PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 61 Ekonomika Transportu i Rynek Usług Transportowych | 139--151
Tytuł artykułu

Problemy europejskich menadżerów kolejowych w percepcji kosztów transakcyjnych między przewoźnikami a zarządcami infrastruktury

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
European Railway Manager's Perception Problem of Transaction Costs at the Train Operational/Infrastructure Interface
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto próbę dyskusji nad efektem instytucjonalnej organizacji przetargów i wzajemnych oddziaływań między operatorami kolejowymi i zarządcami infrastruktury liniowo-punktowej dla trzech najbardziej zliberalizowanych europejskich kolei: brytyjskich, niemieckich i szwedzkich. Przeprowadzona ankieta wśród wymienionych zarządów kolei wykazała, jak menadżerowie odbierali koszty transakcyjne w praktyce, podobnie do teorii kosztów transakcyjnych. W postrzeganiu obydwu problemów szczególnie istotny jest rozkład jazdy i rzeczywisty czas trwania operacji. We wszystkich trzech analizowanych systemach kolejowych wykazano, że najważniejsza jest dobra koordynacja współpracy między przewodnikami a zarządcami infrastruktury przy percepcji kosztów transakcyjnych przetargów. W aspektach realizacji sprowadzają się one do współpracy przy układaniu rozkładów jazdy i wykonywania przewozów w czasie rzeczywistym dla ekonomiki kosztów transakcyjnych. Wiele z wymienionych problemów jest rozwiązywanych przez firmy kolejowe zrzeszone w organizacji holdingu. Powoduje to wzrost kosztów transakcyjnych dla firm niezrzeszonych w holdingu, które potrzebują konkurencji, ponieważ w przeciwnym razie zwiększa się ich niepewność w dostępie do linii i powstają obawy o dyskryminację dostępu. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper discusses the effects of institutional organization on the transactions between train operators and infrastructure managers in the three most liberalized rail system in Europe, namely: Britain, Germany and Sweden. The heart of the analysis is major in depth interview programmed. The result reveal how rail managers perceive their transaction in the real world as opposed to the pure transaction cost theory. For both snapshots co-ordination and contractual aspects particularly related (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Cantos P., Pastor J.M., Serrano L., Vertical and horizontal separation in the European railway sector and its effects and productivity, "Journal of Transport Economics and Policy" 2010, no. 44(2).
  • Growitsch C., Wetzel H., Testing for economics of scope in European railways: an efficiency analysis, "Journal of Transport Economics and Policy" 2009, no. 43.
  • von Hirschhausen C., Siegmann J., Holzhey C., Hübner L., Peter B., Schulin T., SYNETRA - Synergien zwischen Bahnnetz und Transport, Praxis Probleme, Potentialen, Das Bundesministerium für Bildung und Forschung, Berlin 2004.
  • IBM, Kirchner C., Rail Liberalization Index 2011, Brussels 2011.
  • Klein B., Crawford R.G., Vertical integration, appropriable rents and the competitive contracting process, "Journal of Law and Economics" 1978, no. 21(2).
  • Ksoll M., Integration of infrastructure and transport: an assessment from industrial economies and railway perspectives, Proceedings of the 2nd Conference on Railroad Industry Structure, Competition and Investment, Evanstone, 8-9.10.2004.
  • Merkert R., An empirical study on the transaction sector within rail firms, "Transportmetrica" 2012, no. 8(1).
  • Merkert R., Nash C.A., Investigating European railway managers' perceptions of transaction cost at the train operation/infrastructure interface, "Transportation Research. Part A" 2013, no. 54.
  • Merkert R., Nash C.A., Smith A.S.J., Looking beyond separation - a comparative analysis of British, German and Swedish railways from a new institutional perspectives, European Transport Conference, Leiden, 6-8.10.2008.
  • Merkert R., Nash C.A., Smith A.S.J., The measurement of transaction costs - evidence from European railways, "Journal of Transport Economics and Policy" 2012, no. 46(3).
  • Miecznikowski S., Liberalizacja rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Unii Europejskiej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka" 2013, nr 48.
  • Menard C., Hybrid modes of organization. Alliances, joint ventures, networks and other strange animals, [w:] The Handbook of Organizational Economics, eds. R. Gibbons, J. Roberts, Princeton University Press, Princeton 2012.
  • Pfund C., The separation of railway infrastructure and operation constitutes a fundamental mistake, "Public Transport International" 2003, no. 3.
  • Pittman R., Specific investments, contracts, and opportunism: the evolution of railroad sidetrack agreements, "Journal of Law and Economics" 1991, no. 34.
  • Preston J.M., The economics of British rail privatisation: an assessment, "Transport Reviews" 1996, no. 16.
  • Preston J.M., The transaction cost economics of railways, "Transport in Europe" 2002, no. 7.
  • Starkie D., Train service co-ordination in a competitive market, "Fiscal Studies" 1993, no. 14.
  • van de Velde D., Nash C.A., Smith A., Mizutani F., Uranishi S., Lijesen M., Zschoche F., EVES-rail. Economic Effects of Vertical Separation in the Railway Sector, Community of European Railways, Brussels 2012.
  • Williamson O.E., Transaction cost economics and cost administration, "Scandinavian Journal of Management" 1998, no. 21.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171459203

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.