PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 76 nr 5 Kooperacja przedsiębiorstw i jej znaczenie dla konkurencyjności gospodarki lokalnej i krajowej | 51--60
Tytuł artykułu

International Cooperation as a Method of Improving the Firm's Competitiveness

Autorzy
Warianty tytułu
Międzynarodowa kooperacja jako metoda na podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of the article is to analyse a theoretical approach to international cooperation of enterprises. By referring to such stages as sales, manufacturing and research the author identifies characteristics of the main forms of international cooperation. In order to implement theoretical concepts concerning international cooperation in the managerial practice, the author proposes taking into account such factors as global macroeconomic environment, increased competition, increasing complexity of customer requirements and others. Emphasis is also placed on conditions necessary for international cooperation.(original abstract)
W artykule przedstawiono analizę podejścia teoretycznego do znaczenia międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw. Etapy, takie jak: sprzedaż, produkcja i badania naukowe, zostały wykorzystane do określenia charakterystycznych cech głównych form współpracy międzynarodowej przedsiębiorstwa. Aby wdrożyć teoretyczne pozycje międzynarodowej współpracy przedsiębiorstwa w zakresie praktyk zarządzania, zaproponowano uwzględnienie takich czynników, jak: globalne otoczenie makroekonomiczne, zwiększona konkurencja, rosnąca złożoność wymagań klientów. Podkreślono także warunki konieczne do współpracy międzynarodowej.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Kyiv National University of Technologies and Design
Bibliografia
  • Anderson E., Gatignon H., 1986, Models of Foreign Market Entry: A Transaction Cost Analysis and Propositions, Journal of International Business Studies, No. 17: 1-26.
  • Belal М., Akhter В., 2011, Strategic Alliance and Competitiveness: Theoretical Framework, International Refereed Research Journal, Vol. II, Issue 1(January): 43-54.
  • Buckley P.J., 2016, The Contribution of Internalization Theory to International Business: New Realities and Unanswered Questions, Journal of World Business, No. 51(1): 74-82.
  • Buckley P.J., Carter M.J., 1996, The Economics of Business Process Design: Motivation, Information and Coordination within the Firm, International Journal of the Economics of Business, Vol. 3, No. 1: 5-25.
  • Buckley P., Casson M., 1988, A Theory of Cooperation in International Business, Management International Review, No. 23: 19-38.
  • Bucklin L., Sengupta S.,1993, Organizing Successful Co-Marketing Alliances, Journal of Marketing, No. 57(April): 32-46.
  •  Combs G., Ketchen D., 1999, Explaining Interfirm Cooperation and Performance: Toward a Reconciliation of Predictions from the Resource-Based and Organizational Economics, Strategic Management Journal, Vol. 20(9): 867-888.
  • Edwards-Schachter M., Castro-Martínez E., Fernández-de-Lucio I., 2011, International Cooperation between Firms on Innovation and R&D: Empirical Evidence from Argentina and Spain, Journal of Technology Management & Innovation, Vol. 6, Issue 3: 126-147.
  • Išoraitė М., 2009, Importance of Strategic Alliances in Company's Activity, Intellectual Economics, No. 1(5): 39-46.
  • Opportunities for Cooperation between Estonia and Finland, 2008, Prime Minister's Office Publication, www.vnk.fi/english [access: 27.04.2017].
  • Peña N.A., Fernández de Arroyabe J.C., 2002, Business Cooperation From Theory to Practice, Palgrave London: Macmillan, Antony Rowe Ltd.
  • Petruzzellis L., Gurrieri A., Pezzi A., Lenoci, M., 2016, Strategic Alliances between Japanese-Western Companies: A Win-Win or Win-Lose Relationship? The Case of the Automobile Industry International, Journal of Business and Management, Vol. 11, No. 11, www.ccsenet.org [access: 27.04.2017].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171490890

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.