PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 93 | nr 149 | 211--233
Tytuł artykułu

A Performance Measurement System for Small Enterprises - a Case Study

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
System pomiaru dokonań dla małych przedsiębiorstw - studium przypadku
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The performance measurement system is one of the determinants which creates an enterprise's value, and is supposed to leading to an enterprise maintaining or improving its performance in the long-term perspective. Small enterprises do not understand the need to measure their performance or the potential benefits that come from this measurement. The aim of the article is to present a framework of a performance measurement system for small enterprises with a practical verification of its assumptions. The basis of the study was an analysis of existing proposals of models and frameworks for small and medium enterprises and the results of a study into the performance measurement solutions applied in practice by Polish small enterprises. As a result of the research conducted, a 4-step process of continuous performance measurement for small enterprises is presented, and practical verification is conducted on the example of a small legal firm, considering the strategy map and the measures of the set of aims. The construction of a performance measurement system is unique to every enterprise due to its condition, the business sector, the environment, and other factors, so a featured case study provides only a specific example of model usage in practice. The study provides an original contribution of the author. There has been no such research in this field so far in the Polish literature. (original abstract)
System pomiaru dokonań jest jedną z determinant tworzenia wartości przedsiębiorstw, ma prowadzić do utrzymania lub poprawy dokonań przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie czasowej. Małe przedsiębiorstwa nie rozumieją potrzeby pomiaru swoich dokonań, ani potencjalnych korzyści płynących z tego pomiaru. Celem artykułu jest prezentacja modelu systemu pomiaru dokonań dla małych przedsiębiorstw wraz z praktyczną weryfikacją założeń. Podstawę opracowania stanowiły analiza istniejących propozycji w zakresie modeli oraz ram koncepcyjnych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz wyniki diagnozy stosowanych w praktyce rozwiązań w zakresie pomiaru dokonań przez polskie małe przedsiębiorstwa. W wyniku przeprowadzonych badań zaproponowano czteroetapową koncepcję ciągłego pomiaru dokonań małych firm oraz dokonano praktycznej weryfikacji założeń modelu na wybranym przykładzie małej firmy prawniczej, uwzględniając mapę strategii oraz zestaw przykładowych mierników celów przedsiębiorstwa. Budowa systemu pomiaru dokonań jest specyficzna dla każdego przedsiębiorstwa ze względu na jego kondycję, sektor działalności, otoczenie i inne czynniki, więc przedstawione studia przypadku stanowią jedynie przykład specyficznego zastosowania modelu w praktyce. Opracowanie stanowi oryginalny wkład autora, dotychczas w literaturze polskiej brakowało opracowań dotyczących tych zagadnień. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
93
Numer
Strony
211--233
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Szczecin
Bibliografia
  • Ates A., Garengo P., Cocca P., Bititci U. (2013), The development of SME managerial practice for effective performance management, "Journal of Small Business and Enterprise Development", 20 (1), pp. 28-54.
  • Bisbe J., Malagueno R. (2012), Using strategic performance measurement systems for strategy formulation: Does it work in dynamic environments?, "Management Accounting Research", 23, pp. 296-311.
  • Bititci U.S., Turner T., Begemann C. (2000), Dynamics of performance measurement systems, "Journal of Operations and Production Management", 20 (6), pp. 692-704.
  • Bourne M., Mills J., Wilcox M., Neely A., Platts K. (2000), Designing, implementing and updating performance measurement systems, "International Journal of Operations and Production Management", 20 (2), pp. 754-771.
  • Buhovac A.R., Groff M.Z. (2012), Contemporary performance measurement systems in Central and Eastern Europe: a synthesis of the empirical literature, "Journal of East European Management Studies", 17 (1), pp. 68-103.
  • Chalmeta R., Palomero S., Matilla M. (2012), Methodology to develop a performance measurement system in small and medium-sized enterprises, "International Journal of Computer Integrated Manufacturing", 28 (8), pp. 716-740.
