PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 10 (CD) | 840--849
Tytuł artykułu

Preferencje konsumentów żywności wysokojakościowej w stosunku do dostępnych kanałów dystrybucji

Warianty tytułu
Preferences of Premium Food Consumers in Comparison with Available Distribution Channels
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule ukazano preferencje osób, nabywających żywość wysokojakościową, względem dostępnych kanałów dystrybucji. Badanie przeprowadzono za pomocą formularza ankiety zamieszczonego w sieci Internet, na próbie 222 osób. Analizę danych wykonano w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel, a korelacje w pakiecie Statistica v.23. W badaniu przeważały: kobiety, osoby w wieku 21-30 lat, o wykształceniu wyższym i miesięcznych dochodach netto na 1 osobę w gospodarstwie domowym w przedziale 1501-2000 zł. Respondenci najczęściej kupując produkty wysokojakościowe korzystali ze sprzedaży bezpośredniej na targowiskach i bazarach oraz bezpośrednio od producenta. Następnie popularnym kanałem dystrybucji były sklepy z żywnością ekologiczną i sklepy specjalistyczne. Badani, którzy okazjonalnie nabywali żywność wysokojakościową wybierali jarmarki, festyny lub kiermasze. Co piąty badany zadeklarował, iż często lub zawsze zaopatrywał się w taką żywność w super- i hipermarketach. Uzupełnieniem sprzedaży była sieć Internet. Respondenci nabywający żywność w sklepach specjalistycznych, dokonywali zakupu codziennie, zwracali przy tym uwagę na certyfikat jakości i kontrolę wyżej wymienionych produktów. (abstrakt oryginalny)
EN
Article presents preferences of investigated people that buy premium food in comparison with distribution channels. The study was performed using survey form published in Internet with sample of 222 people. Data analysis was done in MS Excel while correlations in Statistica v.23. Women represented majority of the sample. The most of investigated people was in an age of 21-30, with a higher education and with a net salary per one person in household in range 1501-2000 zł. Respondents usually bought premium food using direct sales on marketplaces and bazaars as well as directly form producers. The next popular distribution channel was shops with ecological food and specialistic stores. Investigated persons which only occasionally buy premium food usually chose fairs and festivals. Every fifth person declared that he/she often or always buys this type of food in supermarkets. A complement of sells of researched products was Internet. Investigated persons which buy in specialist shops made purchase every day also paying attention to quality certificate and a control of mentioned products. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
840--849
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Bryła, P. (2015). Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych. Perspektywa sprzedawcy i konsumenta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 161.
  • 2. Bryła, P. (2016). Wybrane aspekty strategii marketingowej dystrybutora zdrowej żywności - studium przypadku sklepu Słoneczko w Łodzi. Marketing i Zarządzania 3 (44), 211.
  • 3. Cyran, K. (2014). Znaczenie dystrybucji bezpośredniej w zaspokojeniu popytu na żywność. Marketing i Rynek 8/2014, 363.
  • 4. Głodek, M. (2015). Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej. Biuletyn Informacyjny ARR nr 5, 2-5.
  • 5. Golinowska, M. (2013). Rozwój rolnictwa ekologicznego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 83.
  • 6. Łukasik, P. (2008). Marketing w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 10.
  • 7. Sieczko, A. (2009). Budowa Rynku produktów wysokojakościowych w Polsce. Pamiętnik Puławski z. 151, 298.
  • 8. Sieczko, A. (2015). Sprzedaż bezpośrednia produktów żywnościowych z gospodarstw rolnych. SERiA Roczniki Naukowe t. XVII, z. 5, 246-251.
  • 9. Staniak, S. (2014). Charakterystyka żywności produkowanej w warunkach rolnictwa ekologicznego. Polish Journal of Agronomy 19, 25-35.
  • 10. Szwacka, J. (2007). Kierunki zmian na rynku żywnościowym w Polsce. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej nr 62, 83.
  • 11. Żakowska-Biemas, S. (2012). Żywność tradycyjna z perspektywy konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia Jakość 3 (82), 5-18.
  • 12. Strony WWW: http://m.interia.pl/biznes/news,2512862,4199 z dnia 14.05.2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490646

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.