PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 10 (CD) | 398--412
Tytuł artykułu

Świadomość ekonomii cyrkularnej Pokolenia Y jako czynnik przyspieszonego rozwoju gospodarczego regionu

Warianty tytułu
Awareness of Genereation Y in the Circular Economy Aproach as a Factor of Accelerated Economic Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postępująca globalizacja i dokonujące się od lat przemiany gospodarcze i społeczne, wsparte rozwojem technologii spowodowały powstanie tzw. megatrendów rozwojowych. Są to wielowymiarowe zjawiska transformacji o szerokim zasięgu oddziaływania na życie ludzi. Rozwój rynków globalnych i postępująca urbanizacja, przy jednoczesnym kurczeniu się zasobów naturalnych stwarza zagrożenia dla istniejącego modelu gospodarczego. W związku z tym, potrzeba zaprojektowania nowych założeń do istniejącego modelu staje się coraz bardziej nagląca. Celem pracy jest prezentacja założeń ekonomii cyrkularnej oraz cyrkularnego modelu biznesowego oraz omówienie cech charakteryzujących pokolenie Y, z uwzględnieniem ich podejścia do działań społecznie i środowiskowo odpowiedzialnych. W opracowaniu postawiono tezę, iż umiejętne wdrożenie rozwiązań ekorozwoju oraz edukacja młodych przedsiębiorców może stać się przyczynkiem do tworzenia społeczeństwa świadomego. (abstrakt oryginalny)
EN
Significant progress in economy and society, as well as progressive globalization strengthened by IT development have been made in the new Millennium in achieving global development megatrends. These trends, best understood as multidimensional transformation phenomena, influence and reinforce each other in different ways. Urbanization and globalization, while dwindling of natural resources, are a hazard for current business model. Therefore, the need to design a new business model and new frameworks for business is a particularly pressing requirement. The objective of the article is to present circular economy concept and circular business model frameworks as well as to report Y generation features. Its main thrust, however, is the emphasis on their attitude to social and environmental responsibility. It stated that effective implementation of circular solutions and young entrepreneurs' education can be a driving force for the development of conscious society. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
398--412
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • 1. Annarelli, A., Battistella, C. i Nonino, F. (2016). Product service system: A conceptual framework from a systematic review. Journal of Cleaner Production, 139, 1011.
  • 2. Ayres, R. i Simonis, U. (1994). Industrial Metabolism: Restructuring for Sustainable Development, Tokio: United Nations University Press.
  • 3. Boulding, K. E. (1966). The economics of the coming Spaceship Earth. W: H. Jarrett (red.), Environmental Quality in a Growing Economy: Essays from the Sixth RFF Forum, Baltimore: John Hopkins University Press.
  • 4. Braungart, M., Bondesen, P., Kälin A. i Gabler, B. (2008). Specific Public Goods for Economic Development: With a Focus on Environment. W: Public Goods for Economic Development. Compendium of Background papers, Wiedeń: British Standards Institution United Nations Industrial Development Organisation.
  • 5. Brown, T. (2013). Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność. Kraków: Wydawnictwo Libron.
  • 6. Curran, M. A. (2009). Curran_2009_ exempel på concept definition sustainability, Sustainability, 1(1), 5-13. (23.07.2017).
  • 7. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego: https//ec.europa.eu/priorities/jobs-growth-andinvestment/towards-circular-economy_en; 2008/98/EC on waste, (23.07.2017).
  • 8. Dziadkiewicz, A. (2016). Postrzeganie designu w opinii pokolenia Y uczelni ekonomicznych, Handel Wewnętrzny, 2(361), 114-126.
  • 9. Dziadkiewicz, A. i Kłos, M. (2013). Tworzenie zespołów różnorodnych w przedsiębiorstwach zorientowanych na design. W: E. Gołębiowska (red.), Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 14 (12), 361-374.
