PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 12 | 37--42
Tytuł artykułu

Od teorii naukowych do badania empirycznego - budowa narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacji

Warianty tytułu
From Scientific Theories to Empirical Study - the Construction of Organizational Behavior Research Tools
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano model postępowania badawczego prowadzącego od teorii naukowej do badania empirycznego. Z uwagi na specyficzny charakter społecznych aspektów zarządzania (a w tym obszarze ulokowano w artykule zachowania organizacyjne), propozycja budowy narzędzi badawczych oparta została na metodologii badań prowadzonych w psychologii i socjologii. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents a research model, leading from scientific theory to empirical study. Due to the specific nature of the social aspects of management (and in this area organizational behavior was located in the article), the proposal of construction of organizational behavior research tools was based on the methodology of research conducted in psychology and sociology. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
37--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • [1] Brzeziński J. (2011), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • [2] Brzeziński J., Zakrzewska M. (2008), Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii, [w:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 175-302.
  • [3] Czakon W. (2015), Rygor metodologiczny, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 82-102.
  • [4] De Vaus D.A. (2001), Research Design in Social Research, SAGE Publications, London.
  • [5] Gruszczyński L.A. (2003), Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • [6] Hornowska E. (2005), Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
  • [7] Januszkiewicz K. (2013), Zachowania organizacyjne w perspektywie badawczej - wyzwania metodologiczne, "Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica", Nr 282, s. 127-135.
  • [8] Lachenmeyer Ch.W. (1971), The Language of Sociology, Columbia University Press, New York.
  • [9] Lutyński J. (1968), Ankieta i jej rodzaje na tle podziału technik otrzymywania materiałów, [w:] Z. Gostkowski, J. Lutyński (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom 2, Ossolineum, Wrocław, s. 10-56.
  • [10] Mańkowska M. (2010), Wprowadzenie do psychometru, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  • [11] Nowak S. (1965), Metody badań socjologicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • [12] Nowakowska M. (1975), Psychologia ilościowa z elementami naukometrii. Wybrane zagadnienia metodologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • [13] Psillos S. (2000), Rudolf Carnap's Theoretical Concepts in Science, "Studies in History and Philosophy of Science", Vol. 31, No. l,pp. 151-172.
  • [14] Sullivan D. (2013), Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • [15] Sudoł S. (2012), Nauki o zarządzaniu, PWE, Warszawa.
  • [16] Sułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
  • [17] Sułkowski Ł. (2011), Rozwój metodologii w naukach o zarządzaniu, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 30-44.
  • [18] Sztumski J. (2010), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.
  • [19] Teoplitz-Wiśniewska M. (2011), O etyce stosowania testów w biznesie, [w:] T. Szustrowa (red.), Testy w biznesie. Standardy i praktyka, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa, s. 48-55.
  • [20] Wojciszke B. (2004), Systematycznie Modyfikowane Auto- replikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii, [w:] J.M. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 44-68.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171458133

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.