PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 1 | 4--9
Tytuł artykułu

Orientacja na innowacje otwarte przedsiębiorstw funkcjonujących na polskim rynku

Warianty tytułu
Open Innovation Orientation of Enterprises Operating on the Polish Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Proponowany artykuł dotyczy próby scharakteryzowania problematyki pomiaru "otwartości" procesów innowacyjnych w ujęciu teoretycznym, a także zbadania potencjału przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku polskim w zakresie stosowania koncepcji otwartych innowacji z uwzględnieniem ich wielkości oraz wieku. Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych za pomocą badania ankietowego na 120 polskich przedsiębiorstwach różnej wielkości oraz sektorów działania. Celem ankiety było uzyskanie odpowiedzi na pytanie na jakim etapie "otwartości" procesów innowacyjnych znajdują się badane organizacje. "Otwartość" organizacji w zakresie innowacji została ustalona z wykorzystanej w badaniach Barge-Gil trzy-punktowej skali: innowator zamknięty; hybrydowy, półotwarty i innowator otwarty. Z wyników badań wynika, że tylko 7% badanych to organizacje posiadające otwarte procesy innowacyjne. Ponad trzy czwarte to organizacje hybrydowe, a 15% to innowatorzy zamknięci na współpracę w zakresie innowacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the proposed paper concerns the attempts to characterize the problems of measuring the "openness" of innovation processes in the theoretical approach, and explore the potential of enterprises operating on the Polish market in the application of the concept of open innovation, taking into account their size and age. The paper presents results of empirical research conducted by means of a questionnaire survey of 120 Polish companies of different sizes and sectors. The purpose of the questionnaire was to answer the question about the stage of openness' the company is located at. 'Openness' of organization in terms of innovation was established by, used in the studies of Barge-Gil three-point scale: innovator closed; hybrid, semi-open and innovator open. The results of the research suggest that only 7% of respondents are companies with open innovation processes. More than three-quarters are hybrid organizations and 15% are closed innovators with regard to cooperation in the field of innovation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
4--9
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
  • Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu
Bibliografia
  • [1] Acha V. (2006), Open by Design: The Role of Design in Open Innovation, The Department for Innovation, Universities and Skills, http://webarchive.nationalarchives.gov. uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publi- cations/eOrderingDownload/DIUS-RR-08-10.pdf, access date: 1.07.2016.
  • [2] Barge-Gil A. (2010), Open, Semi-Open and Closed Innovators. Towards an Explanation of Degree of Openness, "Industry and Innovation", Vol. 17, No. 6, pp. 577-607.
  • [3] Bianchi M" Cavaliere A., Chiaroni D., Frattini F., Chiesa V. (2011), Organisational Models for Open Innovation in the Bio-pharmaceutical Industry: An Exploratory Analysis, "Technovation", Vol. 31, No. 1, pp. 22-33.
  • [4] Celadon K.L. (2014), Knowledge Integration and Open Innovation in the Brazilian Cosmetics Industry, "Journal of Technology Management & Innovation", Vol. 6, Iss. 3, pp. 34-50.
  • [5] Chesbrough H. (2003), The Era of Open Innovation, "MIT Sloan Management Review", Vol. 44, No. 3, pp. 35-41.
  • [6] Chesbrough H., Crowther A.K. (2006), Beyond Hightech: Early Adopters of Open Innovation in Other Industries, "R&D Management", Vol. 36, No. 3, pp. 229-236.
  • [7] Chiaroni D., Chiesa V., Frattini F. (2011), The Open Innovation Journey: How Firms Dynamically Implement the Emerging Innovation Management Paradigm, "Technovation", Vol. 31, pp. 34-43.
