PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 76 nr 5 Kooperacja przedsiębiorstw i jej znaczenie dla konkurencyjności gospodarki lokalnej i krajowej | 13--23
Tytuł artykułu

Pojęcie i istota przedsiębiorstwa rodzinnego - uwagi do problemu

Warianty tytułu
Remarks on the Concept and Essence of a Family Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa rodzinne stanowią charakterystyczną grupę podmiotów we współczesnej gospodarce. Łączą działalność biznesową ze sferą rodzinną, co powoduje, że są one mocno zróżnicowane. Rodzina jest punktem wspólnym mającym różne odniesienia do ich działalności gospodarczej. Firmy rodzinne, podobnie jak i inne przedsiębiorstwa, w gospodarce rynkowej rozwijają się poprzez wdrażanie własnych strategii. Uwzględniać one winny wiedzę ogólną oraz specjalistyczną, pomysł biznesowy, działanie oznaczające efektywne i skuteczne wspieranie pomysłu i jego realizację.(abstrakt oryginalny)
EN
Family businesses are a specific group of entities in the modern economy. They combine the world of business with the family sphere in a great variety of forms. However, all of them share the family aspect, which is differently related to the business activity they conduct. The author discusses these issues and uses theoretical concepts from the field of management and psychology in an attempt to identify competencies required from successors to run a family business. Family businesses, like other businesses in the market economy, develop by implementing their own strategies. They should take into account general and specialized knowledge, a specific business idea, as well as activities that effectively support the idea and its implementation.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Bertrand M., Schoar A., 2006, The Role of Family in Family Firms, Jurnal of Economic Perspectives, Vol. 20, No. 2: 73-96.
  • Donnelly R., 1964, The Family Business, Harvard Business Review, Vol. 42, No. 4: 93-105.
  • Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, 2009, Warszawa: PARP.
  • Frishkoff P.A., 1995, Understanding Family Business, Austin Family Business Program, Corvallis: Oregon State University.
  • Growiec K., 2015, Ile szczęścia dają nam inni ludzie? Więzi społeczne a dobrostan psychiczny, Warszawa: PWN.
  • Gupta V., Levenburg N., Moore I., Motani J., Schwarz T., 2008, Exploring the Construct of Family Business in the Emerging Markets, International Journal of Business and Emerging Markets, Vol. 1, No. 2: 189-208.
  • Hall P.D., 1988, A Historical Overview of Family Firms in the United States, Family Business Review, Vol. 1, No. 1: 51-88.
  • Hamrol A., 2016, Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, six sigma i inne, Warszawa: PWN.
  • Janczewska D., 2012, Audyt marketingowo-logistyczny jako element oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa rodzinnego, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, nr 6, cz. II: 181-192.
  • Jankiewicz S., 2017, Preinkubator jako instrument rozwoju drobnej przedsiębiorczości na poziomie lokalnym, Warszawa: PWN.
  • Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A., 2004, Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Warszawa: Difin.
  • Kołodko G.W., 2014, Zarządzanie i polityka gospodarcza dla rozwoju, Warszawa: Poltex.
  • Kotłowska M., Kowalak R., 2016, Kluczowe mierniki dokonań w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Kowalewska A. (red.), 2009, Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania - raport, Warszawa: PARP.
  • Kubisiak P., 2016, Firmy rodzinne. Jak zbudować biznes na wiele pokoleń. Raport. Materiał promocyjny, Harvard Business Review Polska, nr 161/162: 5-8.
  • Lansberg I., 1983, Managing Human Resources in Family Firms: The Problem of Institutional Overlap, Organizational Dynamics, Vol. 12, No. 1: 39-46.
  • Lewandowska A., 2012, Strategia firmy rodzinnej, w: M. Zawadka (red.), Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Warszawa: PARP.
  • Malinowski G., 2016, Nierówności i wzrost gospodarczy. Sojusznicy czy wrogowie, Warszawa: Difin.
  • Małyszek E., 2011, Czynniki wpływające na sukces i długoterminowe przetrwanie firm rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XII, z. 7: 82-96.
  • Marjański A., 2011, Specyfika firm rodzinnych, w: M. Zawadzka (red.), Firma w rodzinie, czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Warszawa: PARP.
  • Marjański A., 2012, Sukcesja jako wyróżnik przedsiębiorstwa rodzinnego, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIII, z. 7: 9-25.
