PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | R. 14, nr 3, cz. 1 | 257--280
Tytuł artykułu

Zaangażowany społecznie sąd

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Court Community Involvement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wypełnienie luki poznawczej w zakresie podejmowania działań społecznie odpowiedzialnych przez organizacje publiczne, na przykładzie sądu. Podstawową metodą badawczą wykorzystaną na potrzeby artykułu jest: przegląd literatury dotyczący społecznej odpowiedzialności biznesu, badania wtórne oraz badania jakościowe prowadzone przez autora artykułu. Analiza wyników badań wskazuje, że sądy podejmują działania społecznie odpowiedzialne. Mają one charakter dobrowolny i są w dużym stopniu uzależnione od inicjatywy kierownictwa sądu. W ramach artykułu zaproponowano i opisano koncepcję zaangażowanego społecznie sądu. Stanowi ona modyfikację wersji bazowej koncepcji społecznej odpowiedzialności, wrażliwości społecznej oraz zaangażowania społecznego przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono stadia zaangażowania społecznego sądów oraz model raportowania podejmowanych działań społecznie odpowiedzialnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to fill a gap in cognitive-making socially responsible activities undertake by public organizations, in particular - by courts. The basic research method used for research is: a review of the literature concerning the social responsibility of business, original research conducted by the author of the article. Analysis of results shows that courts take action socially responsible. Actions are voluntary and are largely dependent on the leadership of the court. As part of the article offered and described the concept of socially responsible court. It is a modification of the base version, the concept of social responsibility, social awareness and social engagement of the company. The article presents the stages of courts social involvement and the reporting model adopted socially responsible activities. (original abstract)
Rocznik
Strony
257--280
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Abrams F. W. (1951), Management's Resposibilities in a Complex World, "Harward Business Review", Vol. 29, No. 3.
  • Adamczyk J. (2003), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Arystoteles (2001), Polityka, w: Dzieła wszystkie, t. VI, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Baj K., Krakowińska A. (2012), GRI G4 - nowy standard raportowania, w: Audyt zewnętrzny sprawozdania finansowego a wiarygodność przedsiębiorstwa, Żukowska H., Janik W. (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin http://odpowiedzialnybiznes.pl/public/files/Wspolna%20odpowiedzialnosc_Raportowanie%20spoleczne-pdf, dostęp dnia 10.07.2016.
  • Banasik P. (2015), Społeczna odpowiedzialność - przełom w zarządzaniu organizacją wymiaru sprawiedliwości, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", nr 3.
  • Banasik P., Niestrój J. (2014), Koncepcje dobrej praktyki Sąd w otoczeniu społecznym, Poprawa wizerunku sądu i Sąd jako organizacja samoucząca się opracowane w ramach wdrożenia pilotażu dobrego zarządzania jednostkami wymiaru sprawiedliwości w ramach Projektu PWP Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych - case management Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, Warszawa, niepubl.
  • Berman S., Jones T., Wicke A. C. (1999), Covergent Stakeholders Theory, "Academy of Management Review", No. 24.
  • Bowen H. (1953), Social Responsibilities of the businessman, Harper&Row, New York.
  • Carnegie A. (1933), The Gospel of Wealth, Doran&Company, Garden City.
  • Carroll A. B. (1991), The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders - balancing economic, legal and social responsibilities, "Business Horizons", Vol. 39.
  • Carrol A. B. (2008), A three-dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, w: Social Forces and the Manager. Readings and Cases, edsa. Crane A., The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibilty, Oxford-New York.
  • Communication from the Commission of the European Communities concerning Corporate Social Responsibility: A business contribution to Sustainable Development, Commission of the European Communities (2002), Brussels, COM (2002) 347.
  • Cowe R. (2004), CSR hits the boardroom, w: EBF on Corporate social Responsibility, European Business Forum, Summer, London.
  • Crook C. (2005), The Good Company, "The Economist", 22.01.
