PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr IV/3 | 1625--1632
Tytuł artykułu

Causes of Traffic Incidents in the Wielkopolskie Province in the Years 2011-2013

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Although in recent years the number of traffic accidents and collisions on Polish roads has been decreasing, it is important to identify their most significant causes. This study presents an analysis of 34 causes of road incidents reported by the police in the Wielkopolskie province in the years 2011-2013. A total of 34 causes of traffic incidents (accidents and collisions - X1, ..., X34, respectively) were grouped by means of hierarchic cluster analysis using the nearest neighbour method with Euclidean distances, in a four-dimensional space of parameters (the number of accidents - LW, the number of killed - LZ, the number of casualties, including slightly injured in collisions - LR, the number of collisions - LK). Calculations were conducted using the Statistica ver. 12 package. Analyses showed that the most common cause of traffic incidents included side collisions and rear collisions of vehicles, failure to yield to the right-of-way, failure to adjust the speed to the traffic conditions and failure to keep adequate distance between vehicles. Hitting a tree was only the 19th cause (out of 34 analysed ones); however, consequences of these incidents were tragic (8% of fatal accidents).(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
1625--1632
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Life Sciences in Poznań
  • University of Life Sciences in Poznań
  • University of Life Sciences in Poznań
Bibliografia
  • Leszczyńska M. (2015). Drzewa przydrożne a bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Maszynopis pracy magisterskiej wykonanej pod kierunkiem Andrzeja Czerniaka. Katedra Inżynierii Leśnej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
  • Czerniak A, Tyburski Ł (2014). Zdarzenia drogowe z udziałem zwierzyny na drogach publicznych. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
  • Zarządzenie nr 31 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 października 2015 r. w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych.
  • Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (2013) Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Dokument przyjęty przez KRBRD uchwałą nr 5/2013 z dnia 20.06.2013 r. Warszawa, czerwiec 2013.
  • Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (2016) Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce w latach 20011-2015. Dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji z dnia 8.02.2016 roku.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171458865

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.