  • Marjański A., Sułkowski Ł., 2009, Firmy rodzinne - jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Warszawa: Poltex.
  • Masny-Dawidowicz M., 2013, Specyficzne problemy kierowania firmą rodzinną, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. II: 109-117.
  • Maugeri S., 2015, Governance, czyli nowy styl zarządzania, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe US Minerwa.
  • Niedbała E., 2002, Firmy rodzinne - obiekt badawczy, MBA, nr 5.
  • Piecuch T., 2012, Atuty i bariery funkcjonowania firm rodzinnych, w: J. Adamczyk, H. Hall (red.), Zarządzanie - teoria, praktyka i perspektywy, Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 285-293.
  • Potencjał innowacyjny gospodarki: uwarunkowania, determinanty, perspektywy, raport 2016, Warszawa: NBP.
  • Potoczek N., 2016, Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji zorientowanej procesowo, Warszawa: PWN.
  • Pypłacz P., 2013, Idea klienta wewnętrznego w zarządzaniu firmą rodzinną, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. II: 63-72.
  • Rybicka M., Orzechowska K.M., 2013, Family Businesses in Poland and Staffing Problems, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. III: 53-60 .
  • Samaras A., Gilfillan S.W., McWee W., 2013, The Relationship between Owner Characteristics, Company Size, and the Work-Family Culture and Policies of Women-Owned Businesses, Journal of Small Business Management, No. 51(2): 196-214.
  • Skuteczne działanie. Badanie przedsiębiorstw rodzinnych 2007/2008 przeprowadzone przez Price- waterhouse Coopers, www.pwc.pl/pl/publikacje/raport_fbspl.pdf [dostęp: 10.05.2017].
  • Sobiecki R., 2010, Jak uczyć przedsiębiorców - na podstawie przedsiębiorczości rodzinnej, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, nr 3: 32-39.
  • Sobiecki R., Kargul A., Kochanowska J., 2014, Przedsiębiorstwo rodzinne - definicje i stan wiedzy, w: Sobiecki R. (red.), Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Stradomski M., 2010, Finansowanie obce firm rodzinnych na rynku niedoskonałym, Warszawa: PWE.
  • Sułkowski Ł., 2013, Elementy kultur organizacyjnych przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. III: 13-20.
  • Surdej A., Wach K., 2010, Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Warszawa: Difin.
  • Szul E., 2013, Działalność firm rodzinnych w ocenie społecznej, Zarządzanie i Finanse - Journal of Management and Finance, Vol. 11, No. 1, Issue 4: 527-541.
  • Thomas M., 2010,Mistrzowskie zarządzanie ludźmi, Warszawa: Wolters Kluwer Business.
  • Tomski P., 2013, O przewagach konkurencyjnych firm rodzinnych w kontekście teorii zasobowej, w: A. Marjański, B. Piasecki (red.), Firmy Rodzinne - wyzwania globalne i lokalne, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. II: 121-130.
  • Tomski P., 2013, O przewagach konkurencyjnych firm rodzinnych w kontekście teorii zasobowej, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. II, www.edbol.pl [dostęp: 13.09.2017].
  • Tomski P., 2011, Programowanie przyszłości biznesu w oparciu o więzi rodzinne - wybrane problemy sukcesji, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XXII, z. 7: 137-150.
  • Venter E., Boshoff C., Mass G., 2005, The Influence of Successor - Related Factors on the Succession Process in Small and Medium - Sized Family Businesses, Family Business Review, Vol. 18, No. 4: 283-303.
  • Ward J.L., 1997, Keeping the Family Business Healthy. How to Plan for Continuing Growth, Profitability, and Family Leadership, Marietta: Family Enterprise Publishers.
  • Więcek-Janka E., 2013, Firmy rodzinne - przedsiębiorczość długowieczna, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 3: 259-275.
  • Więcek-Janka E., 2015, Bariery w procesie sukcesji w opinii sukcesorów firm rodzinnych (wyniki badań), Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XVI, z. 7, cz. I: 39-52,
  • Więcek-Janka E., Kujawińska A., 2010, Źródła przewagi konkurencyjnej mikroprzedsiębiorstw rodzinnych", Zeszyty Naukowe Ekonomiczne Problemy Usług, nr 595(55): 59-69.
  • Winnicka-Popczyk A., 2002, Specyfika zarządzania firmą rodzinną, w: J. Hołubiec (red.), Współczesne problemy zarządzania, Łowicz: Wydawnictwo MWSHP.
  • Zawadka M., Łais M., 2012, Społeczność, w: M. Zawadka (red.), Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Warszawa: PARP, 132-137.
  • Żukowska J., Pindelski M., 2012, Szanse i ograniczenia innowacyjnej strategii rozwoju firm rodzinnych, Współczesne Zarządzanie, t. 11, nr 4: 129-141.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490884

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.