PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 482 Wrocław Conference in Finance: Contemporary Trends and Challenges | 130--139
Tytuł artykułu

New Categories of Spare Parts and Their Impact on The Increase of Insurance Crime in Automobile Insurance

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Nowe kategorie części zamiennych i ich wpływ na wzrost przestępczości ubezpieczeniowej w obrębie ubezpieczeń komunikacyjnych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The introduction in 2003 of 'sectoral exemptions' in the automotive industry was vital for the economic policies of the European Union by providing consumers with easy access to goods and services for the automotive market, and maximally similar prices. Before the introduction of the regulation, they were required to assemble and sell spare parts only signed by the manufactures cars, calling them original parts. Regulation defined the term 'original parts' and 'alternative parts' as the elements installed in the car to its components, which are necessary for the proper functioning of the vehicle. Although few years has already passed since the GVO regulations has been introduced, the analysis of the components of the compensations paid out still shows that prices of the spare parts that are included in the general amounts of the repairs' costs of the cars and which are reimbursed by the insurance companies is significant. The issue of the spare parts choice within the process of the motor loss adjustment still are a big research problem especially considering the increase of the crime committed in the field of the automobile insurance in Poland(original abstract)
Wprowadzenie w 2003 roku wyłączeń sektorowych w przemyśle motoryzacyjnym miało kluczowe znaczenie dla polityki gospodarczej Unii Europejskiej, zapewniając konsumentom łatwy dostęp do towarów i usług na rynku motoryzacyjnym po maksymalnie zbliżonych do siebie cenach. Przed wprowadzeniem rozporządzania obowiązujące regulacje prawne dopuszczały jedynie sprzedaż części zamiennych sygnowanych znakiem producenta danego pojazdu, nazywając je "częściami oryginalnymi". W rozporządzeniu zdefiniowano kategorię "części oryginalnych" oraz "części alternatywnych" jako elementów zainstalowanych w pojeździe, które są niezbędne w procesie jego eksploatacji. Chociaż od wprowadzenia wspomnianych regulacji prawnych w postaci GVO minęło już wiele lat, analiza kwot wypłacanych odszkodowań wskazuje wyraźnie, że udział części zamiennych w tych kwotach jest nadal znaczny. Zatem kwestia wyboru poszczególnych części zamiennych w tym procesie stanowi istotny problem badawczy, ze względu na wzrost przestępczości w sektorze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Western Pomerania University of Technology in Szczecin
  • Western Pomerania University of Technology in Szczecin
Bibliografia
  • Centrum Techniczne Grupy Allianz, CTGA, 2013, Raport Centrum Technicznego Grupy Allianz, Auto Motor und Sport, no. 17/13, p. 56-68.
  • Commission Regulation (EC) No 1400/2002 of 31 July 2002 on the application of Article 81(3) of the Treaty to categories of vertical agreements and concerted practices in the motor vehicle sector OJ, L 203of 01 August.
  • Commission Regulation (EU) No 461/2010 of 27 May 2010 on the application of Article 101 sec. 3 of the Treaty on the Functioning of the European Union to categories of vertical agreements and concerted practices in the motor vehicle sector, OJ, L.129/52 of 28 May.
  • Creutzig J., 2002, Was ist neu, was bleibt? Ein Vergleich zwischen der Kfz GVO 1475/95 und der
  • Kfz-GVO 1400/2002, Die neue Herausforderung im Automobilhandel Ottobrunn, no. 2002, p. 15-27.
  • Creutzig J., 2003, EG-Gruppenfreistellungs-Verordnung (GVO) für den Kraftfahrzeugsektor, Verlag Recht und Wirtschaft GmbH, Heidelberg-Berlin, p. 45.
  • Eurotax, 2015, Identification and specification database (IDD). Eurotax vehicles database, http://www.eurotax.pl/en/products-services/specyfikacja-i-identyfikacja-pojazdow/identification-and-specification-database-idd (31.07.2015).
  • Explanatory Brochure to the Commission Regulation (EC) NO 1400/2002 OF 31 July 2002 on distribution and servicing of motor vehicles in the European Union-European Commission - Directorate General of Competition, OJ, L 203of 01 August.
  • Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, 2002, Cosmetic repair parts are irrelevant to safety, MOTO, 19 February, Status Report, vol. 35, no. 2, p. 7-10.
  • Lewicki W., 2010, Ekonomiczne i organizacyjne skutki wyłączeń sektorowych na rynku motoryzacyjnym w Polsce, Print Group, Szczecin, p. 155-156.
  • Przemysłowy Instytut Motoryzacji, PIMOT, 2010, Badania dotyczące wykorzystania części zamiennych w naprawach blacharsko-lakierniczych, Warsaw.
  • Raatz B., 2005, Nowoczesne technologie pomiarów i napraw karoserii powypadkowych, TROTON, Zabrowo.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 października 2010 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, Dz.U. 2010, nr 198, poz. 1315.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171489091

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.