  • [8] Christensen J.F., Olesen M.H., Kjaer J.S. (2005), The Industrial Dynamics of Open Innovation - Evidence from the Transformation of Consumer Electronics, "Research Policy", No. 34, pp. 1533-1549.
  • [9] Cohen W.M., Levinthal D.A. (1990), Absorptive Capacity. A New Perspective on Learning and Innovation, "Administrative Science Quarterly", Vol. 35, No. 1, pp. 128-152.
  • [10] European Innovation Scoreboard (2016), http://ec.europa. eu/DocsRoom/documents/17822, access date: 13.07.2016.
  • [11] Faludi J. (2014), Fifty Shades of Innovation - From Open toward User, and Open Collaborative Forms of Innovation - An Overview, "Vezetestudomäny", XLV/11, pp. 33-43.
  • [12] Gassmann O., Enkel E. (2004), Towards a Theory of Open Innovation: Three Core Process Archetypes, https://www.ale- xandria.unisg.ch/274/l/Gassmann_Enkel.pdf, access date: 1.07.2016.
  • [13] Gronlund f., Sjodin D.R., Frishammar J. (2010), Open Innovation and the Stage-gate Process: A Revised Model for New Product Development, "California Management Review", http://cmr.ucpress.edu/content/52/3/106, access date: 1.07.2016.
  • [14] Isckia Т., Lescop D. (2004), Essai sur les fondements de Innovation ouverte, http://www.strategie-aims.com/events/ conferences/2-xixeme-conference-de-l-aims/communications/23-essai-sur-les-fondements-de-linnovation-ouverte/download, access date: 1.07.2016.
  • [15] Janevski Z" Davitkovska E., Petkovski V. (2015), Barriers of Implementing Open Innovations in Macedonia SMEs, "Economic Development", Vol. 17, No. 3, pp. 93-106.
  • [16] Keupp M.M., Gassmann O. (2009), Determinants and Archetype Users of Open Innovation, "R&D Management", Vol. 39, No. 4, pp. 331-341.
  • [17] Laursen K., Salter A. (2006), Open for Innovation: The Role of Openness in Explaining Innovation Performance among U.K. Manufacturing Firms, "Strategic Management Journal", Vol. 27, No. 2, pp. 131-150.
  • [18] Michelino F., Caputo M., Cammarano A., Lamberti E. (2014), Inbound and Outbound Open Innovation, "Organization and Performances Journal of Technology Management & Innovation", Vol. 9, No. 3, pp. 65-82.
  • [19] Podmetina D., Väätänen J., Torkkeli M.T., Smirnova M.M. (2011), Open Innovation in Russian Firms: An Empirical Investigation of Technology Commercialisation and Acquisition, "International Journal of Business Innovation and Research", Vol. 5, No. 3, pp. 298-317.
  • [20] Raport GUS, Male i średnie przedsiębiorstwa niefinansowe w Polsce w latach 2009-2013, http://stat.gov.pl/obszary- -tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/ przedsiebiorstwa-niefinansowe/male-i-srednie-przedsiebiorstwa-niefinansowe-w-polsce-w-latach-2009-2013,22,1. html, data dostępu: 1.07.2016 r.
  • [21] Schroll A., Mild A. (2011), Open Innovation Modes and the Role of Internal R&D: An Empirical Study on Open Innovation Adoption in Europe, "European Journal of Innovation Management", Vol. 14, No. 4, pp. 475-495.
  • [22] Teirlinck P., Poelmans E. (2012), Open Innovation and Firmperformance in Small-sized R&D Active Companies in the Chemical Industry: The Case of Belgium, "Journal of Business Chemistry", Vol. 9, No. 3, pp. 117-131.
  • [23] Trott P., Hartmann D. (2009), Why "Open Innovation" is Old Wine in New Bottles, "International Journal of Innovation Management", Vol. 13, No. 4, pp. 715-736.
  • [24] Vega-Jurado J., Juliao-Esparragoza D., Paternina-Arboleda С., Velez M. (2015), Integrating Technology, Management and Marketing Innovation through Open Innovation Models, "Journal of Technology Management & Innovation", Vol. 10, No. 4, pp. 85-90.
  • [25] West J., Lakhani R. (2008), Getting Clear about Communities in Open Innovation, "Industry and Innovation', Vol. 15, No. 2, pp. 223-231.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171465981

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.