PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 61 Ekonomika Transportu i Rynek Usług Transportowych | 39--54
Tytuł artykułu

Polski rynek usług transportu lotniczego w pozacenowym konkurencyjnym otoczeniu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Polish Market of Air Transport Services in Non-Price Competitive Surroundings
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono polski rynek usług transportu lotniczego w świetle procesów konkurencyjnych. Problematyka ta jest szczególnie istotna, gdyż w wyniku postępu technicznego, zmian w zachowaniach i preferencjach nabywców pasażerowie oczekują usług o wysokim standardzie jakościowym. Przewodnicy lotniczy, dążąc do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, wprowadzają szereg usług dodatkowych dostosowanych do wybranych segmentów rynku. Na rynku międzygałęziowym i wewnątrzgałęziowym przewodnicy są zmuszeni do stosowania zróżnicowanych instrumentów konkurencji. Do najważniejszych należy zaliczyć: bezpośredniość, dostępność i dogodne godziny dostosowane do wybranych segmentów rynku. W przyszłości nastąpi współpraca pomiędzy podmiotami autobusowymi, kolejowymi a lotniczymi celem zwiększenia obszaru oddziaływania portów lotniczych. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the Polish air transport market in light of competitive processes. The issue is particularly important, as a result of technological advances, changes in the behavior and preferences of customers, passengers expect the extra services of a high standard of quality. Air carriers striving to achieve a competitive advantage introduce a range of services tailored to specific market segments. The market external and inside air carriers have to use different instruments of competition. The most important include: immediacy, availability and hours adapted to specific market segments. In the future will be cooperation between the operators of bus, rail and aircarriers to increase a impact catechment area. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Alderighi M., Cento A., Nijkamp P., Rietveld P., Competition in the European Aviation Market: The Entry of Low-Cost Airlines, "Journal of Transport Geography" 2012, no. 24.
  • Belobaba P.P., Overview of Airline Economics, Markets and Demand, [w:] The Global Airline Industry, eds. P.P. Belobaba, A. Odoni, C. Barnhart, Chippenham 2009.
  • Bernard & Colli, Słownik ekonomiczny i finansowy, Książnica, Katowice 1994.
  • Błaszczyński A., Stygares J., Stygares J., Słownik pojęć ekonomicznych. Glossary of Economic Terms, Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego, Towarzystwo Handlowe "Atlant", Kraków 1995.
  • Brémond J., Salort M.M., Odkrywanie ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  • Dobruszkes F., The geography of European low-cost airline networks: a contemporary analysis, "Journal of Transport Geography" 2013, no. 28.
  • Ekonomika transportu, red. A. Piskozub, WKiŁ, Warszawa 1979.
  • Ekonomika transportu, red. J. Burnewicz. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993.
  • Franke M., Competition Between Network Carriers and Low-Cost Carriers - Retreat Battle or Breakthrough to a New Level of Efficiency?, "Journal of Air Transport Management" 2004, no. 10.
  • Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk 1991.
  • Koślak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
  • Materiały wewnętrzne Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
  • Mruk H., Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.
  • Obwieszczenie Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji (97/C 372/03), Dz. Urz. WE C 372 z dnia 9 grudnia 1997 r.
  • Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2005.
  • Sulejewicz A., Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 1997.
  • Syrek M., Ekonomia. Wydawnictwo "Volumen", Katowice 1994.
  • Tłoczyński D., Intensywnooeć konkurencji na rynku transportu lotniczego, [w:] Logistyka w dobie zrównoważonego rozwoju, red. J. Mikołajczyk, Bydgoska Szkoła Wyższa, Bydgoszcz 2012.
  • Tłoczyński D., Konkurencja na polskim rynku usług transportu lotniczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2016.
  • Williams G., Airline Competition: Deregulation's Mixed Legacy, Ashgate, Aldershot 2002.
  • www.lot.com.
  • www.pkp.com.pl.
  • www.polskibus.com.
  • www.ryanair.com.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171459021

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.