PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 5 | 65--78
Tytuł artykułu

Wykorzystanie Zrównoważonej Karty Wyników do oceny efektywności realizacji modeli biznesu na przykładzie firmy YouTube

Warianty tytułu
Balanced Scorecard Tool for Measuring the Effectiveness of Business Model Implementation : the Example of YouTube
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa coraz częściej charakteryzują swoją działalność, wyodrębniając swój model biznesu. Jednak należy przyjąć optymalny system mierzenia jego efektywności. Artykuł opisuje, w jaki sposób przedsiębiorstwo może monitorować efekty realizacji modelu biznesu i stworzyć spójny system kontroli działalności gospodarczej. W tym celu wykorzystane zostało narzędzie Zrównoważonej Karty Wyników, za pomocą którego zaproponowano przykładową analizę wyników działalności dla firmy YouTube.(abstrakt oryginalny)
EN
Firms are more willing to use business models in a description of their activity. However they need proper effectiveness indicators as well. The paper describes how companies can measure the effectiveness of a business model and create a consistent system of enterprise control. For this purpose the Balanced Scorecard is used in the paper to describe the indicators of YouTube.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
65--78
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Bis J., 2013, Innowacyjny model biznesowy - sposób na zwiększenie przewagi konkurencyjnej, w: Kożuch B., (red), Modele biznesowe, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", Tom XIV, zeszyt 13, cz. II, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź, s. 61.
  • 2. Brea-Solis H., Casadesus-Masanelli R., Grifell-Tatje E., 2015, Business Model Evaluation: Quantifying Walmart's Sources of Advantage, Strategic Entrepreneurship Journal, https://dash.harvard.edU/handle/1/13135315, dostęp z dnia 29 kwietnia 2017 r.
  • 3. Brzóska J., 2014, Innowacje jako czynnik dynamizujący modele biznesowe, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • 4. Brzóska J., 2012, Strategiczna karta wyników w teorii i praktyce, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • 5. Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., How to design a winning business model, Harvard Business Review 89(1/2), 2011, https://hbr.org/2011/01/how-to-design-a-winning-business-model, dostęp z dnia 7 maja 2017 r.
  • 6. Chesbrough H. W., 2003, Open innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business Review Press, Boston.
  • 7. Christensen C. M., 2001, The past and future of competitive advantage, "MIT Sloan Management
  • 8. Chudykowska M., 2011, Perspektywa klienta w wybranych koncepcjach pomiaru osiągnięć przedsiębiorstwa, w: Borys T, Rogala P., (red), Orientacja na klienta jako kryterium doskonałości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
  • 9. Doligalski T., 2014, Model biznesu firm mediowych w Polsce. Perspektywa sprzężeń, w: Doligalski T., (red), Modele biznesu w Internecie Teoria i studia przypadków polskich firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 10. Doligalski T., 2014, Model biznesu z perspektywy ogólnej teorii systemów, w: Doligalski T, (red), Modele biznesu w Internecie Teoria i studia przypadków polskich firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 11. Doligalski T., 2013, Platformy wielostronne: istota i rozwój relacji z klientami, E-mentor NR 1 (48), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/48/id/994, dostęp z dnia 6 maja 2017 r.
  • 12. Drzewiecki J., 2013, Model biznesu jako narzędzie zarządzania strategicznego: zastosowanie, dylematy i wyzwania., "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" tom XIV, zeszyt 13, część II, s. 65-75, Łódź.
  • 13. Duczkowska-Piasecka M., 2013, Modele biznesu w optyce zarządzania strategicznego, w: Duczkowska-Piasecka M., (red), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Wyd. Difin, Warszawa
  • 14. Enkel E., Gassmann O., Chesbrough H., 2009, Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon, "R&D Management", 39(4), s. 311-316.
  • 15. Francis G., Dennis N., Ison S., Humphreys I., 2007, The transferability of the low-cost model to long-haul airline operations, "Tourism management", 28(2), s. 391-398.
  • 16. Hartman A., Sifonis J., Kador J., 2001, E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce internetowej, KE Liber, Warszawa.
  • 17. http://balancedscorecard.org/Resources/About-the-Balanced-Scorecard, dostęp z dnia 3 maja 2017 r.
  • 18. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A62013CB0348 dostęp z dnia 6 maja 2017 r.
  • 19. https://support.google.com/youtube/answer/6308116?hl=pl, dostęp z dnia 4 czerwca 2017 r.
  • 20. Jabłoński M., 2013, Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
  • 21. Jabłoński A., Jabłoński M., 2011 Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard): teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  • 22. Kaplan R. S., Norton D. P, 1996, Focusing Your Organization on Strategy - with the Balanced Scorecard, 2nd Edition, Harvard Business Review OnPoint Collection.
  • 23. Kaplan R. S., Norton D. P., 2011, Mapy strategii w biznesie: jak przełożyć wartości na mierzalne wyniki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • 24. Kaplan R. S., Norton D. P, 2010, Wdrażanie strategii dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 25. Klaus-Rosińska A., Kuchta D., 2011, Zastosowanie rachunku kosztów działań (ABC) do kalkulacji kosztów kształcenia na uczelniach wyższych, Zeszyty Naukowe WSOWL nr 2 (160).
  • 26. Lew G., 2015, Rachunek kosztów klienta w zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
  • 27. Meeyoung Ch. et al., 2007, / tube, you tube, everybody tubes: analysing the world's largest user generated content video system. 7th ACM SIGCOMM conference on Internet measurement, ACM, 2007, http://dl.acm.org/citation.cfm?id= 1298309, dostęp z dnia 6 maja 2017 r.
  • 28. Michalak J., 2008, Pomiar dokonań od wyniku finansowego do Balanced Scorecard, Difin, Warszawa.
  • 29. Osterwalder A., Pigneur Y., 2012, Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • 30. Rudny W., 2013, Model biznesowy a tworzenie wartości, Studia Ekonomiczne 141, s. 98-108.
  • 31. Shafer S. M., Smith H. J., Under J. C., 2005, The power of business models, Business Horizons 48.
  • 32. Schmidt K., 2015, Rentowność przedsiębiorstwa w schematach modelu biznesowego Osterwaldera i Pigneura, w: Przybylska-Kapuścińska W., Mazur G., (red), Kapitał i technologia we współczesnej gospodarce, Debiuty Ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • 33. Skoczylas W., 2013, Wskaźniki i systemy wskaźników ekonomicznych w pomiarze dokonań przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • 34. Wierzbiński M., 2015, Model biznesowy a strategia i zarządzanie strategiczne, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 398.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490726

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.