PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 22 (XXII) | nr 24 (2) | 7--16
Tytuł artykułu

Opinia studentów na temat roli jakości mięsa kurcząt rzeźnych w ich decyzjach nabywczych

Warianty tytułu
Students' View on the Role of Quality of Slaughter Chicken Meat in Theirs Purchasing Decisions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jakość mięsa jest jednym z kluczowych czynników przy podejmowaniu decyzji nabywczych. Zapewnienie konsumentowi żywności wysokiej jakości z gwarancją bezpieczeństwa zdrowotnego jest warunkiem niezbędnym do budowania pozycji rynkowej. Znajomość roli jakości mięsa w decyzjach nabywczych ma istotne znaczenie w warunkach konkurencji i nadwyżki podaży. Celem pracy było poznanie opinii studentów na temat roli jakości w decyzjach nabywczych mięsa kurcząt rzeźnych. W artykule omówiono rolę jakości w podejmowaniu decyzji nabywczych oraz rolę różnych grup czynników kształtujących jakość mięsa kurcząt rzeźnych. Przedstawiono wyniki badań ankietowych na temat czynników uwzględnianych przy podejmowaniu decyzji nabywczych, opinii na temat jakości mięsa kurcząt rzeźnych oraz czynników wpływających na wzrost spożycia. W opinii badanych respondentów głównym powodem przy podejmowaniu decyzji nabywczych była cena produktu (96,09%), znaczny wpływ na decyzje zakupu mięsa kurcząt rzeźnych miał wygląd produktu (94,14%) oraz barwa mięsa (70,7%). Ponadto dla kobiet ważnymi czynnikami przy podejmowaniu decyzji nabywczych były walory odżywcze (81,08%) i obecność widocznego tłuszczu i walory dietetyczne (po 81,98%). W grupie mężczyzn na decyzje o zakupie mięsa kurcząt rzeźnych miała wpływ głównie aktualna promocja (88,10%), łatwość przyrządzania (85,71%) oraz opinia o sklepie (82,14%). Badani respondenci wysoko ocenili jakość mięsa kurcząt rzeźnych oferowanych na rynku. W opinii studentów niższa cena mięsa drobiowego oraz wzrost dochodów mogłaby przyczynić się do jego większego spożycia. (abstrakt oryginalny)
EN
The poultry meat market is an example of an increasingly diversifying market in response to consumers' preferences. Poultry meat is a valuable component of human diets and its consumption has steadily grown in Poland. The most common raw material for slaughter are broiler chickens. The product's quality is a crucial factor taken into consideration while making purchasing decisions. Assuring customers high quality food together with guarantees of health safety is a prerequisite for developing one's market position. Due to the mandatory implementation of the HACCP system markets are being supplied meat products of high nutritional and health quality to the full satisfaction of consumers. Knowledge on the role of meat quality in purchasing decisions is of crucial significance in competitive conditions and excess supplies. The product price (96,09%), as well as the meat colour (70,7%) and appearance (94,14%) have, in the opinion of the respondents, significant impact on the decisions to purchase slaughter chicken meat. It was shown that important factors while making purchasing decisions by women were the nutritional qualities (81,08%), the presence of visible fat and dietary qualities (81,98%). For the men, however, their decision to purchase slaughter chicken meat was influenced by current sales promotions (88,10%), ease of preparation (85,71%) and reviews on the shop (82,14%). The respondents in the current study rated the quality of slaughter chicken meat on offer in the market very high. The low price of poultry meat as well as growing incomes could, in the respondents opinion, have contributed to its consumption. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
7--16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • [1] Augustyńska-Prejsnar A., Ormian M., Gajdek G., Wybory rynkowe mięsa kurcząt brojlerów w opinii studentów, "Journal of Agribusiness and Rural Development" 3/33 (2014).
  • [2] Białoskurski S., Wpływ jakości produktów spożywczych na decyzje zakupowe nabywców finalnych, "Marketing i Rynek" 9/32 (2011).
  • [3] Bosiakowski Z., Kostrzewa A., Jakość produkcji jako problem ekonomiczny, "Ekonomista" (1969)3.
  • [4] Choroszy K., Tereszkiewicz K., Zarządzanie higieną i jakością mięsa oraz jego przetworów, "Modern Managment Review" 20 (2013).
  • [5] Cyran K., Cena jako wyznacznik jakości produktów żywnościowych, "Modern Managment Review" 21 (2014).
  • [6] Grębowiec M., Rola jakości w podejmowaniu decyzji nabywczych przez konsumentów na przykładzie rynku mięsa i wędlin, "Journal of Agribusiness and Rural Development" 1/35 (2015).
  • [7] Karaszewski R., Zarządzanie jakością, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń 2005.
  • [8] Kicińska J., Psychologiczno-społeczne determinanty zachowań młodych nabywców na rynku dóbr konsumpcyjnych, "Journal of Agribusiness and Rural Development" 4/14 (2009).
  • [9] Kosicka-Gębska M., Gębski J., Wpływ wyróżników jakości mięsa na zachowania konsumentów mięsa, "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", t. XVI, 1 (2014).
  • [10] Nowak M., Trziszka T., Zachowania konsumentów na rynku mięsa drobiowego, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość" 1/68 (2010).
  • [11] Orkusz A., Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiu grzebiącego, "Nauki Inżynierskie i Technologie" 1/16 (2015).
  • [12] PN-EN ISO 9000: 2015-10. Systemy zarządzania jakością - Podstawy i terminologia.
  • [13] Prusak W., Zarządzanie jakością. Wybrane elementy, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
  • [14] Salejda A.M., Korzeniowska M., Krasowska G., Zachowania konsumentów na rynku mięsa, "Engineering Science and Technology, an International Journal" 4 /11 (2013).
  • [15] Szwacka J., Kierunki zmian na rynku żywnościowym w Polsce, Wydawnictwo SGGW Warszawa 2007.
  • [16] Trziszka T., Dobrzański Z., Zarządzanie jakością w produkcji żywności w aspekcie bezpieczeństwa zdrowotnego, "Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej we Wrocławiu" 505 (2004).
  • [17] Zdanowska-Sąsiadek Ż., Michalczuk M., Marcinkowska-Lesiak M., Damaziak K., Czynniki kształtujące jakość sensoryczną mięsa drobiowego, "Bromatologia i Chemia Toksykologiczna" 46/3 (2013).
  • [18] Żakowska-Biemans S., Żywność tradycyjna z perspektywy konsumentów. "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość"3/820 (2012).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490416

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.