  • 10. Dziadkiewicz, A. i Niezurawska, J. (2014). Design of a learning process for SME managers (for different generations). W: A. Richert-Kaźmierska, E. Lechman (red.), Creating Interpreneurial Mindset, Horsens: Via University College.
  • 11. Dziadkiewicz, A. i Nieżurawska, J. (2016). Wybrane problemy zarządzania różnorodnością pokoleniową - identyfikacja instrumentów i determinantów motywowania generacji Z w świetle badań empirycznych, Marketing i Rynek, 3, 661-670.
  • 12. Dziadkiewicz-Ilkowska, A. (2010). Targi jako narzędzie kreowania wizerunku firmy, Toruń: Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej, 67-91.
  • 13. Earth Overshoot Day. http://www.overshootday.org/ (23.07.2017).
  • 14. Gronlund, J. (2015). Branding the "Circular Economy" for Millennials, Search and Content Marketing: https://biznology.com/2015/08/branding-circular-economy-millennials/ (23.07.2017).
  • 15. Hobson, K. (2015). Closing the loop or squaring the circle? Locating generative spaces for the circular economy. Progress in Human Geography, 40.
  • 16. Komisja Europejska (2011). Communication from the Comission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Comitee and the Comitee of the Regions. Roadmap to a Resource Efficient Europe. European Commission, 25.
  • 17. Komisja Europejska: Circular economy package. Four legislative proposals on waste, 2015: http://www.europarl.europa.eu/EPRS/EPRS-Briefing-573936-Circular-economy-package-FINAL.pdf (23.07.2017).
  • 18. Komisja Europejska: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/circular-economy-factsheet-general_en.pdf (27.07.2017).
  • 19. Laurenti, R., Singh, J., Sinha, R., Potting, J. i Frostell, B. (2015). Unintended environmental consequences of improvement actions: A qualitative analysis of systems' structure and behavior. System Research and Behavioral Science, 399, 381-399.
  • 20. Linder, M., Williander, M. (2015). Circular Business Model Innovation: Inherent Uncertainties. Business Strategy and the Environmental Journal.
  • 21. McDonough, W. i Braungart, M. (2002). Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things, Nowy Jork: North Point Press.
  • 22. Nieżurawska, J., Karaszewska, H. (2016). System of remuneration and motivation on the example of employees on internal hospital pharmacies in Poland - study results, Torun Business Review, 15, 15-24.
  • 23. Nieżurawska, J., Karaszewska, H., Dziadkiewicz, A. (2016). Attractiveness of Cafeteria Systems as Viewed by Generation Z, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 10, 1242-1246.
  • 24. Rogers, G. (2013). The rise of Generation Y in the sustainable marketplace, the Guardian: https://www.theguardian.com/sustainable-business/blog/rise-generation-y-sustainable-marketplace (27.07.2017).
  • 25. Scheepens, A. E., Vogtländer, J. G. i Brezet J. C. (2016). Two life cycle assessment (LCA) based methods to analyse and design complex (regional) circular economy systems. Case: Making water tourism more sustainable. Journal of Cleaner Production, 114, 68.
  • 26. Sloan, P., Legrand, W. i Chen, J. S. (2011). Sustainability in the Hospitality Industry Principles of Sustainable Operations. Routledge: Taylor & Francis.
  • 27. The Ellen MacArthur Foundation (2012). Towards a Circular Economy - Economic and Business Rationale for an Accelerated Transition. Greener Management International, 97.
  • 28. Tukker, A. (2015). Product services for a resource-efficient and circular economy - A review. Journal of Cleaner Production, 97, 76-91.
  • 29. Vasantha, G. V. A. , Roy, R., Corney, J. R. (2015). Advances in Designing Product-Service Systems. Journal of the Indian Institute of Science, 95, 429.
  • 30. Wever, R., Vogtländer, J. (2015). Design for the Value of Sustainability. W: J. van den Hoven, P. E. Vermaas, I. van de Poel (red.), Handbook of Ethics, Values, Technological Design. Sources, Theory, Values Application Domains, Dordrecht: Springer Netherlands, 513.
  • 31. Yang, H. (2016). Design for transition to a circular economy. Lecture Notes in Computer Science, 9741, 808.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171489383

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.