  • Chennell A.F., Dransfield S.B., Field J.B., Fisher N.I., Saunders I.W., Shaw D.E. (2000), OPM: A system for organisational performance measurement; [in:] Proceedings of the performance measurement past, present and future, 19-21.07.2000, Cambridge www.valuemetrics.com.au/pdf/Cambridge2000.pdf
  • Chong H.G. (2008), Measuring performance of small-and-medium sized enterprises: the grounded theory approach, "Journal of Business and Public Affairs", 2 (1), pp. 1-10.
  • Cocca P., Alberti M. (2010), A framework to assess performance measurement systems in SMEs, "International Journal of Productivity and Performance Management", 59 (2), pp. 186-200.
  • Davig W., Elbert N., Brown S. (2004), Implementing a strategic planning model for small manufacturing firms: an adaptation of the balanced scorecard, "SAM Advanced Management Journal", 69 (1), pp. 18-25.
  • Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K. (2013), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
  • Franco-Santos M., Lucianetti L., Bourne M. (2012), Contemporary performance measurement systems: A review of their consequences and a framework for research, "Management Accounting Research", 23, pp. 79-119.
  • Garengo P., Biazzo S., Bititci U. (2005), Performance measurement systems in SMEs: A review for a re-search agenda, "International Journal of Management Reviews", 7 (1), pp. 25-47.
  • Garengo P., Biazzo S. (2012), Unveiling strategy in SMEs through balanced scorecard implementation: A circular methodology, "Total Quality Management", 23 (1), pp. 79-102.
  • Garengo P., Bititci U. (2007), Towards a contingency approach to performance measurement: an empirical study in Scottish SMEs, "International Journal of Operations and Production Management", 27 (8), pp. 802-825.
  • Garengo P., Nudurupati S., Bititci U. (2007), Understanding the relationship between PMS and MIS in SMEs: An organizational life cycle perspective, "Computers in Industry", 58, pp. 677-686.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2009), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Goliszewski J. (2015), Controlling. Koncepcja, zastosowania, wdrożenie, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Griffith R., Neely A. (2009), Performance pay and managerial experience in multi-task teams: evidence from within a firm, "Journal of Labour Economics", 27 (1), pp. 49-82.
  • Hudson M. (2003), Continous strategic improvement: through effective performance measurement. A guide for SMEs, Plymouth, www.plymconsulting.com.
  • Hudson M., Smart A., Bourne M. (2001), Theory and practise in SME performance measurement systems, "International Journal of Operations and Production Management", 21 (8), pp. 1096-1115.
  • Kaplan R., Norton D. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kaplan R., Norton D. (2011), Mapy strategii w biznesie. Jak przełożyć wartości na mierzalne wyniki, GWP, Gdańsk.
  • Koufteros X., Verghese A., Lucianetti L. (2014), The effect of performance measurement systems on firm performance: A cross-sectional and a longitudinal study, "Journal of Operations Management", 32, pp. 313-336.
  • Kowalak R. (2009), Benchmarking jako metoda zarządzania wspomagająca controlling przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Leksykon mierników dokonań (2016), red. W. Skoczylas, A. Niemiec, CeDeWu.pl, Warszawa.
  • Malina M., Norreklit H., Selto F.H. (2007), Relations among measures climate of control and performance measurement models, "Contemporary Accounting Research",24 (3), pp. 935-982.
  • Manville G. (2007), Implementing a balanced scorecard framework in a not for profit SME, "International Journal of Productivity and Performance Management", 56 ( 2), pp. 162-169.
  • Maraghini M.P. (2010), New integrated information systems and management control change in small and medium enterprises, [in:] Business Performance Measurement and Management, ed. P. Taticchi, Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg, pp. 12-37.
  • Melnyk S.A., Bititci U., Platts K., Tobias J., Andersen B. (2014), Is performance measurement and management fit for the future?, "Management Accounting Research", 25, pp. 173-186.
  • Micheli P., Mari L. (2014), The theory and practise of performance measurement, "Management Accounting Research", 25, pp. 147-156.
  • Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem (2012), red. M. Duczkowska-Piasecka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Niemiec A. (2016), Mierniki pomiaru dokonań, [in:] System pomiaru dokonań w przedsiębiorstwach, red. A. Niemiec, CeDeWu, Warszawa.
  • Nudurupati S.S., Bititci U.S., Kumar V., Chan F.T.S. (2011), State of the art literature review on performance measurement, "Computer and Industrial Engineering", 60, pp. 279-290.
