PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 24 | 103--117
Tytuł artykułu

Wpływ reklamowych tablic świetlnych na koncentrację oraz warunki widzenia znaków i sygnałów drogowych kierowcy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Impact of Digital Advertising Boards on Driver Focus and Perception of Road Traffic Signs and Signals
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zawiera analizę badań ankietowych wśród kierowców. Przeprowadzone badania i ich analiza mają wykazać, czy reklamowe tablice świetlne i ich lokalizacja przy drodze według samych kierowców wpływają na ich koncentrację oraz na warunki widzenia znaków i sygnałów drogowych. Analizowany materiał odnosi się więc do subiektywnych odczuć prowadzących pojazdy i stanowi uzupełnienie przeprowadzanych wcześniej badań laboratoryjnych na symulatorach ( pomiar czasów reakcji, zakłóceń pola widzenia itp.). To, że duże, świecące jasnym światłem reklamy zewnętrzne mogą rozpraszać, oślepiać, a nawet wprowadzać w błąd kierowców, jest niewątpliwie czynnikiem stanowiącym zagrożenie w ruchu drogowym. Rozważania przedstawione w niniejszym artykule były przeprowadzone pod kątem m.in. częstości kierowania pojazdem przez ankietowanego, miejsca zamieszkania czy płci. Uzupełnienie badań stanowi analiza pytania, zbierającego opinie respondentów o konieczność wprowadzenia zmian przepisów dotyczących reklamowych tablic świetlnych, tj. usytuowania ich względem drogi, ilości na danym odcinku drogi, jasności świecenia i rozmiarów. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper presents the results of the survey carried out among drivers to assess whether digital advertising and its roadside location affect driver attention and perception of road signs and signals. Large, bright illuminated boards can distract, dazzle and mislead drivers and contribute to reduced safety of road traffic. The material analysed concerns subjective sensations experienced by drivers and complements data obtained as a result of previous laboratory tests conducted on simulators (measurements of reaction time, field of vision disturbance, etc.). Large, bright outdoor advertising may distract, blind and mislead drivers, which can seriously affect road safety. The considerations presented in this paper were focused on several factors, including the respondent's frequency of driving, place of residence and gender. Analysis of the responses to the question about a need to change the luminous advertising regulations relating to its location along the road, number per road length, luminous intensity and size supplements the data obtained so far. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
103--117
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 100-Car Naturalistic Study Fact Sheet, NHTSA, 2005, www.vtnews.vt.edu, dostęp: 24.01. 2017.
  • Bendak S., Al-Saleh K., The role of roadside advertising signs in distracting drivers, "International Journal of Industrial Ergonomics" 2010, nr 40, s. 233 - 236.
  • Chan M., Singhal A., , Emotion matters: Implications for distracted driving, "Safety Science" 2015, cz. 72, s. 302 - 309.
  • Crundall D., Van Loon E., Underwood G., , Attraction and distraction of attention with roadside advertisements, "Accident Analysis and Prevention" 2006, nr 38, s. 671- 677.
  • Department of transportation National Highway Traffic Safety Administration Docket No. NHTSA-2010-0053 Visual-Manual NHTSA Driver Distraction Guidelines for In-Vehicle Electronic Devices, 2013.
  • Dingus T.A., Klauer S.G., Neale V.L., Petersen A., Lee S.E., Sudweeks J., et al., The 100-car naturalistic driving study: Phase II - Results of the 100 car field experiment (report no. DOT HS 810 593), DC: National Highway Traffic Safety Administration, Washington 2006.
  • Divekar G., Pradhan A.K., Masserang K.M., Reagan I., Pollatsek A., Fisher D.L., A simulator evaluation of the effects of attention maintenance training on glance distributions of younger novice drivers inside and outside the vehicle, "Transportation Research" 2013, cz. F20, s. 154 -169.
  • Domke K., Wandachowicz K., Zalesińska M., Mroczkowska S., Skrzypczak P., Ocena zagrożeń występujących w ruchu drogowym powodowana przez wielkopowierzchniowe reklamy z diodami świecącymi, Politechnika Poznańska Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej Zakład Techniki Świetlnej i Elektrotermii, http://lumen.iee.put.
  • poznan.pl/badania/Opracowanie-RoM-3420-50-10.pdf, dostęp: 24.01. 2017.
  • Edquist J., Horberry T., Hosking S., Johnston I., Effects of advertising billboards during simulated driving, "Applied Ergonomics" 2011, nr 42, s. 619 - 626.
  • Gitelman V., Zaidel D., Doveh E., Influence of Billboards on Driving Behaviour and Road Safety, Haifa, April 2010.
  • Herrstedt L., Greibe P., Andersson K., Driver attention is captured by roadside advertising signs, 16th Road Safety on Four Continents Conference, Beijing, China, 15 -17 May, 2013.
  • Inquiry into Driver Distraction. Road Safety Committee. Parliament of Victoria, Australia, 2006, http://www.parliament.vic.gov.au/images/stories/committees/rsc/driver_distraction/ Distraction_Final_Report1.pdf, dostęp: 24.01. 2017.
  • Kryjak T., Chodak J., Wykorzystanie efektu jasnej i ciemnej źrenicy w wizyjnym śledzeniu ruchu gałek ocznych, "Automatyka" 2010, t. 14, z. 3/1.
  • Lewin I., Digital Billboard Recommendations and Comparisons to Conventional Billboards, Lighting Sciences, Inc., 2008.
  • Megías A., Di Stasi L.L., Maldonado A., Catena A., Cándido A., Emotion-laden stimuli influence our reactions to traffic lights, "Transportation Research" 2014, cz. F22, s. 96 -103.
  • Megías A., Maldonado A., Catena A., Di Stasi L.L., Serrano J., Cándido A., Modulation of attention and urgent decisions by affect-laden roadside advertisement in risky driving scenarios, "Safety Science" 2011, nr 49, 1388 -1393.
  • Mikucka M., Umieszczanie reklam w pasie drogowym, http://alex44.webd.pl/st/serwis/ kwiecien00/901002.php, dostęp: 24.01.2017. Theeuwes J., Kramer A.F., Hahn S., Irwin D.E., Our eyes do not always go where we want them to go: Capture of the eyes by new objects, "Psychological Science" 1998, 9, 5, s. 370 - 385.
  • Wachtel J., Safety Impacts of the Emerging Digital Display Technology for Outdoor Advertising Signs, Submitted Under NCHRP Project 20-7 (256). April 2009.
  • Wpływ reklam na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2015, (niepublikowane materiały do grantu OT3-3D-PŚK-WAT-IES).
  • Young K., Lee J.D., Regan M.A., Driver Distraction: Theory, Effects, and Mitigation, CRC Press, Taylor & Francis Group, 2009.
  • Young M.S., Mahfoud J.M., Stanton N.A., Salmon P.M., Jenkins D.P., Walker G.H., Conflicts of interest: The implications of roadside advertising for driver attention, "Transportation Research" 2009, cz. F 12, s. 381- 388.
  • Zalesińska M., Badania pilotażowe wpływu reklam elektronicznych na wydolność wzrokową kierowców w warunkach laboratoryjnych z wykorzystaniem symulatora pojazdu, "Poznan University of Technology Academic Journals". Electrical Engineering" no 73, 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490792

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.