PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 74 nr 3 Rola zasobów ludzkich w rozwoju organizacji | 145--161
Tytuł artykułu

Znaczenie komunikacji w kontekście rozwoju innowacji - analiza wybranych uwarunkowań socjologicznych

Warianty tytułu
The Importance of Communication in the Context of Fostering Innovation - Analysis of Selected Sociological Conditions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie istotnych wątków teoretycznych związanych ze znaczeniem komunikacji w kontekście rozwoju innowacji. Nawiązanie do wybranych koncepcji ma przybliżyć temat i przygotować do pogłębienia badań z uwzględnieniem podstawowych kategorii socjologicznych, które - jak się okazuje w praktyce - mają znaczenie priorytetowe. Poruszane wątki koncentrują się wokół procesu komunikacji, wprowadzania innowacji oraz stosowanych socjotechnik, budowania kapitału ludzkiego i społecznego, przepływu wiedzy w organizacji, ale także w ujęciu regionalnym, zagrożeń organizacyjnych oraz procesu dezorganizacji. Świadomość wagi poruszanych problemów pozwoli praktykom lepiej funkcjonować w złożonym systemie organizacji oraz jej otoczeniu.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to address selected theoretical issues related to the importance of communication in the context of innovation. The subject is introduced with reference to selected theoretical concepts, including basic sociological categories, which in practice turn out to be crucial. The author's attention focuses on the process of communication, innovation, the use of social engineering techniques, human and social capital building, knowledge flow within the organization and at a regional level, organizational threats, and the process of disorganization. By becoming aware of the importance of these problems practitioners will be able to improve their performance in a complex system of their organization and its environment.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Achrol R.S. 1997, Changes in the theory of interorganizational relations in marketing: Toward a network paradigm: Journal of the Academy of Marketing Science, 25(1), 56-71.
  • Babik W., 2006, O niektórych chorobach powodowanych przez informacje, w: 16. Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe "Komputer w edukacji". Kraków 29-30.09.2006, red. J. Morbitzer, Kraków: Akademia Pedagogiczna, www.ap.krakow.pl/ptn/ref2006/Babik.pdf [dostęp: 20.10.2008].
  • Badrinarayanan V., Arnett D.B., 2008, Effective virtual new product development teams: An integrated framework, Journal of Business and Industrial Marketing, 23(4), 243-246.
  • Becker G., 1990, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa: WN PWN.
  • Bourdieu P., 1986, The forms of capital, w: J. Richardson, The handbook of theory and research for the sociology of education, New York: Greenwood Press.
  • Bratnicki M., Strużyna J., 2001, Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Katowice: Wyd. UE.
  • Deffree S., 2010, Success with social media, European Dancehouse Network, Sept. 23, 16.
  • Drucker P., 1992, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa: PWE.
  • Florida R.L., 1995, Toward the learning Region, Futures, 27(5), 527.
  • Freeman R.E., 1984, Strategic Management. A Stakeholder Approach, Boston: Pitman Boston.
  • Geisler R., 2008, Cnoty obywatelskie jako struktury kognitywne w rozwoju regionalnym. Przypadek województwa śląskiego, Tychy: Śląskie Wyd. Naukowe WSZiNS.
  • Goffman E., 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa: PIW.
  • Gorzelak G., Jałowiecki B., 2004, Illusory entities research "IQ", Contemporary Perpertuum Mobile, Knowledge-based Economy, Learning Regions, Clusters, Bipolar Systems, The Greenhose Effect, Dialogue & Universalism, 14(1-2), 91.
  • Iżyk W., 1983, Kierownik a procesy dezorganizacji w zakładzie pracy, Wyd. AE we Wrocławiu.
  • Klasik A., Kuźnik F., 2010, Deficyty badań regionalnych na Śląsku. Standardy teoretyczne i metodologiczne regional science jako podstawa badań nad Śląskiem, w: Deficyty badań śląskoznawczych, red. T. Nawrocki, A. Niesporek, M.S. Szczepański, Katowice: Wyd. UŚ.
  • Kowalczyk R., Sieczyński R.T., 1982, Psychologia i socjologia pracy, Warszawa: WSiP.
  • Kożusznik B., 2010, Kluczowa rola psychologii we wspieraniu i w stymulowaniu innowacyjności, Chowanna, 2, 21-50, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Chowanna/Chowanna-r2010-t2/ Chowanna-r2010-t2-s21-50/Chowanna-r2010-t2-s21-50.pdf [dostęp: 1.03.2017].
  • Lamont J., 2010, Social networking helps sustain innovation, Knowledge Management World, 19(6), www.kmworld.com/Articles/Editorial/Features/Social-networking-helps-sustain-innovation- 67347.aspx [dostęp: 1.02.2017].
  • Miles R.E., Snow C.C., 1992, Causes of failure in network organizations, Management Review, 34(4), 53-72.
  • Möller K., Rajala A., Svahn S., 2005, Strategic business nets - Their type and management, Journal of Business Research, 58(9), 1274-1284.
  • Nonaka I., Takeuchi H., 2000, Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Warszawa: Poltext.
  • Rogers M.E., 1962, Diffusion of Innovations, New York: The Free Press.
  • Shearmur R., Doloreux D., 2000, Science parks: actors or reactors? Canadian science parks in their urban context, Environment and Planning, 32(6), 1065-1082.
  • Stankiewicz P., 2011, Od przekonywania do współdecydowania: zarządzanie konfliktami wokół ryzyka i technologii, Studia Socjologiczne, 4(203), 95-119.
  • Suchacka M., 2012, Co z tym Śląskiem? Samorządowcy o szansach na region wiedzy, Samorząd Terytorialny, 12, 25-38.
  • Suchacka M., 2014, Transformacja regionu przemysłowego w kierunku regionu wiedzy. Studium socjologiczne województwa śląskiego, Katowice: Wyd. UŚ.
  • Szewczyk A., 2006, Oblicza ubóstwa w społeczeństwie informacyjnym, Warszawa: WN PWN.
  • Wendt R., Turniak G., 2006, Profesjonalny networking, czyli kontakty, które owocują, Warszawa: Arte.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171489709

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.