Warianty tytułu
European Integration Enhanced : Consequences for Eurozone and Non-Eurozone EU Countries
Języki publikacji
Abstrakty
Najważniejszy obecnie strukturalny podział w Unii Europejskiej odnosi się do kwestii członkostwa w strefie euro. Zaczął się on kształtować po 1999 r., gdy euro wprowadzono w jedenastu ówczesnych państwach członkowskich. Spośród czterech pozostałych państw Wielka Brytania i Dania uzyskały klauzulę opt-out pozwalającą na pozostanie poza unią monetarną. Szwecja z kolei zobowiązała się do członkostwa, ale dopiero po uzyskaniu zgody społeczeństwa w ogólnokrajowym referendum. Grecja, która nie spełniała wówczas kryteriów konwergencji, sfinalizowała swoją akcesję w 2001 r. Wkrótce proporcje między strefą euro a "non-euro" zaczęły ulegać zmianom za sprawą rozszerzeń UE na wschód i południe, które zwiększyły liczbę jej członków do 28. Wszyscy nowi członkowie zobowiązali się w traktatach akcesyjnych do przystąpienia do unii walutowej po spełnieniu wymaganych kryteriów. W ciągu kilkunastu lat wielu z nich się to udało i tym samym liczba członków obszaru wspólnej waluty wrosła do 19. Od 2015 r., gdy nastąpiła akcesja Litwy, podział między strefę euro a pozostałe państwa członkowskie zaczął się stabilizować i utrwalać. Stało się tak dlatego, że pozostałe państwa, które zobowiązały się do członkostwa w obszarze wspólnej waluty - Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Polska, Rumunia i Węgry - tego zobowiązania nie zrealizowały. W tym artykule zakładam, że zwłoka w spełnianiu kryteriów konwergencji i akcesji nie wynika tylko z niepewności co do ekonomicznych konsekwencji akcesji dla własnego kraju czy z preferowania większej suwerenności w polityce gospodarczej. Kalkulacji na rzecz odsuwania członkostwa w czasie sprzyjały także czynniki "zewnętrzne" - niekorzystny wizerunek strefy euro związany z kondycją gospodarczą jej członków, pozostawanie w stosunkowo dużej i wpływowej grupie państw bez wspólnej waluty, jak też niewielkie ryzyko marginalizacji w UE wynikające z generalnej stagnacji procesów integracyjnych. Stawiam tezę, że powyższe czynniki zaczynają szybko tracić na znaczeniu. Konsekwencją tego może być zmiana relacji między strefą euro a państwami bez wspólnej waluty, a tym samym uruchomienie nowej dynamiki integracyjnej w UE. Niekoniecznie musi ona jednak oznaczać falę nowych rozszerzeń unii monetarnej. Niewykluczone są też inne scenariusze, w tym pogłębienie się podziałów wewnątrz UE. (fragment tekstu)
Around the middle of the current decade the EU's division into the euro zone and states outside it has begun to consolidate. The states that had intended to join the zone have already done so, while the remaining ones are either not interested in joining or unable to make swift access. This situation now seems to have stabilised due to several factors, in particular the economic weakness of the euro area, the relatively high political and economic significance of countries outside the zone and hence their considerable influence on the EU, and the general stagnation of integration processes. However, it is becoming clearer in 2017 that the role of the above factors is dwindling, and this might transform relations between the euro area and the remaining Member States. Consequently, more dynamic enlargement of the single currency area and deeper divisions within the Union cannot be ruled out. (original abstract)
Twórcy
autor
- Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
Bibliografia
- J. Jager, K.A. Hafher, The Optimum Currency Area Theory and the EMU: An Assessment in the Context of the Eurozone Crisis, "Intereconomics" 2013, t. 48, nr 5, http: //archive. intereconomics.eu.
- S. Kawalec, E. Pytlarczyk, Paradoks euro. Jak wyjść z pułapki wspólnej waluty?, Poltext, 2016.
- M. Blyth, Austerity: The History of a Dangerous Idea, Oxford University Press, 2013.
