PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 460 Badania marketingowe a potrzeby informacyjne podmiotów decyzyjnych na współczesnym rynku | 177--188
Tytuł artykułu

Badania patologii w zachowaniach konsumentów na rynku

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Research on Pathologies in Consumer Behavior on The Mark
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania nad patologiami w zachowaniach konsumentów mają nie tylko istotne znaczenie teoriopoznawcze, ale także ważne walory aplikacyjne. Przy czym badania te są procesem niezwykle złożonym i trudnym. Wynika to z istoty samej kategorii, jaką jest patologia, która w przypadku teorii konsumpcji i zachowań konsumentów nie została jeszcze w pełni określona, oraz ze specyfiki zachowań patologicznych niejednokrotnie ukrywanych przez samych konsumentów. Mimo iż w badaniach patologii w zachowaniach konsumentów na świecie najczęściej stosowaną metodą badawczą jest metoda ankietowa, to ze względu na fakt, iż zachowania patologiczne dla konsumentów są obszarem wstydliwym lub wrażliwym, do których nie chcą się przyznać, należy wzbogacać narzędzia badawcze o techniki projekcyjne czy "zadania domowe". Techniki te dają bowiem możliwości odkrywania tych emocji i skojarzeń, których konsumenci nie chcą lub nie potrafią sobie uświadomić(abstrakt oryginalny)
EN
Research on pathologies in consumer behavior is not only important from the theoretic-cognitive point of view, but also from practical one. At the same time, the process of research on such pathologies is extremely complex and difficult. This stems from the essence of pathology phenomenon, which in the case of the theory of consumption and consumer behavior has not yet been fully defined and the specificity of pathological behaviors which are often hidden by the consumers. In research on pathologies in consumer behavior the most common research method is the survey. However, due to the fact that the pathological behavior of consumers is an embarrassing or sensitive area, which they do not want to admit, such research should be enriched by different projective techniques, or "homework". These techniques offer opportunities to explore these emotions and associations that consumers do not want or are unable to realize(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Albers-Miller N.D., 1999, Consumer misbehavior: why people buy illicit good, Journal of Consumer Marketing, vol. 16, iss. 3, s. 273-287.
  • Aquino K., Tripp T., Bies R., 2001, How employees respond to interpersonal offense: the effects of blame attribution, offender status, and victim status on revenge and reconciliation in the workplace, Journal of Applied Psychology, 86, s. 52-59.
  • Fullerton R.A., Punj G., 1993, Choosing to misbehave: a structural model of aberrant consumer behavior, Advances in Consumer Research, 20 (1), s. 570-574.
  • Fullerton R.A., Punj G., 2004, Repercussions of promoting an ideology of consumption: consumer misbehavior, Journal of Business Research, 57 (11), s. 1239-1249.
  • Funches V., Markley M., Davis L., 2009, Reprisal, Retribution and Requital: Investigating Customer Retaliation, Journal of Business Research, 62, s. 231-238.
  • Grandey A.A., Dickter D.N., Sin H. P., 2004, The customer is not always right: Customer aggression and emotion regulation of service employees, Journal of Organizational Behavior, 25 (3), s. 397-418.
  • Hayes-Roth B., Washington R., Ash D., Hewett R., Collinot A., Vina A., Seiver A., 1992, Guardian: A prototype intelligent agent for intensive-care monitoring, Journal of Artificial Intelligence in Medicine, 4, s. 165-185.
  • Hoffman K., Bateson J., 2010, Services marketing: concepts, strategies, & cases, Cengage Learning, Australia.
  • Huefner J.C., Hunt H.K., 2000, Consumer retaliation as a response to dissatisfaction, Journal of Consumer Satisfaction Dissatisfaction and Complaining Behavior, 13, s. 61-79.
  • Kędzior Z., 1997, Panel gospodarstw domowych jako źródło informacji marketingowej, Zeszyty Naukowe AE, nr 141.
  • Kieżel E., Smyczek S. (red.), 2015, Zachowania konsumentów. Procesy unowocześniania konsumpcji, Wolters Klower, Warszawa.
  • Kuester S., Homburg C., Robertson T., 1999, Retaliatory behavior to new product entry, Journal of Marketing, 63 (4), s. 90-106.
  • Laskowska K., 2009, Rola prawa karnego w ograniczaniu patologii jako poważnego zagrożenia dla społeczeństwa XXI wieku, Archiwum Kryminologii, t. XXXI, s. 147-158.
  • Lovelock Ch., Wirtz J., 2011, Services marketing: people, technology, strategy, Pearson, New Jersey.
  • Maison S., Noga-Bogumilski A., 2007, Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, DGWP, Gdańsk.
  • Mitchell V.W., Balabanis G., Schlegelmilch B. B., Cornwell T.B., 2009, Measuring unethical consumer behavior across four countries, Journal of Business Ethics 88 (2), s. 395-412.
  • Moschis G.P., Cox D., 1989, Deviant consumer behavior, Advances in Consumer Research 16 (1), s. 732-737.
  • Neuman J.H., Baron R.A., 1998, Workplace violence and workplace aggression: evidence concerning specific forms, potential causes, and preferred targets, Journal of Management, 24 (3), s. 391-419.
  • Reynolds K.L., Harris L.C., 2009, Dysfunctional customer behavior severity: An empirical examination, Journal of Retailing 85 (3), s. 321-335.
  • Steenhaut S., Van Kenhove P., 2005, Relationship commitment and ethical consumer behavior in a retail setting: the case of receiving too much change at the checkout, Journal of Business Ethics, 56 (4), s. 335-353.
  • Vitell S.J., Muncy J., 1992, Consumer ethics: An empirical investigation of factors influencing ethical judgments of the final consumer, Journal of Business Ethics, 11(8), s. 585-597.
  • Vitell S.J., Anusorn S., James T., 2001, Consumer ethics: An aplication and empirical testig of Hunt-Vitell theory of ethics, Journal of Consumer Marketing, 18 (2), s. 153-178.
  • Wilkes R.E., Burnett J.J., Howell R.D., 1986, On the meaning and measurement of religiosity in consumer research, Journal of the Academy of Marketing Science, 14 (1), s. 47-56.
  • Woo K.S., Fock H.K., 2004, Retaining and divesting customers: An exploratory study of right customers, "at-risk" right customers, and wrong customers, Journal of Services Marketing, 18 (3), s. 187-197.
  • Youjae Y., 2014, Customer Value Creation Behavior, Routledge, New York.
  • Zemke R., Williamson B.H., 2001, Delivering knock your socks off service, AMACOM Div American Mgmt.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171458139

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.