PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 (14) | 32--48
Tytuł artykułu

Rozwój konsumpcji kolaboratywnej (wspólnej) na przykładzie couchsurfingu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Development of Collaborative (Sharing) Consumption on the Example of Couchsurfing = Razvitie kolaborativnogo (sovmestnogo) potrebleniâ na primere kaučserfinga
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest scharakteryzowanie działania platformy couchsurfing.org jako przykładu konsumpcji kolaboratywnej aktywnie rozwijającej się w Polsce. Wyjaśniono w nim pojęcie konsumpcji kolaboratywnej oraz jej podstawowych form i skoncentrowano się na omówieniu zjawiska i narzędzi wspierających rozwój konsumpcji współpracującej, a także istoty zaufania do tego alternatywnego trendu konsumenckiego. Ponadto omówiono historię powstania couchsurfingu i obecny model funkcjonowania platformy. Scharakteryzowano też zasady budowania zaufania przez społeczność couchsurferów oraz motywy, jakimi kierują się, korzystając z platformy. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to characterise the platform CouchSurfing.org as an example of collaborative consumption which is actively growing in Poland. After explaining the concept of collaborative consumption and its basic forms, the rest of this article focuses on discussing the phenomena and tools to support the development of collaborative consumption and the essence of confidence in this alternative consumer trend. In addition, it discusses the origins of couchsurfing and the current model of the platform. Then the rules of building trust were characterised by the community of couchsurfers and the motives of using the platform. This paper concludes with a resumption containing important conclusions. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
32--48
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Botsman R., Rogers R. (2010), What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Collins, New York.
  • Bywalec Cz., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, PWE, Warszawa.
  • Castro S. (2013), The new economic model: Collaborative Consumption and the Sharing Economy, http://www.text100.com/hypertext/2013/06/sharingeconomy/
  • Felson M., Spaeth J.L. (1978), Community Structure and Collaborative Consumption: A routine activity approach, "American Behavioral Scientist", No. 21.
  • Gansky L. (2010), The Mesh: Why the Future of Business Is Sharing, Penguin Books, New York.
  • Hodoly A. (1973), Terminologia sfery spożycia, PAN, Warszawa.
  • Juda A. (2013), Dlaczego konsumpcjonizm już nie wystarcza - kolaboratywna konsumpcja w Polsce na przykładzie Couchsurfingu, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  • Kramer J. (1997), Konsumpcja w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.
  • Latitude M. (2013), The new sharing economy, http://latdsurvey.net/pdf/Sharing.pdf [dostęp: 29.05.2015].
  • Lauterbach D., Truong H., Shah T., Adamic L. (2013), Surfing a web of trust: Reputation and Reciprocity on CouchSurfing.com, University of Michigan.
  • Mroczek M. (2015), Finansowanie społecznościowe w Polsce AD 2014, http://cgs.org.pl/pl/finansowanie-spolecznosciowe-w-polsce-ad-2014/
  • Rosen D. (2011), CouchSurfing: Belonging and trust in a globally cooperative online social network, University of Hawai'i at Manoa.
  • Rostek A., Zalega T. (2015), Konsumpcja kolaboratywna wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów (część 1), "Marketing i Rynek", nr 5, PWE, Warszawa.
  • Sala K. (2015), Couchsurfing jako nowy produkt turystyczny, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Tarnów.
  • Stacey T. (2012), My couch or yours? The motivations and behavior of budget travelers: A case study of couch surfing preferences over budget accommodation, Cardiff Metropolitan University.
  • Stępniewicz S. (2012), Kolaboratywna konsumpcja. Nowy model biznesowy?, http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86196.asp?soid=B99FA4D5106242D08CE07FC8D77DFC5E [dostęp: 08.05.2012].
  • Szubrycht J. (2012), Bogacenie się przez dzielenie, "Polityka", nr 26(2864).
  • Tapscott D., Williams A. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmieniła wszystko, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Toeniskoetter C. (2013), Hospitality Exchange: Overcoming safety, trust, and gender concerns in the Couchsurfing community, Department of Anthropology, University of Michigan.
  • Wardak P., Zalega T. (2013), Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumpcyjny, "Studia i Materiały", nr 1(16), Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  • Zalega T. (2007), Konsumpcja - podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  • Zalega T. (2013), Nowe trendy w zachowaniach konsumpcyjnych miejskich gospodarstw domowych w okresie kryzysu, "Marketing i Rynek", nr 8.
  • Zalega T. (2015), Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów (w druku).
  • http://www.crowdfunding.pl
  • http://www.bitcoin.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171460736

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.