- M.E. Sandbu, Europe s Orphan: The Future of the Euro and the Politics of Debt, Princeton University Press, 2015.
- J.E. Stiglitz, The Euro and Its Threat to the Future of Europe, Allen Lane, 2016.
- M.K. Brunnermeier, H. James, J.-P. Landau, The Euro and the Battle of Ideas, Princeton University Press, 2016.
- T. Piketty, S. Lorenzer, Die Schlacht um den Euro: Interventionen, Online-Ausg, C.H. Beck, 2015.
- W. Waszczykowski, Informacja Ministra Spraw Zagranicznych o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2016 roku, Sejm RP, 29 stycznia 2016, www.mfa.gov.pl.
- C. Giles, C. Jones, Eurozone recovery becomes surprise economic story of 2017, "Financial Times" z 6 lipca 2017 r., www.ft.com.
- J. Matthes, A. Iara, B. Busch, Die Zukunft der Europäischen Währungsunion. Ist mehr fiskalische Integration unverzichtbar?, IW-Analysen nr 110, 2017.
- European Central Bank, The international role of the euro, July 2017, www.ecb.europa.eu.
- P. Legrain, Italy on the Brink, Project Syndicate, 8 grudnia 2016 r., www.project-syndicate.org.
- T. Nyczka, Nowy sondaż CBOS. Polacy chcą Unii Europejskiej, ale nie euro, Wyborcza.pl, 27 kwietnia 2014 r., http://wyborcza.pl.
- K. Borońska-Hryniewiecka, Czekając na Brexit: prawno-polityczne implikacje brytyjskiego referendum, "Biuletyn PISM", nr 41 (1391), 27 czerwca 2016 r., www.pism.pl.
- H.-W. Sinn, Für Deutschland ist der Brexit verheerend, "Frankfurter Allgemeine Zeitung" z 16 marca 2017 r., www.faz.net.
- S. Płóciennik, Czy Niemcy chcą Europy wielu prędkości?, "Polski Przegląd Dyplomatyczny 2017, nr3,s. 95-117.
- European Commission, White Paper on the Future of Europe. Reflections and scenarios for the EU27 by 2025, 2017, https://europa.eu.
- M. de La Baume, D.M. Herszenhorn, In Versailles, EU's big 4 back multispeed Europe, "Politico", 8 marca 2017 r., www.politico.eu.
- Deklaracja przywódców 27 państw członkowskich oraz Rady Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej: Deklaracja rzymska (25 marca 2017 r), www.consilium.europa.eu.
- A. Heyer, B. Sanderg, Interview with Emmanuel Macron: I Am Offering the French Renewal', "Spiegel Online" z 17 marca 2017 r., www.spiegel.de.
- Merkel and Macron agree to draw up roadmap to deeper EU integration, "Reuters", 15 maja 2017 r., www.reuters.com.
- S. Bulmer, W.E. Paterson, Germany as the EU's reluctant hegemon? Of economic strength and political constraints, "Journal of European Public Policy" 2013, t. 20, nr 10.
- European Commission, Completing Europe s Economic and Monetaiy Union. Report by: Jean-Claude Juncker in close cooperation with Donald Tusk, Jeroen Dijsselbloem, Mario Draghi and Martin Schulz, 2015, https://ec.europa.eu.
- European Commission, Reflection paper on the deepeinig of the economic and monetaiy union, 2017, https://ec.europa.eu.
- C. Stupp, Macron s proposals wreak havoc on posted worker negotiations, "Euractiv", 15 czerwca 2017 r., www.euractiv.com.
- Kolejny kraj na drodze do euro. Merkel i Macron pomogą Bułgarii wejść do systemu ERM-2, Forsal.pl, 10 czerwca 2017, http://forsal.pl.
- K. Gilchrist, K. Tso, Amid debt crises and raging protectionism, there 's still a country that badly wants to join the euro, CNBC, 11 lipca 2017 r., www.cnbc.com.
- www.rp.pl/section/advanced-search?search_wiadomosci=1019&timelimit=&dateFrom=&dateTo=&sort=date&order=0&query=euro+wojtyna
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171492488