  • Osterwalder A., Pigneur Y. (2012), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo OnePress, Gliwice.
  • Perera S., Baker P. (2007), Performance measurement practices in small and medium manufacturing enterprises in Australia, "Small Enterprise Research", 15 ( 2), pp. 10-30.
  • Porter M.E. (2008), Pięć sił konkurencyjnych kształtujących strategię, "Harvard Business Review Polska", lipiec-sierpień.
  • Power M. (2004), Counting, control and calculation: reflections on measuring and magement, "Human Relations", 57 (6), pp. 765-783.
  • Przedsiębiorczość nowych mediów. Analiza modeli biznesowych firm internetowych (2013), red. I. Hejduk, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Sharma M.K., Bhagwat R. (2007), Performance measurement system: case study from SMEs in India, "International Journal of Productivity and Quality Management", 2 (4), pp. 475-509.
  • Sousa S., Aspinwall E., Rodrigues A.G. (2006), Performance measures in English small and medium enterprises: survey results, "Benchmarking: an International Journal", 13 (1/2), pp. 120-134.
  • Srimai S., Radford J, Wright C. (2011), Evolutionary paths of performance measurement: an overview of its recent development, "International Journal of Productivity and Performance Management", 60 (7), pp. 662-687.
  • Suwingjo P., Bititci U.S., Carrie A.S. (2000), Quantitative models for performance measurement systems, "International Journal of Production Economics", 64, pp. 231-241.
  • System pomiaru dokonań w przedsiębiorstwach (2016), red. A. Niemiec, CeDeWu.pl, Warszawa.
  • Taticchi P., Asfalti A., Sole F. (2010B), Performance Measurement and Management in Smes: Discussion of Preliminar Results from an Italian Survey, in: Business Performance Measurement and Management, ed. P. Taticchi, Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg, pp. 3-11.
  • Taticchi P., Balachandran K., Tonelli F. (2012), Performance measurement and management systems: state of the art., guidelines for design and challenges, "Measuring Business Excellence", 16 (2), pp. 41-54.
  • Taticchi P., Balachandran K.R., Botarelli M., Cagnazzo L. (2008), Performance measurement management for small and medium enterprises: an integrated approach, "Journal of Applied Management Accounting Research", 6 (2), pp. 57-71.
  • Taticchi P., Tonelli F., Cagnazzo L. (2009), A decomposition and hierarchical approach for business performance measurement and management, "Measuring Business Excellence", 13 ( 4), pp. 47-57.
  • Taticchi P., Tonelli F., Cagnazzo L. (2010A), Performance measurement and management: a literature review and a research agenda, "Measuring Business Excellence", 14 ( 1), pp. 4-18.
  • Townley B., Cooper D.J., Oakes L. (2003), Performance measures and the rationalization of organizations, "Organization Studies", 24 (7), pp. 1045-1071.
  • Ukko J., Tenhunen J., Rantanen H. (2007), Performance measurement impacts on management and leadership: Perspectives of management and employees, "International Journal of Production Economics", 110, pp. 39-51.
  • Voss C., Tsikriktis N., Frohlich M. (2002), Case Research in operational management, "International Journal of Operations and Production Management", 22 (2), pp. 195-219.
  • Waśniewski P. (2015a), Pomiar dokonań w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", 389, pp. 316-328.
  • Waśniewski P. (2015b), System pomiaru dokonań a wyniki finansowe polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Mierzenie i ocena wyników przedsiębiorstw nr 2, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" 855, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 74 (2), pp. 211-220.
  • Waśniewski P. (2014), Pomiar wyników finansowych w małych i średnich przedsiębiorstwach, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" 803, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 66, pp. 525-534.
  • Wiesner R., McDonald J., Banham H.C. (2007), Australian small and medium sized enterprises (SMEs): a study of high performance management practices, "Journal of Management and Organisation", 13 (3), pp. 227-248.
  • Yadav N., Sushil, Sagar M. (2013), Performance measurement and management frameworks. Research trends of the last two decades, "Business Process Management Journal" 19 (6), pp. 947-970.
  • Enterprise's website (access: 11.07.2016).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171482530

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.