PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 123 | 101--107
Tytuł artykułu

Knowledge management in strategic alliances

Warianty tytułu
Zarządzanie wiedzą w aliansach strategicznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Knowledge is one of the key resources in business development. Framework for the analysis of the knowledge management system may be built around the concepts of: properties of units, properties of relationships between units, and properties of knowledge. Effective knowledge management results from providing individuals with the opportunity to create, retain, and transfer knowledge. Interfirm learning in strategic alliances offers the potential to build competitive advantage. The two essential practices are: knowledge acquisition and knowledge creation. Intellectual capital and the knowledge are at the center of biotechnology firms. To exploit these resources it is necessary to be involved in various types of networks to diffuse and assimilate knowledge.(author's abstract)
Wiedza jest kluczowym zasobem niezbędnym dla rozwoju przedsiębiorstwa. Ramy teoretyczne dla analizy systemu zarządzania wiedzą w organizacji mogą być zbudowane wokół takich pojęć, jak: cechy jednostek, cechy relacji pomiędzy jednostkami oraz właściwości samej wiedzy. Skuteczne zarządzanie wiedzą jest konsekwencją stworzenia jednostkom warunków do tworzenia, zatrzymywania i transferu wiedzy. Kapitał intelektualny i wiedza mają szczególne znaczenie w przypadku firm biotechnologicznych. Wykorzystanie tych zasobów jest uwarunkowane możliwością funkcjonowania w sieciach międzyorganizacyjnych.(abstrakt autora)
Rocznik
Numer
Strony
101--107
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Adler P. (2001), Market, hierarchy, and trust: The knowledge economy and the future of capitalism, "Organization Science", 12 (2), 215-234.
  • Argote L., McEgilvy E., Reagans R. (2003), Managing knowledge in organizations: An integrative framework and review of emerging themes, "Management Science", 49 (4), 571-582.
  • Baeyens K., Vanacker T. (2006), Venture capitalists' selection process: the case of biotechnology proposals, "International Journal of Technology Management", 34(1-2), 28-46.
  • Bekler Y. (2006), The wealth of networks: How social production transforms markets and freedom, New Haven, CT: Yale University Press.
  • Cohen W.M. and Levinthal D.A. (1990), Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation, "Administrative Science Quarterly", 35 (1), 128-152.
  • Corral de Zubielqui G., Jones J., Statsenko L. (2016), Managing innovation networks for knowledge mobility and appropriability: A complexity perspective, "Entrepreneurial Research Journal", 6 (1), 75-109
  • Felin T., Zenger T., Tomsik J. (2009), The knowledge economy: Emerging organizational forms, missing microfoundations, and key considerations for managing human capital, "Human Resource Management", 48 (4), 555-570.
  • Inkpen A. (2000), Learning Through Joint Ventures: A Framework of Knowledge Acquisition, "Journal of Management Studies", 37 (7), 1019-1044.
  • Lane P.J., Koka B.R., and Pathak S. (2006), The Reification of Absorptive Capacity: A Critical Review and Rejuvenation of the Construct, "Academy of Management Review", 31 (4), 833-863.
  • Lee R.P., Johnson J.L., and Grewal R. (2008), Understanding the Antecedents of Collateral Learning in New Product Alliances, "International Journal of Research in Marketing", 25 (September), 192-200.
  • Malhotra A, Gosain S, El Sawy O.A. (2005), Absorptive capacity configurations in supply chains: Gearing for partner-enabled market knowledge creation, "MIS Quarterly" 29 (1), 145-187.
  • Nadler J., Thompson L., Van Boven L. (2003), Learning negotiation skills: Four models of knowledge creation and transfer, "Management Science", 49 (4) 529-540.
  • Nahapiet J., Gratton L., and Rocha H. (2005), Knowledge and relationships: When cooperation is the norm, " European Management Review", 2 (2), 3-14.
  • Standing S., Standing C., Lin C. (2008), A framework for managing knowledge in strategic alliances in the biotechnology sector, "Systems Research and Behavioral Science", 25, 783-796.
  • Uzzi B., Lancaster R. (2003), The role of relationships in interfirm knowledge transfer and learning: The case of corporate debt markets, "Management Science", 49 (4) 383-399.
  • Zhang H., Shu C., Jiang X., Malter A. (2010), Managing knowledge for innovation: The role of cooperation, competition, and alliance nationality, "Journal of International Marketing", 18 (4), 74-94.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171470089

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.