26 (2), s. 32-36.
  • Sierra J.J., McQuitty S., 2007, Attitudes and emotions as determinants of nostalgia purchases: an application of social identity theory, Journal of Marketing Theory and Practice, vol.15 (2), s. 99-112.
  • Stern B.B., 1992, Historical and personal nostalgia in advertising text: the fin de siecle effect, Journal of Advertising, vol. 21(4), s.11-22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171458083

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.