PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 48 T. 3. Zarządzanie | 255--268
Tytuł artykułu

Zasięg sprzedaży a aktywność innowacyjna w mazowieckim systemie przemysłowym

Warianty tytułu
Range of Sales and Innovation Activity of the Mazovian's Industry System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Studiując literaturę przedmiotu, można spotkać się z dyskusją na temat znaczenia przestrzennego zakresu sprzedaży przedsiębiorstwa dla jego działalności innowacyjnej. Celem niniejszego artykułu jest określenie, czy w mazowieckim systemie przemysłowym aktywność innowacyjna jest konsekwencją lokalnych i regionalnych interakcji, czy uwarunkowań o zasięgu krajowym i międzynarodowym? Hipotezą badawczą stało się twierdzenie, że na obecnym poziomie rozwoju województwa związki między zasięgiem sprzedaży a działalnością innowacyjną są odmienne od tych obserwowanych w bardziej rozwiniętych krajach. Warstwa empiryczna badania powstawała w latach 2006-2008 i 2012-2014 w wyniku systematycznego gromadzenia ankiet wypełnianych przez przedsiębiorstwa przemysłowe. Za lata 2006-2008 zebrano 674 kwestionariusze, natomiast za lata 2012-2014 już 951. Część metodyczna analiz została oparta na rachunku prawdopodobieństwa bazującym na modelowaniu probitowym. W wyniku przeprowadzonych badań można powiedzieć, że zbliżenie przestrzenne (środowisko lokalne i regionalne) nie sprzyja pobudzaniu aktywności innowacyjnej, ale już zasięg krajowy jest warunkiem wystarczającym, choć najwyższą intensywność można zaobserwować dopiero, gdy przedsiębiorstwa działają na rynku międzynarodowym.(abstrakt oryginalny)
EN
In the literature, there is a discussion on the importance of the spatial proximity to the user in the context innovation activity. The aim of this paper is to determine whether the innovative activity in Mazovian's industrial system is a consequence of close interactions (local and regional), or perhaps conditioned by the imperative of functioning on the national and international market? Main hypothesis was to claim that on the current development level of Mazovian's economy system, the relationship between the range of sales and innovation activities are different from those in the more developed countries. Empirical studies was created in 2012-2014 as a result of the systematic collection of questionnaires filled by industry enterprises (951 questionnaires). Methodical analysis was based on the theory of probability - probit modeling. Local and regional environment is not conducive to stimulating innovation activity, but national spatial is. Highest intensity was observed only when the company has been working on the international market.(original abstract)
Rocznik
Strony
255--268
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • Gorynia, M., Jankowska, B. (2007). Teorie internacjonalizacji. Gospodarka Narodowa, 10, 21-44.
  • Krugman, P. (2008). Trade and Wages, Reconsidered. Brookings Papers on Economic Activity, 2, 103-154. DOI: 10.1353/eca.0.0006.
  • Maddala, G.S. (2006). Ekonometria. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • OECD (2003). Tax incentives for research and development: Trends and issues. Paris.
  • OECD (2005). Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 3rd Edition. Paris.
  • Romer, P.M. (1990). Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy, 98 (5/2). DOI: 10.1086/261725.
  • Welfe, A. (2009). Ekonometria. Wydanie czwarte. Warszawa: PWE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171468491

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.