PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 472 Dylematy zarządzania kosztami i dokonaniami | 199--208
Tytuł artykułu

Rachunek kosztów docelowych klienta w przedsiębiorstwie handlowym

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Customer's Target Cost Accounting in Commercial Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rachunek kosztów klienta jest narzędziem, które ma za zadanie optymalizować rentowność relacji z klientami. Każde przedsiębiorstwo handlowe może wdrożyć i prowadzić taki rachunek kosztów. Jednak stopień złożoności rachunku kosztów klienta będzie determinował możliwość stosowania danego modelu rachunku kosztów klienta w konkretnym przedsiębiorstwie. Jedną z możliwości jest integracja obecnie stosowanych rozwiązań z rachunkiem kosztów klienta. W artykule przedstawiono model zintegrowanego rachunku kosztów klienta z rachunkiem kosztów docelowych. Celem artykułu jest poddanie analizie i wskazanie możliwości integracji rachunku kosztów klienta z rachunkiem kosztów docelowych w przedsiębiorstwach handlowych. W opracowaniu wykorzystano krytyczną analizę literatury, dedukcję oraz modelowanie, które w naukach społecznych jest substytutem doświadczenia(abstrakt oryginalny)
EN
Customer cost accounting is a tool designed to optimize the profitability of customer relationships. Any commercial company can implement and run such cost accounting. However, the complexity of customer cost accounting will determine the possibility of using a given model of customer cost accounting in a particular company. One solution is to integrate the solutions currently used with customer cost accounting. The article presents a model of customer cost accounting integrated with target cost accounting. The aim of this article is to analyze and point out opportunities for the integration of customer cost accounting with target cost accounting in commercial companies. In this study a critical analysis of literature, deduction and modeling, which in the social sciences is a substitute of experience, were used(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • Ansari S.L., Bell J.E., The CAM-I Target Cost Core Group, 1997, Target Costing, The Next Frontier in Strategic Cost Management, A CAM-I/CMS Model for Profit Planning and Cost Management, McGraw Hill, New York.
  • Chłodnicka H., Zimon G., 2013, Analiza kosztów w przedsiębiorstwach tworzących grupy zakupowe, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, z. 765/61.
  • Goliszewski J., 1991, Controlling strategiczny - część 2, Przegląd Organizacji, nr 6.
  • Hiromoto T., 1988, Another hidden edge: Japanese management accounting, Harvard Business Review, July-August, vol. 66, no. 4.
  • Imai M., 1991, Kaizen: The Key to Japan's Competitive Success, McGraw-Hill, New York.
  • Kato Y., 1993, Target costing support systems: Lessons from leading Japanese companies, Journal of Management Accounting Research, vol. 4, no. 1.
  • Kraszewski R., 2001, TQM. Teoria i praktyka, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Dom Organizatora, Toruń.
  • Lew G., 2015, Rachunek kosztów klienta w zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
  • Lew G., 2016, Ogólny model rachunku kosztów klienta, Humanities and Social Sciences, Quarterly, vol. XXI (April-June), Research Journal vol. 23(2).
  • Miller J., Wroblewski M., Villafuerte J., 2014, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymywanie kultury ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa.
  • Monden Y., Hamada K., 1991, Target costing and kaizen costing in Japanese automobile companies, Journal of Management Accounting Research, Fall, no. 3.
  • Nita B., 2008, Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, Wolters Kluwer business, Kraków.
  • Sakurai M., 1989, Target costing and how to use it, Journal of Cost Management, Summer, vol. 3.
  • Sobańska I., 1997, Tendencje rozwoju rachunku kosztów w Niemczech, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Sobańska I., 1998, Rachunek kosztów celu (Target Costing) w strategicznym zarządzaniu kosztami, Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej SKwP, nr 45.
  • Sobańska I. (red.), 2003, Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H. Beck, Warszawa.
  • Szychta A., 1996, Zasady i struktura target costing, Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej SKwP, nr 37.
  • Szydełko A., 2016, Integrated and hybrid cost accounting, [w:] Hofbauer G., Klimontowicz M. (ed.), Challenges, Research and Perspectives: 2016. Europe in a Changing World, Uni-edition GmbH, Berlin.
  • Tanaka M., 1977, Genka kogaku ni okeru tagetto kosuto no yakuwari (The Role of Target Cost in Cost Engineering), The Research Report of Tokyo Science University, Tokyo.
  • Zackiewicz B., 2005, Ewolucja koncepcji rachunku kosztów docelowych w literaturze przedmiotu, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171487223

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.