  • Dobiegała-Korona B. (2016), Transformacja wymiaru sprawiedliwości w kierunku organizacji otwartej, w: Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych. cz. 2 Zarządzanie i Ekonomia, Banasik P., Sobiecki R. (red.), C.H. Beck, Warszawa.
  • Drucker P. F. (1946), The Concept of the Corporation, John Day, New York 1946, The New Society. Notes on the New Polities, The Public Interestes, No. 4.
  • Eells R. (1960), The Meaning of Modern Business, Columbia University Press, New York.
  • Elkington L. (1998), Cannibals With Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business, Stony Creek, CT: New Society Publishers, Oxford.
  • Europejska Kampania (2002), w: Odpowiedzialny biznes wyzwaniem dla europejskiej gospodarki, FOB, Warszawa.
  • Freeman R. (1984), Strategic Management: Stakeholder Perspective, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York.
  • Gasparski W., Ryan L. (red.) (1996), Human Action in Business: Praxiological and Ethical Dimensions, Transaction Publishers, New Brunswick (USA)-London (UK).
  • Gasparski W. (2004), Wykłady z etyki biznesu. Nowa edycja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  • Gioia D. A., Thomas J. B. (1996), Identity, image, and issue interpretation: Sensemaking during strategic change in Academia, "Administrative Science Quarterly", Vol. 41, No. 3.
  • Green Paper (2001), Promoting a European framework for corporate social responsibility, www.eur-lex.europa.eu.
  • Grayson D., Hodges A. (2004), Corporate Social Opportunity! 7 steps to make Corporate Social Responsibility work for your business, Greenleaf Publishing Limited.
  • Halme M. (2007), Something good for everyone? Investigation of Tyree corporate responsibility approaches, Helsinki School of Economics, Working Paper.
  • Hampden-Turner Ch., Trompenaars A. (2003), Siedem kultur kapitalizmu. USA, Japonia, Niemcy, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Holme R., Watts P. (2000), Corporate social Responsibility: making good business sense, World Business Council for Sustainble Development.
  • Jedynak A. (2008), Odpowiedzialność w globalnej wiosce, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.
  • Mazurczak A. (2012), Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu jako nowy element raportowania biznesowego, w: Kierunki ewolucji sprawozdawczości i rewizji finansowej, Micherda B. (red.), Difin, Warszawa.
  • Mikulska T., Michalczuk G. (2014), Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 827, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia" nr 69.
  • Noll H. H. (2002), Sociale Indikatoren. Eine Zwischenbilanz, w: Social Indicators and Social Reporting: The International Experience, Genov, Nicolai Ed., Advances in Sociological Knowledge over Half a Century, International Social Science Council, Paris.
  • Paliwoda-Matiolańska A. (2009), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, C.H. Beck, Warszawa.
  • Płoszajski P., Pohrybieniuk P., Szumniak J. (2008), Firma jako odpowiedzialny obywatel. Koncepcja podstawy globalnej piramidy ekonomicznej w praktyce, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Pisz Z., Rojek-Nowosielska M. (red.) Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • PN-ISO 26000 Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2012.
  • Prahalad C. K., Hammond A. (2002), Serving the World's Poor Profitably, "Harvard Business Review", September.
  • Rok B. (2003), Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Warszawa.
  • Rok B.(2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Rok R. (2008), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w kontekście strategii osiągania obopólnej korzyści w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Pisz Z., Rojek-Nowosielska M. (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Roszkowska P. (2011), Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność, Difin, Warszawa.
  • Smith N. C., Lenssen G. (red.) (2009), Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Studio EMKA, Warszawa.
  • Szumniak-Samolej J. (2013), Odpowiedzialny biznes w gospodarce sieciowej, Poltext, Warszawa.
  • Wachowiak P. (2013), Wrażliwość społeczna przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Wachowiak P. (2011), Społeczna odpowiedzialność biznesu - wyzwania stojące przed polskimi przedsiębiorstwami, "e-Mentor", lipiec-sierpień.
  • Wytyczne GRI4, https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/Polish-G4-Part-One.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171465977

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.