PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 480 Rachunek kosztów. Rachunkowość zarządcza. Controlling | 9--18
Tytuł artykułu

Rachunek kosztów ELCC a ekomarketing w działalności przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
ELCC vs. Ecomarketing in Companies' Activities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W większości podmiotów wdrożony jest określony system rachunku kosztów. Z założenia ma być on dostosowany do potrzeb danego przedsiębiorstwa, umożliwiając podejmowanie decyzji przez kierownictwo na szczeblu zarówno operacyjnym, jak i strategicznym. Jednakże w praktyce wiele jednostek projektuje i wdraża go stosownie do bieżących, jak również przyszłych potrzeb, nie biorąc pod uwagę oczekiwań klientów pod względem ekologii, ochrony środowiska. Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie możliwości wykorzystania tzw. środowiskowego rachunku kosztów cyklu życia produktu (Environmental Life Cycle Costing - ELCC) w ekomarketingu, a także wyników badań ankietowych wśród przedsiębiorstw na terenie Dolnego Śląska związanych z takim połączeniem, które może stanowić wyraz ciągłego rozwoju nauk w ramach ochrony środowiska. Dzięki wdrożeniu ELCC można uzyskać bazę informacyjną o kosztach i przychodach powiązanych z wpływem danego produktu na środowisko z jednej strony, a z drugiej - przekonać odbiorcę-klienta, że jednostka dba o środowisko naturalne. Rachunek ELCC staje się zatem uzupełnieniem zarówno tradycyjnego rachunku kosztów cyklu życia, jak i techniki LCA, przy jednoczesnym byciu elementem ekomarketingu. W artykule wykorzystano takie metody badawcze, jak analiza literatury przedmiotu, ankiety oraz metoda indukcji i dedukcji(abstrakt oryginalny)
EN
Most entities implement a specific cost accounting system. It is intended to be tailored to the needs of the enterprise, enabling decision-making at both operational and strategic levels by management. However, in practice, many units design and implement it according to current and future needs, not taking into consideration ecological and environmental customer expectations. This article aims to present the possibility of using the so-called Environmental Life Cycle Costing (ELCC) in ecomarketing as well as survey results among enterprises in Lower Silesia related to such a combination, which may represent an ongoing development of science in the environmental protection. By implementing the ELCC, an information base about the costs and revenue associated with the environmental impact of the product can be obtained on the one hand and, on the other, the customer can be convinced that the unit cares about the natural environment. The ELCC account thus becomes a complement to the traditional life cycle costing of LCA as well as the LCA technique, while being an element of ecomarketing. The article uses research methods such as the analysis of the literature of the subject, surveys, and the method of induction and deduction(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ciambrone D.F., 1997, Environmental Life Cycle Analysis, Lewis Publisher, New York, s. 6-9.
  • Hendrikson C.T., Lave L.B., Matthews H.S., 2006, Environmental Life Cycle Assessment of Goods and Services. An Input and Output Approach, RFF Washington, s. 10.
  • Hunkeler D., Lichtenvort K., Rebitzer G., 2008, Environmental Life Cycle Costing, CRC Press SETAC, s. 9-16.
  • Jabłoński J., 2001, Zarządzanie środowiskowe jako warunek ekologizacji przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., 2007, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, s. 174.
  • Kulas I., Kusztal J., 2000, Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Penc J., 1998, Strategie zarządzania Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • PN-EN ISO 14021:2016-06 - PKN, Warszawa.
  • Polski Komitet Normalizacyjny, 2015.
  • Rausand M., 2001, Life Cycle Cost, NTNU, Trondheim.
  • Tkaczyk J., 2010, Oznakowania ekologiczne - nowe regulacje prawne, Przemysł. Środowisko. Jakość. Zarządzanie, 2(15).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171488829

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.