PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 67 Transport Development Challenges in the 21 Century - Multidimensional Approach | 11--21
Tytuł artykułu

Economic Paradoxes in Transport

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Transport is a sphere of economic activity and social life where paradoxes appear at every step, except that they are disregarded and they are not called by name. It is therefore worth making transport professionals sensitive to the paradoxality of many phenomena, especially if it is important for the formulation of relevant theories and scientific principles. Paradoxes related to the development of the transport infrastructure have been described in the literature, but there are far more paradoxes in the behavior of transport users. A number of subjective theories and hypotheses that paradoxically do not find practical implementation are formulated in the theory of economics and transport policy. Paradoxical dilemmas should be resolved rather in favor of real facts than seemingly logical theories. (original abstract)
Twórcy
  • University of Gdansk, Poland
Bibliografia
  • Braess, D. (1968), Über ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung, Unternehmensforschung, 12. Available from http://homepage.ruhr-uni-bochum.de/Dietrich.Braess/paradox.pdf [Accessed 25 May 2017].
  • Burnewicz, J. (2013), Infrastruktura transportu jako czynnik rozwoju ekonomicznego, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka", 49, pp. 7-54.
  • Burnewicz, J. (2015), Metody badań nad wpływem transportowych inwestycji infrastrukturalnych na gospodarkę państw i regionów, In: Pawłowska B. (Ed.) Infrastruktura transportu a konkurencyjność regionów w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, pp. 59-92.
  • Burnewicz, J. (2017), Racjonalność w transporcie, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka", 64, pp. 33-80.
  • Daahi.com, (2017), Paradoks. Available from http://daahi.com/paradoks [Accessed 25 May 2017].
  • Downs, D. (2004), Still Stuck in Traffic. Coping with Peak-Hour Traffic Congestion, Brookings Institution Press. Available from https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/07/ stillstuckintraffic_chapter.pdf [Accessed 25 May 2017].
  • Dybalski, J. (2014), Czas dojazdu do pracy nie zależy od odległości. Dlaczego?. Available from http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/czas-dojazdu-do-pracy-nie-zalezyod- odleglosci-dlaczego-2607.html [Accessed 25 May 2017].
  • Haines, F. (2011), The Paradox of Regulation, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
  • Hamouda, O.F., Rowley, J.C.R. (1997), Paradoxes, Ambiguity and Rationality, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
  • Karwowski, A. (Ed.) (1972), Leksykon PWN, PWN, Warszawa, p. 858.
  • Kochaniak, E. (2016), iPhone jako przykład dobra luksusowego - analiza wielkości sprzedaży i cen w latach 2010-2011, Contemporary Economy, 7(1), pp. 1-8. Available from http:// cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-2da935cd-a51c-4e4f-b148- a65e83247866/c/1_E_Kochaniak_WG_1_2016_1_GE_.pdf [Accessed 25 May 2017].
  • Konat, G., Smuga, T. (Eds.) (2016), Paradoksy ekonomii. Rozmowy z polskimi ekonomistami, PWN, Warszawa.
  • Kondratczyk, A. (2008), Niebezpieczne pasy bezpieczeństwa, "Auto Świa", 11. Available from http://kondratczyk.motogrono.pl/2008/11/05/niebezpieczne-pasy-bezpieczenstwa/ [Accessed 25 May 2017].
  • Kożuchowski, A. (2010), "Klątwa surowcowa" a czynniki geograficzne i instytucjonalne, "Gospodarka Narodowa", 4. Available from http://gospodarkanarodowa.sgh.waw.pl/p/ gospodarka_narodowa_2010_04_02.pdf [Accessed 25 May 2017].
  • Miś, B. (2017), Figury niemożliwe. Available from http://archiwum.wiz.pl/2001/01084200.asp [Accessed 25 May 2017].
  • Sachs, J.D., Warner, A.M. (1995), Natural Resource Abundance and Economic Growth, NBER Working Paper, 5398. Available from http://www.nber.org/papers/w5398.pdf [Accessed 25 May 2017].
  • Schwartz, S. (2016), StreetSmart - The Rise of Cities and the Fall of Cars. Princeton University. Available from http://www.princeton.edu/~alaink/Orf467F16/ SamSchwartz092616PrincetonUniversity. pdf [Accessed 25 May 2017].
  • Skousen, M., Taylor, K.C. (1997), Puzzles and Paradoxes in Economics, Edward Elgar Publishing, Cheltenham-Northampton.
  • Sosnowski, T. (2012), Doceńmy badania eksploracyjne, "Roczniki Psychologiczne", 15(3). Available from https://www.kul.pl/files/1024/Roczniki_Psychologiczne/2012/3/RPsych_2012_ vol15_no3_051-055_Sosnowski.pdf [Accessed 25 February 2017].
  • TheDetroitBureau.com (2012), The Voice of the Automotive World. Available from http://www. thedetroitbureau.com/wp-content/uploads/2012/09/Carmageddon-Los-Angeles-405-Freeway. jpg [Accessed 25 February 2017].
  • The Eye's Mind (2017), Paradox Illusions. Available from http://www.optical-illusion-pictures. com/paradox.html [Accessed 25 May 2017].
  • Turner, Ch. (2012), For Pedestrians, Cities Have Become the Wilderness. Available from https:// www.citylab.com/transportation/2012/11/pedestrians-cities-have-become-wilderness/ 3878/ [Accessed 25 May 2017].
  • Zieliński, M. (2010), Malejąca użyteczność marginalna. Available from https://www.nbportal.pl/ wiedza/artykuly/na-poczatek/malejaca_uzytecznosc_marginalna [Accessed 25 May 2017].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490650

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.