PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 48 T. 3. Zarządzanie | 319--331
Tytuł artykułu

Determinanty sukcesu przedsięwzięć kooperacyjnych

Autorzy
Warianty tytułu
Factors Influencing the Success of Cooperative Undertaking
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesna, silnie konkurencyjna gospodarka, a także postępujące procesy globalizacji i internacjonalizacji uświadomiły przedsiębiorcom, że autonomiczna i odizolowana działalność skazana jest na niepowodzenie. Ogranicza bowiem możliwość absorpcji innowacji, dostęp do nowych technologii, wiedzy, zasobów finansowych, a także uniemożliwia opanowanie nowych instrumentów gospodarowania zasobami. Wymagane jest zatem proaktywne podejście do problemu kooperacji rozumianej jako wspólna realizacja celów. Podkreśla się jednak, że o powodzeniu wspólnych przedsięwzięć decyduje wiele czynników o różnym zakresie, różnej sile oddziaływania i różnym wpływie na wzajemne relacje. Rosnąca rola współpracy przyczyniła się do sformułowania celu opracowania, za który przyjęto identyfikację podstawowych czynników sukcesu wspólnych przedsięwzięć.(abstrakt oryginalny)
EN
Contemporary, highly competitive economy as well as the progressive globalization and internationalization realized to entrepreneurs that autonomous and isolated activity is doomed to failure. It reduces the possibility of absorption of innovation, access to new technologies, knowledge, financial resources and enables to tackle new instruments of material and human resources management. It is required, therefore, pro-active approach to the problem of co-operation understood as the joint implementation of objectives which is based on a common, collaborative action that reduces costs and increases efficiency. The success of joint ventures is nevertheless determined by many factors of different scope, impact of interaction and varying impact on mutual relations. The growing role of cooperation, especially in the context of cooperative product development, contributed to the formulation of the paper objective for which there was adopted identification of the critical success factors of joint ventures.(original abstract)
Rocznik
Strony
319--331
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bai, C., Sarkis, J. (2013). A grey-based Dematel model for evaluating business process management critical success factors. International Journal of Production Economics, 146, 281-292.
  • Büyüközkan, G., Arsenyan, J. (2012). Collaborative product development: a literature overview. Production Planning & Control, 23 (1), 47-66.
  • Colleman, D. (2009). 42 Rules for successful collaboration. Cupertino: Superstar Press.
  • Coughlin, T. (1985). Competition and cooperation in marketing channel choice, theory and application. Marketing Science, 4 (2), 110-129.
  • Dobrev, S.D., Kim, T., Solari, L. (2004). The two sides of the coin: Core competence as capability and obsolescence. Business Strategy over the Industry Life Cycle, 21, 255-285.
  • Dyer, J.H., Singh, H. (1998). The Relational View: Cooperative strategy and source of interorganizational competitive advantage. Academy of Management Review, 23 (4), 660-679.
  • Hao Ma (2004). Toward global competitive advantage. Creation, competition, cooperation, and co-option. Management Decision, 42 (7), 907-924.
  • Littler, D., Leverick, F., Bruce, M. (1995). Factors affecting the process of collaborative product development. Journal of Product Innovation Management, 12 (1), 16-32.
  • Littler, D., Leverick, F., Wilson, D. (1993). Collaboration in new technology - based product markets. Technology Analysis and Strategic Management, 5 (3), 211-234.
  • Marxt, C., Link, P. (2002). Success factors for cooperative ventures in innovation and production system. Internal Journal of Production Economics, 77 (3), 219-229.
  • Nowak, D. (2012). Zarządzanie międzyorganizacyjnymi relacjami kooperacyjnymi w przedsiębiorstwach przemysłowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Rana, A., Rajesh, A., Sandeepa, Sahil (2014). Identification of critical success factors of collaborative product development. International Journal of All Research Education and Scientific Methods, 2 (11), 33-40.
  • Serra, C.E., Kunc, M., (2015). Benefits realizations management and its influence on project success and execution of business strategies. International Journal of Project Management, 33, 53-66.
  • Toledo-Lopez, A., Diaz-Pichardo, R., Jiménez-Castañeda, J.C., Sánchez-Medina P.S. (2012). Defining success in subsistence businesses. Journal of Business Research, 65, 1658-1664.
  • Zhou, N., Zhuang, G., Yip, L.S. (2007). Perceptual difference of dependence and its impact on conflict in marketing channels in China: An empirical study with two-sided data. Industrial Marketing Management, 36 (3), 309-321.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171468723

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.