PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 49 T. 2. Gospodarka regionalna i międzynarodowa | 281--296
Tytuł artykułu

Kierunki rozwoju światowego transportu morskiego na początku XXI wieku - wybrane aspekty

Warianty tytułu
Development Tendencies of the International Seaborne Trade at the Beginning of the 21st Century
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest próba identyfikacji i analiza wybranych tendencji i zjawisk występujących w światowym transporcie morskim na początku obecnego stulecia. W badaniach zastosowano metodę analityczno-deskryptywną z wykorzystaniem źródeł literatury oraz danych statystycznych UNCTAD obejmujących lata 2000-2015. Omówiono wielkość i strukturę ładunków międzynarodowego transportu morskiego oraz główne czynniki determinujące ich zmiany w badanym okresie, a także scharakteryzowano najważniejsze kierunki geograficzne przewozów, w tym - w szczególności - przewozów kontenerowych, oraz przemiany zachodzące w wielkości oraz strukturze rodzajowej i własnościowej światowej floty handlowej. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż tendencje rozwojowe międzynarodowego transportu morskiego na początku obecnego wieku wyznaczane były w dużym stopniu przez rozwijające się kraje azjatyckie, zwłaszcza Chiny, które zaczęły odgrywać kluczową rolę w funkcjonowaniu globalnych łańcuchów dostaw oraz stanowiły niezwykle istotne źródło popytu surowcowego. W rezultacie region Azji stał się współcześnie dominującym centrum międzynarodowego transportu morskiego.(abstrakt oryginalny)
EN
The main purpose of the paper is an attempt to identify and analyse the main development tendencies of the international seaborne trade at the beginning of the 21st century. In the research the analytical descriptive method was employed with the use of published sources and statistical data of UNCTAD covering the period of 2000-2015. The paper discusses the statistics concerning the size of transports, the types of cargoes, the most important geographical destination on the world seaborne trade - in particular on the containerized trade - as well as changes in the vessel types and sizes and in the structure of shipowning countries. The analysis shows that the development tendencies of the international seaborne trade at the beginning of the present century have been mainly determined by the developing countries' group, in particular China, which started to play a key role in the global value chains and was important source of the world demand for mineral resources. As a result Asia has become the dominating centre of the world maritime transport.(original abstract)
Rocznik
Strony
281--296
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Constantinescu, C., Mattoo, A., Ruta, M. (2015). The Global Trade Slowdown: Cyclical or Structural? IMF Working Paper, No. 15/6.
  • Cullinane, K., Khanna, M. (2000). Economies of Scale in Large Containerships: Optimal Size and Geographical Implications. Journal of Transport Geography, 8, 181-195.
  • Escaith, H., Lindenberg, N., Miroudot, S. (2010). International Supply Chains and Trade Elasticity in Times of Global Crisis. WTO Staff Working Paper ERSD-2010-08.
  • European Central Bank (2015). Understanding the Weakness of World Trade. Economic Bulletin, 3.
  • Grzelakowski, A.S. (2012). Globalizacja i jej wpływ na rozwój transportu morskiego i globalnych łańcuchów dostaw. Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 31, 768-785.
  • The Impact of Mega-Ships. (2015). OECD and International Transport Forum. Pobrano z: http://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/15cspa_mega-ships.pdf.
  • UNCTAD (2001). Review of Maritime Transport 2001. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2006). Review of Maritime Transport 2006. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2007). Review of Maritime Transport 2007. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2008). Review of Maritime Transport 2008. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2009). Review of Maritime Transport 2009. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2010). Review of Maritime Transport 2010. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2011). Review of Maritime Transport 2011. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2012). Review of Maritime Transport 2012. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2013). Review of Maritime Transport 2013. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2014). Review of Maritime Transport 2014. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2015). Review of Maritime Transport 2015. New York-Geneva.
  • UNCTAD (2016). Review of Maritime Transport 2016. New York-Geneva.
  • UNCTADSTAT (2016). UNCTADSTAT Data Center. Pobrano z: http://unctadstat.unctad. org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx?sCS_ChosenLang=en.
  • United Nations Department of Economic and Social Affairs (2016). World Economic Situation and Prospects. New York.
  • Veldman, S. (2011). On the Ongoing Increase of Containership Size. W: E. Chew, L. Lee, L. Tang (red.), Advances in Maritime Logistics and Supply Chain Systems (s. 201-228). Singapore: World Scientific Publishing.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171482102

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.