PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 7 | nr 303 | 24--35
Tytuł artykułu

Wiedza finansowa konsumentów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Financial Literacy of Consumers in The Central and Eastern Europe Countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest identyfikacja poziomu wiedzy finansowej konsumentów w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz określenie determinant tego zjawiska. Przeprowadzone badania pokazują duże podobieństwa zarówno na rzeczywistym poziomie wiedzy finansowej konsumentów, jak i ich subiektywnym podejściu do tego rodzaju edukacji. We wszystkich badanych krajach poziom wiedzy finansowej zarówno obiektywny, jak i subiektywny jest niski. Poziom wiedzy finansowej zależy przede wszystkim od płci konsumenta, poziomu jego wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego. Konsumenci, w porównaniu do reszty społeczeństwa w swoim kraju uważają, że ich wiedza finansowa jest na zdecydowanie wyższym poziomie. Refleksję budzi fakt, że wiedza finansowa w badanych krajach jest postrzegana przez konsumentów jako nudna i raczej niepotrzebna.(abstrakt oryginalny)
EN
The main goal of the paper is to identify level of financial literacy of consumers in selected countries of CEE and to identify determinants of this phenomenon. The study shows that in all countries surveyed, level of financial literacy is low. The level of financial knowledge depends primarily on consumer's gender, level of education and professional experience. Consumers, comparing to the rest of society in their country believe, that their financial literacy is on far higher level. Reflection is the fact that financial literacy in the surveyed countries is perceived by consumers as boring and rather unnecessary.(original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
24--35
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Al-Tamimi H., Kalli H.A. (2009), Financial Literacy and Investment Decisions of UAE investors, "The Journal of Risk Finance", Vol. 10, No. 5, s. 500-515.
  • ANZ Survey of Adult Financial Literacy in Australia: Final Report (2005), ACNielsen Research, Melbourne.
  • Chen H., Volpe R. (1998), An Analysis of Personal Financial Literacy among College Students, "Financial Services Review", Vol. 7, No. 2, s. 107-128.
  • Improving Consumer Education and Awareness on Credit and Finance (2008), "Official Journal of the European Union", P6_TA(2008)0539.
  • Jaciow M., Wolny R., Stolecka-Makowska A., Świątek A. (2013), E-consumer in Europe: Comparative Analysis of Behaviours, Helion, Gliwice.
  • Lusardi A. (2008), Household Saving Behaviour: The Role of Financial Literacy, Information, and Financial Education Programs, http://www.ssrn.com/abstract= 1094102 (dostęp: 10.05.2016).
  • Lusardi A., Mitchell O.S. (2007), Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education, "Business Economics", Vol. 42, No. 1, s. 35-44.
  • Melitz J. (1970), The Polanyi School of Anthropology on Money: An Economist's View, "American Anthropologist. New Series", Vol. 72, No. 5, s. 1020-1040.
  • OECD (2005), Improving Financial Literacy: Analysis of Issuers and Policies, OECD Publishing, Paris.
  • Quantitative Research on Financial Literacy Levels in Singapore (2005), Singapore Monetary Authority of Singapore, Singapore.
  • Shambare R., Rugimbana R. (2011), Financial Literacy: Implications for South African Microfinance Providers, Proceedings of MAG Scholar Conference, Wellington.
  • Volpe R., Kotel J., Chen H. (2002), A Survey of Investment Literacy among On-line Investors, "Financial Counseling and Planning", Vol. 13, No. 1, s. 1-16.
  • Williams O.J., Satchell S.E. (2011), Social Welfare Issues of Financial Literacy and their Implications for Regulation, "Journal of Regulatory Economics", Vol. 40, No. 1, s. 1-40.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171461630

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.